Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstoring på 300D:s CCD?

Produkter
(logga in för att koppla)

nileback

Medlem
Tror det mesta har behandlats i alla 300D-trådar här, men en sak har jag inte hittat någon info om.

Vad innebär det att CCDn är mindre än 35mm-film, och således får en förstoring på 1,6x?

//Nilebäck - har köplats runt 50 på cyberphoto.
 
Tja, resultatet av att CMOS-sensorn är mindre än 35mm-film är att du får en så kallad FOV-crop (även kallad "brännviddsförlängning").

Det yttrar sig genom att du med t.ex. ett 28 millimeters objektiv får en bildvinkel som motsvarar 44.8mm för en 35mm kamera. Med En normalglugg (50mm) får du en bildvinkel som motsvarar ett 80mm objektiv på en 35mm kamera.
 
300D har ingen CCD, däremot en CMOS-bildsensor... Det faktum att den är mindre än 35-millimetersfilm gör att brännvidden ökar. Objektiven ger alltså lite förstoring jämfört med standardfilm. Ett 50 mm-objektiv motsvarar således 80 mm (50 x 1,6) på D300.
Tvärtom blir det på större filmformat som tillexempel 6x6-film där ett 80 mm-objektiv motsvaras av ett 50 mm på standardfilm.
 
Marcus LB skrev:
Det faktum att den är mindre än 35-millimetersfilm gör att brännvidden ökar

Nja...ett 50mm objektiv är och kommer alltid att förbli ett 50mm objektiv. Brännvidden är objektivets fysiska beskaffenhet...den ändras knappast på grund av storleken på sensorn.

Men precis som jag skrev så ändras bildvinkeln till att motsvara bildvinkeln på t.ex. ett 80mm objektiv på en vanlig 35mm kamera.
 
Senast ändrad:
Självklart är det så, man brukar dock kalla det (möjligen lite slarvigt) brännviddsförlängning..

PS. Såg att mitt inlägg blev överflödigt, då Walle redan besvarat frågan helt. Svaret hade dock inte kommit upp när jag började skriva inlägget.
 
Så om jag har förstått detta rätt så innebär det att ett 70-200 mm kommer att upplevas som ett 112-320 mm? Och att jag aldrig kommer att få lika bra macro eller vidvinkel som en kamera med fullsize CMOS?

Life's a bitch =)
 
Du får mera makro och mindre vidvinkel, kan man säga. Detta beror på den minskade bildvinkeln.

Ett förtydligande: Vad gäller makro så kommer ett objektiv som kan avbilda i t ex skala 1:1 på film att göra det på sensorn också, men eftersom sensorn är mindre så kommer bilden sedan att förstoras mer än vad småbildsnegativet gör. Därför kommer du att få med mindre av motivet vid en given bildskala. Därför kommer du att uppleva mera makro, mera tele och mindre vidvinkel.
 
Är det någon som kan säga något klokt om hur besvärande skärpedjupsökningen med kraftig brännviddsförlängning är, för t.ex. porträtt? För visst blir det väl ett större skärpedjup? Man vill ju helst kunna blända ned ett par steg och ändå ha kort skärpedjup. Är det möjligt med 1,6ggr förlängning eller tvingas man oftare till full (och därmed inte lika skaprp) glugg?
MVH
/JK
 
Jag finner inte skärpedjupsökningen särskilt störande. Inga problem att ta porträtt med bakgrunden oskarp, se bara till att ha långt till bakgrunden.
 
Skärpedjupet är detsamma som för vanliga linser, men det mindre utsnittet brukar man ju kompensera med att flytta sig längre bak, så då ändras skärpedjupet.

Lösning, ta tightare porträtt.. :D

På DSLR med 1.6x i fovcrop verkar folk inte ha problem, därimot på dom som har en 8x6mm sensor..... där är det klart svårare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.