Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstoring: Dia vs. Digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)
mange78 skrev:
Ja precis! Står man bara tillräckligt långt ifrån så. Vi får ju vara lite realistiska här. En 50x75cm skall med all säkerhet användas till att avnjutas vid normalt betrakningsavstånd. Dvs 1-2 meter. Tror inte det är så många som står och glor 10 cm ifrån bilden och granskar en detalj i en sån bild.

Tycker man att en 6Mpix-kamera räcker till ungefär A4 storlek, dvs ca 30x20cm vid normalt betraktningsavstånd dvs ca 30cm (Det är ganska nära tycker jag själv) så ser samma bild i 100x75 se lika bra ut på 100cm avstånd.

/David

Hit ska jag åka:
http://www.islaelhierro.com/galeria_fotos/fotos.html

Ingen märkvärdig resa, men jag åker själv och tar med mig ryggsäck, tält och kamera. Det ska bli riktigt skönt och jag är säker på att det finns mängder att fotografera.

När det gäller stöld av kamerautrustning som någon var inne på så tror jag det är minst sagt lugnt. Det värsta som kan hända är nog att en åsna äter upp kameraremmen eller något sådant.

Tack för allas synpunkter / Albin

DavidBerg skrev:
Tycker man att en 6Mpix-kamera räcker till ungefär A4 storlek, dvs ca 30x20cm vid normalt betraktningsavstånd dvs ca 30cm (Det är ganska nära tycker jag själv) så ser samma bild i 100x75 se lika bra ut på 100cm avstånd.

/David

Ja, så kan man säga.

Blir löjligt att tänka sig att folk kommer att snusa sig upp efter väggen när de ser på bilderna.

På utställning så får man räkna med granskande men att printa ut 80mx60cm från 6mp torde väl knappast vara ett problem sett kvaliteten vid betraktningsavståndet.

Jag brukar räkna betraktningsavståndet (i hemsituationen) från och med den diagonala längden + 50%.

-På utställning så får man räkna med att detaljerna och pixel/detalj-upplösningen granskas. Där blir det aldrig för bra.

-Många skulle ju likställa hemsituationen med den på utställningen men jag gör inte det personligen. Men så hänger jag heller aldrig upp bilder hemma som jag hade ställt ut.. eller publicerat i ngn form..

MVH Niclas,

abbeman skrev:
Hit ska jag åka:
http://www.islaelhierro.com/galeria_fotos/fotos.html

Ingen märkvärdig resa, men jag åker själv och tar med mig ryggsäck, tält och kamera. Det ska bli riktigt skönt och jag är säker på att det finns mängder att fotografera.

När det gäller stöld av kamerautrustning som någon var inne på så tror jag det är minst sagt lugnt. Det värsta som kan hända är nog att en åsna äter upp kameraremmen eller något sådant.

Tack för allas synpunkter / Albin

Låter ju mycket intressant! Är det Venezuela?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar