Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första uppdrag upplösning/storlek

Produkter
(logga in för att koppla)

elinjani

Medlem
Fått mitt första fotouppdrag till ett magasin, men är lite osäker på upplösning och storlek på bilderna jag ska leverera. Jag ska göra tre foton i storleken ca. 75 mm på bredden/längden och ca. 105 mm på höjden. Det är alltså de måtten fotona ska ha i tidningen. Hela sidan har en storlek på 230 mm på höjden och 220 mm på längden.

Till min hjälp har jag en Nikon D7000 och Photoshop Elements.

De som beställer bilder av mig vet inget om upplösning och annat, utan skickar vidare.
Men, om jag tror jag förstår det rätt ska upplösningen vara 300 dpi (eller är det ppi?) och jag ska ha samma mått på bilderna som jag skickar iväg till den som gör annonsen, som de ska vara i tidningen. Dvs bilderna ska vara 75x105 mm. Dessutom ska väl bilderna vara sparade i tiff/raw-format. Uppfattar jag det rätt? Kom gärna också med andra synpunkter och förslag!?

Det är ingen risk att bilderna är i för hög upplösning, så skicka iväg dem så högupplösta som möjligt. :)

Om de vill ha bilderna NxN mm i 300dpi så ser du till att bilderna är minst så stora. För min del hade jag inte beskurit dem till exakta mått utan levereart större och låtit AD/origianalare avgöra beskärning (även om det skulle behövas tex utfall). Du ska inte leverera i RAW. TIFF är en möjlighet, men det kan bli rätt stora filer. Nu kommer väl en hel del att ha synpunkter här - men JPEG funkar enligt mig bra. Har under en massa år levererat JPEG-filer till diverse tidningar - ofta i kvalité runt 10. Ingen som klagat. Det är inte konsttryck i torroffset vi pratar...

/martin

Om de vill ha bilderna NxN mm i 300dpi så ser du till att bilderna är minst så stora. För min del hade jag inte beskurit dem till exakta mått utan levereart större och låtit AD/origianalare avgöra beskärning (även om det skulle behövas tex utfall). Du ska inte leverera i RAW. TIFF är en möjlighet, men det kan bli rätt stora filer. Nu kommer väl en hel del att ha synpunkter här - men JPEG funkar enligt mig bra. Har under en massa år levererat JPEG-filer till diverse tidningar - ofta i kvalité runt 10. Ingen som klagat. Det är inte konsttryck i torroffset vi pratar...

/martin

Jag började skriva ett svar, men det behövdes inte. Instämmer i allt du skriver :)

Tack för era råd!
Frågan är om jag kan fotografera direkt i jpg? Alltså att kameran bara sparar i Jpg-fine?

Om du själv ska redigera bilden, innan du skickar iväg den, är det nog bättre att fota i RAW.

Lycka till!

Det går men ställer högre krav på dig som fotograf. I många trådar så pratas det om RAW som det optimala formatet då det går att rädda felexponeringar. Tråkigt nog har RAW i många avseenden blivit en ursäkt för att inte lära sig exponera rätt från början. Är du säker på vad du gör så går det att ta bilder direkt i JPEG - högsta kvalité, lägsta kompression. Har du plats på minneskortet och kunskap i hur du "framkallar" RAW så har du lite mer info att jobba med där - men det förutsätter som sagt att du har koll på läget. Annars blir det en onödig och krånglig omväg som ändå inte kan rädda allt när det blivit riktigt kass. Nu är detta min åsikt - och inget som kommer stå oemotsagt någon längre tid:) .

En annan sak du bör tänka på vid lev. av bilderna är att kolla om de vill ha bilderna i CMYK eller RGB. Om de föredrar CMYK så är det viktigt med rätt profil. Nu är vi dock inne på lite mer avancerade grejer. Eftersom jag vill ha hundra koll på hur min bild tar sig ut i tryck så levererar jag alltid CMYK med den profil som tryckeriet rekommenderat. Detta eftersom min bild då går opåverkad igenom RIPen. Om du levererar RGB så kan du får problemet att bilden inte blir som du tänkt dig när den CMYKas av tryckeriet.

Om du kollar på mina bilder under min profil så är alla dessa plåtade direkt i JPEG. Mest för att jag är lat och därför skippar steget med RAW.

/m

Skulle det inte vara bra att fråga tryckeriet eller den som skall "montera" bilderna? Vi här kan ju inte veta exakt vad de vill ha.

Åtminstone inte jag..

//Johan

Fått mitt första fotouppdrag till ett magasin, men är lite osäker på upplösning och storlek på bilderna jag ska leverera. Jag ska göra tre foton i storleken ca. 75 mm på bredden/längden och ca. 105 mm på höjden. Det är alltså de måtten fotona ska ha i tidningen. Hela sidan har en storlek på 230 mm på höjden och 220 mm på längden.

Till min hjälp har jag en Nikon D7000 och Photoshop Elements.

De som beställer bilder av mig vet inget om upplösning och annat, utan skickar vidare.
Men, om jag tror jag förstår det rätt ska upplösningen vara 300 dpi (eller är det ppi?) och jag ska ha samma mått på bilderna som jag skickar iväg till den som gör annonsen, som de ska vara i tidningen. Dvs bilderna ska vara 75x105 mm. Dessutom ska väl bilderna vara sparade i tiff/raw-format. Uppfattar jag det rätt? Kom gärna också med andra synpunkter och förslag!?

Fråga din uppdragsgivare vad den vill ha. Ingen här på Fotosidan kan veta det.

Under Bild > Ändra Storlek i Elements kan du bestämma både upplösning och mått.

300 dpi brukar vara standard utom kvällstidingar typ, som använder lägre upplösning.

Tack igen!
Jo, jag ska kolla med tryckeriet vad de vill ha. Ville bara kolla med er här först.
Jag brukar fotografera enbart i jpeg, men jag har inte bestämt mig än här. Tror jag kan välja både och på var sitt minneskort. Har två minneskort i.

Jag har en bakgrund som scannerförare/repro/rippare i ungefär 15 år fram till 2009. Jag är således inte helt uppdaterad men tror inte det hänt särskilt mycket. Jobbade senast i huvudsak mot en torroffsetpress.

Få tryckerier om ens några har profiler för alla papper utan man kör ofta en generell profil för obestruket och en för bestruket. Stöter du på en seriös repro så lämnar du med fördel bilderna i RGB. Anledningen till detta är att vi ofta har kunskap och erfarenhet av pappret i fråga. Med vissa bestrukna papper kunde jag dra på 370% färgmättnad andra kanske bara 300%. Vissa obestrukna klappade igen redan vid 240% och torkade inte på en vecka.

Med dagens kvalitetskrav så blir vi glada och engagerade om vi får in någon som faktiskt bryr sig om hur det ser ut... så prata med repron. Räkna dock med att bli bemött med en viss reservation i början. Det finns inget värre än att ha en fotograf i repron ;)

Finns tid och budget för pressprovtryck så är det helt klart att föredra. Du får dina bilder tryckta med samma raster på samma papper som din upplaga och kan göra ev justeringar efter det.

Allt ovanför kan jag sammanfatta med två meningar: Kontakta repron och visa att du bryr dig om slutresultatet. Vi gillar det.

Lycka till!

Senast ändrad:
Med dagens kvalitetskrav så blir vi glada och engagerade om vi får in någon som faktiskt bryr sig om hur det ser ut... så prata med repron. Räkna dock med att bli bemött med en viss reservation i början. Det finns inget värre än att ha en fotograf i repron ;)
/QUOTE]

Har samma bakgrund som du och log lite när jag läste ditt inlägg. Att ha en engagerad fotograf bakom sig när man sitter framför skärmen kan vara jobbigt, men ännu jobbigare har nog tryckarna vid intaget. Då står kanske fotografen där, tillsammans med en okunnig projektledare från reklambyrån och slutkund och ska tala om för den stackars tryckaren vad de vill ha. Tryckaren jobbar hårt för att åstadkomma det de vill, massor med makulatur hamnar i bingen och när de är nöjda är tryckaren ofta tillbaka till sina första värden. (som de inte gillade från början)

:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar