Annons

Första tillbehöret, objektiv vs. blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattetias

Medlem
Jag är i valet och kvalet att köpa ett nytt tillbehör till min 450d.
Min Budget är 1500:-
Det jag har sedan innan är Canon 450d, med tillhörande kit, 18-55, stativ och ett 8Gb kort,

Nu kan jag inte bestämma mig mellan följande:

Canon EF 50mm f/1.8
Och
Canon Speedlite 270 EX

Vilken av dessa skulle du råda en nybörjaramatör att köpa?
(eller kom med förslag på något helt annat i samma prisklass)
 
Det skulle jag säga beror på vilken typ av bilder du vill ta.

Eftersom ditt objektiv redan täcker 50mm så kanske jag skulle börja med blixten ändå. Det ger liksom mer upptäckarglädje och en ny kreativ dimension att utforska. Annars kan man ju tänka i termer av filter, fjärrutlösare, minneskort m.m. Det är mycket man kan behöva som gör fotolivet roligare och som breddar möjligheten.
 
Det skulle jag säga beror på vilken typ av bilder du vill ta.

Eftersom ditt objektiv redan täcker 50mm så kanske jag skulle börja med blixten ändå.

En Canon 450D har inbyggd blixt också, så det argumentet faller. Jag tror att en 50 skulle ge mera "extra" i form av kort skärpedjup, och skulle därför välja den.

Per.
 
Jo, det är klart.
Jag vill nog skaffa mig möjligheter att fota olika situationer.
Objektivet var intressant för att få leka med tydliga skärpedjup.

Men jag är ju som sagt lika sugen på blixten.

Slängde in en diskussion för att få lite vägledning och jämförelser på möjligheterna imellan dessa.
 
Jag hade utan tvekan börjat med 50an. Att kunna fotografera i befintligt ljus och slippa blixt är något jag värdesätter, sedan har man dessutom tillgång till kort skärpedjup, en annan sak jag värdesätter. Att köpa en 270 Ex ger dig bara mer ljus, du har ingen möjlighet att slå ljuset i taket eller i någon vägg. Om du väljer blixt före objektiv tycker jag att du ska se på en begagnad 430 eller liknande så du får en blixt med möjlighet att vinkla och vrida blixthuvudet.
 
Att köpa en 270 Ex ger dig bara mer ljus, du har ingen möjlighet att slå ljuset i taket eller i någon vägg. Om du väljer blixt före objektiv tycker jag att du ska se på en begagnad 430 eller liknande så du får en blixt med möjlighet att vinkla och vrida blixthuvudet.

Jag är rätt så säker att du kan vinkla 270:n upp till 90grader.
Har jag fel?
 
Jag började precis som du - en 450D med ett kit-objektiv i januari. Jag läser och testar massor när det gäller olika typer av bilder men det blir också en hel del "dokumentation" av händelser med familj och vänner.

I ett land där det är mörkt 90% av tiden (känns det som just nu) och man tillbringar en hel del tid inomhus så har man stor nytta av en blixt tycker jag. Så resonerade jag och köpte en 430EX vilket jag inte ångrar. Sedan tog det i.o.f.s. inte många veckor förrän jag köpte ett 50mm 1,8 också... ;)
 
objektivet.! om du kan sikta på ett 35mm objektiv om dom ligger i samma prisklass passar mer till "allmän" fotografering också. du har en brännvidds förlängning på 1,6 att tänka på.

bara min åsikt.
 
Kanske 50mm och vänta till du har sparat ihop ytterligare en tusing för att gå på 430EX i stället? Jag har inte kollat exakt vad som skiljer 270 och 430 men lite fler inställningsmöjligheter och ett högre led-tal kan vara nyttigt.

Ska du bara ha en blixt skulle jag satsa på en större än 270. Alternativet är ju att komplettera med en större senare och kunna köra trådlöst "off camera". Jag köpte ett trådlöst "Hong-Kong kit" för under 200.- inkl frakt. Oavsett vad du köper i morgon kommer du att få ytterligare en dimension till ditt fotograferande.
 
Skulle helt klart köpt 50:an först ! Synd att Canon inte har 35:an som Nikon har,mycket mer användarvänlig inomhus samt autofokusmotor !
 
objektivet.! om du kan sikta på ett 35mm objektiv om dom ligger i samma prisklass passar mer till "allmän" fotografering också. du har en brännvidds förlängning på 1,6 att tänka på.

bara min åsikt.


Som sagt, ny på detta, men; blir inte detta 50mm, som ett 35mm med detta att tänka på?
(Har inte läst på till 100% om brännviddsförlängning)
 
Som sagt, ny på detta, men; blir inte detta 50mm, som ett 35mm med detta att tänka på?
(Har inte läst på till 100% om brännviddsförlängning)

Man "mäter" brännvidden på en fullformatsensor du har en kamera med en mindre sensor det hela är lite invecklat och jag är inte rätt man att förklara det men fråga eller än bättre sök finns massa trådar om det. I slutändan är allt du behöver veta är att din kamera får ett värde på 1,6 som du då gångrar på objektivets brännvidd 50mm
1,6*50=80 då har du helt plötsligt ett kort tele objektiv. Men nu såg jag att nån annan skrev att canon inte har en 35mm glugg så jag personligen skulle hellre köpa en 50mm glugg än en billig blixt jag kör själv nikon som jag kan inte riktigt canon namnen men en enkel instegsblixt är inte enligt mig värt pengarna du har en i kameran redan.
 
Jag är i valet och kvalet att köpa ett nytt tillbehör till min 450d.
Min Budget är 1500:-
Det jag har sedan innan är Canon 450d, med tillhörande kit, 18-55, stativ och ett 8Gb kort,

Nu kan jag inte bestämma mig mellan följande:

Canon EF 50mm f/1.8
Och
Canon Speedlite 270 EX

Vilken av dessa skulle du råda en nybörjaramatör att köpa?
(eller kom med förslag på något helt annat i samma prisklass)

Skulle nog vänta och lägga pengarna på 430EX II istället. Du får mest blixt för pengarna och den hänger nog med rätt länge. Sen finns det mera prisvärda pirat alternativ. Sen är det aldrig fel med Pol filter. Men nu blir det ljusare ute så kanske du inte behöver blixt innan nästa höst och då kan det bli roligare med en fast glugg 50/1,8 så har du en mycket prisvärd porträtt glugg.
 
Av alla prylar jag köpt är den externa blixten den som jag sist skulle vilja göra mig av med. Det ger en oerhörd skillnad mot den inbyggda. Jag har en 430, vet inte hur mycket det skiljer mot en 270.

50 1.8 tycker jag är klart övervärderad. Visst är den billig och ibland användbar men 50 mm på en 450D gör att det är rätt sällan den "passar". Min ligger mest och samlar damm, blixten använder jag dock regelbundet.
 
Första tillbehöret jag köpte till min kamera var en extern blixt. Och såhär i efterhand känns det fortfarande som om att det var helt rätt val. Blixten gav mig mer nöjje än vad objektiven jag har köpt därefter har.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.