Annons

Förstora en bild

Produkter
(logga in för att koppla)

-lykke-

Ny medlem
Hej, någon som kan hjälpa mig? :)

Jag har en bild som ska förstoras, den måste vara på minst 250 dpi och bredden bör vara på ca. 3500 pixlar.
Hur ändrar man det i Photoshop CS4?

Går man in på image size så står det att bilden är: Width: 5184 pixels Height: 3456 pixels
Resolution 72 pixels/inch

Ska man klicka på Auto... och ändra där?

Är tyvärr inte så bra på detta...
 
Hej, någon som kan hjälpa mig? :)

Jag har en bild som ska förstoras, den måste vara på minst 250 dpi och bredden bör vara på ca. 3500 pixlar.
Hur ändrar man det i Photoshop CS4?

Går man in på image size så står det att bilden är: Width: 5184 pixels Height: 3456 pixels
Resolution 72 pixels/inch

Ska man klicka på Auto... och ändra där?

Är tyvärr inte så bra på detta...

Du ska inte blanda pixelbredd och PPI (DPI) i samma resonemang. PPI används i samband med utskrift, för att få tillräckligt hög upplösning för det utskriftsmått man önskar.

Om du vill ha en bild som är 3500 pixlar bred så gör du den det. PPI-värdet kan du strunta i.

Ska bilden däremot skrivas ut så anger du bildens önskade storlek i m/cm/mm och vilket PPI-värde du vill ha. Sedan skapas en bildfil med det antal pixlar som krävs för att ge en bild som fungerar att betrakta.
 
Hej, någon som kan hjälpa mig? :)

Jag har en bild som ska förstoras, den måste vara på minst 250 dpi och bredden bör vara på ca. 3500 pixlar.
Hur ändrar man det i Photoshop CS4?

Går man in på image size så står det att bilden är: Width: 5184 pixels Height: 3456 pixels
Resolution 72 pixels/inch

Ska man klicka på Auto... och ändra där?

Är tyvärr inte så bra på detta...

Tryck ctrl-shift i och ändra till 3500 och 250ppi/dpi. Då blir den typ A4 vid utskrift.
 
Bilden ska skrivas ut och förstoras upp till ett A4 format.

Jag tryckte på ctrl-shift i men då ändrades bilden till en negativ.

Hur ändrar jag i rutan "Image Size", det är det jag inte vet riktigt..
Ska jag ändra i "Pixels Dimensions" där det nu står Width: 5184 pixels eller "Document size" där det nu står width:182,88 cm? Sen står det som sagt Resolution: 72ppi och jag har provat att klicka bort Resample image och sedan klickat på Auto... och ändrat 250 lines/inch men det kanske är fel?
Varför kan inte bilden skickas och skrivas ut som den är från början?

Ursäkta men jag kan verkligen inte sånt här.. :/
 
Bilden ska skrivas ut och förstoras upp till ett A4 format.

Jag tryckte på ctrl-shift i men då ändrades bilden till en negativ.

Hur ändrar jag i rutan "Image Size", det är det jag inte vet riktigt..
Ska jag ändra i "Pixels Dimensions" där det nu står Width: 5184 pixels eller "Document size" där det nu står width:182,88 cm? Sen står det som sagt Resolution: 72ppi och jag har provat att klicka bort Resample image och sedan klickat på Auto... och ändrat 250 lines/inch men det kanske är fel?
Varför kan inte bilden skickas och skrivas ut som den är från början?

Ursäkta men jag kan verkligen inte sånt här.. :/

control ALT i men du är ju där.

Ändra skalan så det blir pixlar.

Varför bilden inte kan skickas som den är...jo det undrar jag också. Det är bättre att den som skriver ut fixar med sånt här.
 
Varför kan inte bilden skickas och skrivas ut som den är från början?
Troligtvis så kan den det.
Jag gissar att företaget skriver att du skall ge dem en bild med MINST 300 dpi.
Jag gissar att det företaget menar är att när bilden förstoras till den grad som man önskar så skall bilden hålla kvalitén 300 ppi eller mer för bilden.

Alltså kan du inte få en förstoring på 10m utan att göra ngt men A4 är inget problem.

Och vilket dpi du anger i Photoshop har inget med fysiska förstoringen att göra överhuvudtaget.
Förutom i ETT fall och det är om filservern har en maxstorlek satt på vad den tar emot.
 
Senast ändrad:
Okej. Tack så mycket för svaren!
Jag har skickat iväg två bilder nu originalet där jag inte ändrat något och en där jag ändrade i storleken.. Får se om det blir bra. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.