Annons

Förstora bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

1121koffen

Medlem
Hej.

Nyligen hemkommen från en resa i Afrika. Jag skulle vilja förstora upp några bilder för att kunna rama in. Vart skall jag vända mig och vad bör jag tänka på?

Är gröngöling inom foto så jag vet inte om det ska vara på blankt papper etc. Eller hur mycket bilden kan förstoras utan att tappa kvalité. Dimensionerna på en av bilderna är t.ex 4896 × 3672.

Bor i Linköping, tack för svar!

Det enkla svaret (eftersom du är gröngöling) är att med så många pixlar så kan du i princip skriva ut hur stort du vill. Enklast (och bäst) är nog att surfa till Crimson's hemsida och bara göra en beställning. Ser bilderna bra ut på skärmen så blir de nog bra på papper också. Jag antar att du inte har en kalibrerad skärm? isåfall kan du ju som en liten säkerhetsåtgärd titta på bilderna på ett antal olika skärmar. Om det ser Ok ut så blir det nog bra.

Det komplicerade svaret innehåller en massa saker som skärmkalibrering/profilering, färgrymder, bildredigering, anpassning, PPI/DPI och en massa annat. Men för vardagsbehov så kan man ofta strunta i det.

Om det är många bilder du vill skriva ut så kan du ju börja med några få och se om det blir bra. Funkar det så är det bara att skicka iväg resten. Om de första få däremot inte blir som du vill så är det bara att börja jobba dig fram längs den komplicerade vägen.

Om det är många bilder du vill skriva ut så kan du ju börja med några få och se om det blir bra. Funkar det så är det bara att skicka iväg resten. Om de första få däremot inte blir som du vill så är det bara att börja jobba dig fram längs den komplicerade vägen.

Hos Crimson (som jag också gärna rekommenderar) kan du beställa gratis provbilder när du har redigerat färdigt dina bilder. Ser provbilderna bra ut är det bara att beställa förstoringarna.

För övrigt räcker TS bilder utan problem till 60x40 cm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar