Annons

Första tjej med registrerad Nikon D2X

Produkter
(logga in för att koppla)

segerberg

Medlem
Jag noterade bara att jag var första tjej som registrerat att jag har en Nikon D2X i min kameraväska här på sajten. Jag var nummer 50 som skrev in en sån kamera. Jag har i och för sig haft den två - tre veckor utan att registrera den och undrar nu... Är tjejerna här inte lika "skrytsamma" och tycker att det är viktigt att visa att man har en sådan här värsting, eller är det färre kvinliga fotografer som köper en Nikon D2X i början när den kommer ut?

Jag själv ser den som en nödvändig investering i mitt yrke som frilansfotograf. Kom inte dragandes med att kvinnor inte är lika "prylkåta", för det beror mer på personen än på könet.
 
Jag skulle verkligen inte ha något alls emot att ha en D2X men tyvärr tillåter min ekonomi inte det.... Jag skulle nog heller inte kunna motivera ett sådant inköp för mig själv med något annat än just prylkåthet... :-D

//Jenny
 
Enligt statistiken på FS så är fördelningen av medlemmarna här på FS 71% män & 29% kvinnor.

D2X är en kamera som företrädesevis professionella fotografer köper, vet inte hur fördelningen kvinnor/män bland proffs ser ut men om jag tittar mig omkring i media m.m. så har jag en känsla av att det är oerhört mansdominerat.

Dessutom så är jag övertygad om att män i det stora hela är mer teknikintresserade & kanske i större utsträckning skyltar med sina prylar.

Gissar lite & ni som arbetar med foto har säkert bättre koll på detta, vad tror ni?

//Larsa
 
Lite off-topic

Men jag har blivit mer och mer nojig över tanken att denna sidan borde vara perfekt för den målmedvetne inbrottstjuven. Det är ju bara att kolla på listningen över utrustning och välja och vraka. Har man sen ett inte vanligt namn är det ju inte svårt att leta rätt på var vederbörande bor...
 
Hm.. männen skulle alltså möjligtvis kunna vara mer skrytsamma än kvinnor. "Prylkåtheten" däremot skulle inte kunna skilja sig mellan könen. Hur särskiljer man de äkta skillnaderna mellan könen från de oäkta?

MVH

Johnnie
 
Det är rätt ointressant att veta vilken kamera som använts för en bild... och visst, grabbar är helt säkert mer benägna att skylta med sina prylar, det ligger djupt i vår natur som jägare och försörjare att försöka se framgångsrika ut på olika sätt. Prylfrosseri är bara ett modernt uttryck av att hävda sig i jakten på alfa-status i gruppen. För visst är det så att tjejer är lika fångna av sina instinkter och attraheras av killar med pengar, fina bilar m.m.?
 
Tror inte kvinnor är lika intresserade av att "bräcka grannen" med mackapärer, som männen är. Nu tror jag ju i och för sig inte att kvinnor generellt sett är hel harmoniska varelser helt utan behov av att platta till sin omgivning, bara att kvinnors "k*kmätning" sker på subtilare och i allmänhet intelligentare sätt än männens.
För övrigt är väl D2X en utmärkt kamera, och det är bara att gratulera till köpet. Har avancerade planer på att köpa en själv i höst, lär inte imponera på kompiskretsen dock, som kör H1D för typ 220.000kr;-)
 
Titta på vilken kamera eller objektiv som helst och du ser att där finns många fler killar än tjejer som har den eller det.
Här är ju mångdubbelt fler killar än tjejer som är medlemmar och varenda tråd här domineras av killar.
 
Re: Lite off-topic

casting skrev:
Men jag har blivit mer och mer nojig över tanken att denna sidan borde vara perfekt för den målmedvetne inbrottstjuven. Det är ju bara att kolla på listningen över utrustning och välja och vraka. Har man sen ett inte vanligt namn är det ju inte svårt att leta rätt på var vederbörande bor...


Heh, sant. Eller så kanske försäkringsbolaget höjer premien i och med att man skyltar ut sin egendom för miljoner till påseende. :)

Eller så får man ingen ersättning alls då man inte iakttagit de överordnade aktsamhetskraven. :S
 
Re: Lite off-topic

casting skrev:
Men jag har blivit mer och mer nojig över tanken att denna sidan borde vara perfekt för den målmedvetne inbrottstjuven. Det är ju bara att kolla på listningen över utrustning och välja och vraka. Har man sen ett inte vanligt namn är det ju inte svårt att leta rätt på var vederbörande bor...

Ganska meningslöst för ibrottstjuvarna i så fall. Har man en D2X, en EOS 1D-whatever eller liknande så vet väl alla att den antingen hänger på axeln eller ligger under huvudkudden...?
 
Jag var oerhört nyfiken på vilken utrustning folk använt när jag tittade genom folks album här i början. Jag var dessutom väldigt noga med att skriva ut vilken utrustning jag själv använt på mina utlagda bilder.

Sen efter nåt år bara dog den delen av mitt intresse, varpå jag raskt raderade min egen kameraväska här på sidan. För min egen del är det så otroligt mycket mer givande att fundera på hur han/hon valt perspektiv vid fotograferingen, och hur han/hon använde ljuset och/eller blixtarna.
 
Brejdol skrev:

Sen efter nåt år bara dog den delen av mitt intresse, varpå jag raskt raderade min egen kameraväska här på sidan. För min egen del är det så otroligt mycket mer givande att fundera på hur han/hon valt perspektiv vid fotograferingen, och hur han/hon använde ljuset och/eller blixtarna.

Fast någon slags utrustning behövs ju faktist för att överhuvudtaget kunna ta en bild. Om man här på fotosidan ser en fotograf som har liknande "inriktning" på sitt fotograferande och kanske har en kamera som man själv funderar på så kan det ju vara värdefullt att höra hur just den fotografen upplever att utrustningen fungerar.

Givetvis har ju du, Richard, all rätt att radera din väska, men det låter ju lite som ett slags omvänt prylsnobberi att göra det av anledningen att du själv numer anser dig mer intresserad av perspektiv och ljus. Jag tror inte att andra som är enbart intresserade av bilden i sig kommer titta mindre på dina bilder om du har väskan synlig. Däremot tar du så att säga bort möjligheter för de som också är intresserade av utrustningen genom att radera din väska.

Detta är egentligen inget personligt "påhopp" på just Richard (som säkert har goda skäl för att radera sin kameraväska), utan mer ett exempel. För att en "community" skall bli så bra som möjligt tror jag att det är bra om man bjuder på sig lite (t ex visar väskan fast man inte själv är intresserad av den biten).
 
Hej. Det är ungefär 25% av de proffesionella fotograferna som är kvinnor i dagens läge i Sverige.

Jag tänkte när det gäller Nikon D2X att det säkert var en anledning till att det var 49 män som skrev in att de hade en innan jag skrev in mig, men min fråga har ändå lett till flera intressanta svar här i detta forum.

Det är alltid roligt att läsa hur andra ser på saker man själv funderar över, eller hur.

Med den andel tjejer som utbilder sig till fotografer på Sveriges utbildningar just nu (jag minns inte exakt, men över hälften är tjejer) så kommer de 25% yrkesverksamma snart vara 50% minst.
 
dunberg skrev:
Hm.. männen skulle alltså möjligtvis kunna vara mer skrytsamma än kvinnor. "Prylkåtheten" däremot skulle inte kunna skilja sig mellan könen. Hur särskiljer man de äkta skillnaderna mellan könen från de oäkta?

MVH

Johnnie

DU har rätt. Jag funderade när jag skrev in om någon skulle reagera på denna motsägelsefullhet. Smart av dig att upptäcka det.
Jag tror inte att män är mer skrytsamma i sig, men att de blir uppmuntrade till att "visa sig" ända sedan de är typ två timmar gamla... Tjejer får lära sig att det inte är acceptabelt att "visa sig" (inte på samma sätt i alla fall) vilket så klart sätter sina spår. Att vinna i biljard på en pub över tre grabbar leder inte till hyllningar om man är tjej - man blir inte inbjuden till nästa runda.
 
Anders Östberg skrev:
Prylfrosseri är bara ett modernt uttryck av att hävda sig i jakten på alfa-status i gruppen. För visst är det så att tjejer är lika fångna av sina instinkter och attraheras av killar med pengar, fina bilar m.m.?

Hu, vi killar hävdar oss med prylar i vår jakt på alfa-status, vi skall ha prylarna, bilarna och pengarna. Tjejer attraheras och ”skall ha” dom killar som har prylarna.
Kanske är det så, jag vet inte, men rätt sorgligt känns det ju.

Jag tror, med risk för att sticka ut hakan lite, att tjejer, generellt, inte prioriterar sin hobby/intresse lika mycket som män gör. Och där av att dom är underrepresenterade i dyra prylar listan. Jag tror helt enkelt att killar är mer villig att lägga 50,000 + på sin hobby än vad tjejer är, och det helt utan en ”prylkåthet” spelar in. Jag tror det är mer en prioritering om vad saker får kosta. Vi killar går oftare in för vår hobby/intresse mer än vad tjejer gör och har en högre smärtgräns för vad saker får kosta.
Killar identifierar sig med det dom håller på med på ett helt annat sätt än vad tjejer gör, en kille blir sin hobby (och det är inte tvunget positivt). Ett exempel, killar som kör skidor (såna som åker mer än en vecka om året) blir skidåkare i sina egna ögon, medan tjejer som gör samma sak bara åker skidor. Det är stor skillnad på att åka skidor och att vara skidåkare, speciellt i hur mycket pengar man vill bränna på det (och ändå gör dom samma sak, är lika mycket eller lite skidåkare). Och så är det med alla hobby/intresse, killar blir dom (tycker dom själv) medan tjejer gör dom.

Vad det beror på vet jag inte, troligen är det i hur vi blir uppfostrade.
Och nej, det ena är inte bättre än det andra, det är bara en skillnad på män och kvinnor som kan förklara varför det finns fler pojkar med dyra kameror.
Det finns massor av undantag, men generellt tror jag att det är så, bara av att titta på min egen umgänges krets. Av alla jag känner så har killarna alltid dyrare (och lägger mer tid) på sina hobbyer än vad tjejerna gör.

/Magnus
 
Mja, jag vet inte, om vi ska fortsätta generaliseringarna så lägger tjejer kanske lika mycket pengar på att vara attraktiva och framgångsrika, fast bara på andra saker som kläder och skor. Ett annat uttryck bara. Det finns förstås mycket stora individuella skillnader, och om det skulle vara någon skillnad på tjejer som fotograferar mot andra tjejer är nog svårt att veta.

Jag tror dopck det finns en grundläggande skillnad i beteenden som beror på kortsiktiga vinster (killar) och långsiktig trygghet (tjejer). Har att göra med möjligheterna att sprida sina gener respektive ta hand om barnen efteråt, kanske förklarar det en del av varför killar nog är mer impulsiva och spenderar hela spargrisen på ett objektiv medan tjejer prioriterar annorlunda.
 
segerberg skrev:
...
Är tjejerna här inte lika "skrytsamma" och tycker att det är viktigt att visa att man har en sådan här värsting
...
Kom inte dragandes med att kvinnor inte är lika "prylkåta", för det beror mer på personen än på könet.

En av orsakerna till att jag inte gick igång gällande könsfrågor var just att du skrev "tjejerna här", vilket gör det till ett finitivt selektivt urval av människor, inte kvinnor generellt.

Dock så kliar det för mycket när du skriver "beror mer på personen än på könet", för det gäller nästan alltid oavsett vilken fråga man än tar upp.
Frågan är väl om det beror överhuvudtaget på könet?
Skall det mätas och fastslås eller teoretiseras om att det inte är nån skillnad fastslaget på grunder som inte går att mäta?
 
Evolution

Kvinner och män är inte lika! Varken till utseenden eller till sättet att tänka.
(Det finns alltid undantag, men generellt sätt)

Jag tror inte det är en tillfällighet att det finns 49 män som registrerat D2X innan första kvinnan gjorde det här på sidan. För så som jag ser det. Så är D2X en pryl med mycket hög status, om man t.ex. jämför med min KM Z3. Även om jag fått komplimanger på min kamera när jag haft den bland folk (och visst sträckta jag på mig lite extra då). Men saken är att män eller hanar i allmänhet alltid sökt status för att imponera på honor. Hanfåglar som sjunger, hanantiloper som stångas. Detta har de gjort för att honorna flockas runt den med högst status och han kan med enkelhet föra sina gener vidare till nästa generation. Jag tror detta lever kvar hos oss människor om än kanske omedvetet. För jag tvekar på att de manliga ägarna av D2X väntar sig att nån av alla kvinnor här på fotosidan ska kontakte dem och be dem ha sexuellt umgänge med dem.... eller?

Hoppas jag inte klev nån på tårna, men jag tror detta spelar in en del även om vi i dagens samhälle verkar fösöka sudda ut dessa betenden kan det kännas som.
 
Att vinna i biljard på en pub över tre grabbar leder inte till hyllningar om man är tjej - man blir inte inbjuden till nästa runda.

Tror att det är en generationsfråga helt enkelt. I min umgängeskrets hade det inte bara varit accepterat utan ansets varit ganska coolt. Visst hade vi reagerat över att det var en tjej som vann och vissa kan säkert tycka att det är fel i sig att man reagerar, men vår reaktion hade i alla fall varit possitiv.

Som Jennie tidigare skrev så svänger det vad gäller könsfördelningen på många utbildningar runt om i landet idag. Kollar man på hur många arkitekter det är över 50år som är män så rimmar det dåligt med att det är fler tjejer än killar som utbildar sig till just arkitekter idag. Så om tjugo år när vi som idag är runt 30 (först gången i mitt liv som jag sällar mig till den gruppen... puh...) har tagit över de ledande funktionerna i samhället och könsklyftorna är överbryggade i mångt och mycket... ja då blir det intressant att se hur många kvinnor som registrerar sina framtida motsvarigheter till D2x här på FS. Först då kan vi nog se om den stora skillnaden beror på att kvinnor idag är underbetalda och inte har råd med D2x, inte är så skrytsamma av sig, är tillbakatryckta av den sociala betingelsen eller helt enkelt inte är så prylkåta. För övrigt älskar jag att vi inte är lika och även om det ska vara ett jämlikt samhälle så behöver det inte vara könsneutralt. Ge mig tillbaka billigare hårklippning för män och tjejtaxa för kvinnor i TAXI!!! ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.