Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstora: Analog 35 och aps-c

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Hur mycket kan man förstora en 35mm analog bild? Jag plåtar idag med en 6mpix (300D) och funderar på att skaffa en analog kamera också. Så jag undrar om en analog 35mm tål lika mycket förstoring som en APS-c.

Mvh Johan

Det beror främst på tycke och smak. Med bra film som är rätt behandlad så får du ut mer detaljer och skärpa ur småbildsfilmen än ur din 300D. Det gör ju att du kan förstora mer.

Men du får å andra sidan korn i filmbilden vilket är en begränsande faktor om du skulle råka tillhöra kategorin som inte gillar korn.

Å tredje sidan så ger ett väldefinierat korn också skärpeintryck till en bild även om den inte är helt hundra skarp. Det kan göra att du tycker att den tål mer förstoring, om du tillhör kategorin som gillar korn.

Motiv påverkar en del också. Digitalaren ger extremt hög kontrast i detaljerna ända tills upplösningen tar slut helt abrupt. Det gör att medelsmå detaljer kan ge ett skarpare intryck från digitalkameran än från filmen. Med film rullar upplösningen av mjukare tills kontrasten till slut är noll när upplösningsförmågan tar slut. Så har du ett motiv som består av extremt fina detaljer kan du uppleva filmresultatet som bättre. Men är detaljeringsgraden låg, som t ex ett ansikte, kommer du med stor sannolikhet att uppleva digitalbilden som skarpare.

Själv tycker jag inte att det finns någon större anledning att ha både en digital och analog småbildskamera. Då är det bättre att satsa på en analog mellanformatare som komplement.

Med den får du tillgång till ett trevligare format, kanonbra skärpa, möjlighet att göra rejält stora förstoringar och dessutom tillgång till ett kort och fint skärpedjup.

Din APS-C kamera och en 645:a skulle komplettera varandra på ett bättre sätt.

Mm... Kanske är det mellis man skall skaffa som komplement. Jämfört med att tex byta upp digitalaren för högre upplösninga så är det ändå rätt överkomligt i pris.
Tack
/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar