elinjani
Medlem
Fått mitt första fotouppdrag till ett magasin, men är lite osäker på upplösning och storlek på bilderna jag ska leverera. Jag ska göra tre foton i storleken ca. 75 mm på bredden/längden och ca. 105 mm på höjden. Det är alltså de måtten fotona ska ha i tidningen. Hela sidan har en storlek på 230 mm på höjden och 220 mm på längden.
Till min hjälp har jag en Nikon D7000 och Photoshop Elements.
De som beställer bilder av mig vet inget om upplösning och annat, utan skickar vidare.
Men, om jag tror jag förstår det rätt ska upplösningen vara 300 dpi (eller är det ppi?) och jag ska ha samma mått på bilderna som jag skickar iväg till den som gör annonsen, som de ska vara i tidningen. Dvs bilderna ska vara 75x105 mm. Dessutom ska väl bilderna vara sparade i tiff/raw-format. Uppfattar jag det rätt? Kom gärna också med andra synpunkter och förslag!?
Till min hjälp har jag en Nikon D7000 och Photoshop Elements.
De som beställer bilder av mig vet inget om upplösning och annat, utan skickar vidare.
Men, om jag tror jag förstår det rätt ska upplösningen vara 300 dpi (eller är det ppi?) och jag ska ha samma mått på bilderna som jag skickar iväg till den som gör annonsen, som de ska vara i tidningen. Dvs bilderna ska vara 75x105 mm. Dessutom ska väl bilderna vara sparade i tiff/raw-format. Uppfattar jag det rätt? Kom gärna också med andra synpunkter och förslag!?