Annons

Första systemkameran - vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)
larsp777 skrev:
Tja, vad kostar ett bra objektiv då?
Hur långt är ett snöre? :)

Nåja, allvarligt: köp nya bra objektiv när du märker att du behöver dem, inte innan. Ett bra objektiv kostar från under tusen spänn för ett begagnat 50mm till hur mycket som helst för ett ljusstarkt tele.
 
pial skrev:
Hur långt är ett snöre? :)

Nåja, allvarligt: köp nya bra objektiv när du märker att du behöver dem, inte innan. Ett bra objektiv kostar från under tusen spänn för ett begagnat 50mm till hur mycket som helst för ett ljusstarkt tele.

Tja, inte lätt det här när man är relativ nybörjare.

Det jag vill ha är ju dels ett normalobjektiv (ev. zoom från normal till kanske 70 -80) och sedan ett zoom från 70 - 80 kanske upp till 2-300 millimeter kanske. Gärna så mycket som 500 om det är möjligt.

Vill inte behöva köpa nytt så fort jag blir varm i kläderna. Vill ha ett bra förhållande pris/kvalitet. Kan nog tänka mig att köpa ny kamera men begagnad objektiv, ev. allt begagnat.

Fast köper man beg. är det väl risk för fel.
 
Begagnatmarknaden är rätt tuff på Pentaxobjektiv, särskilt om du är ute efter objektiv med autofokus. Manuella objektiv finns det rätt många fina att få tag på för under tusenlappen, men då får du jaga skärpa på egen hand. Man blir bortskämd av automatiken... Bättre utbud då på Nikon/Canon. Kolla www.tradera.com till exempel.

Kitobjektiven är inte så dåliga som man tror, klart att proffs vars optik som kostar mer än kamerahusen rynkar på näsan, men som glad amatör kommer man rätt långt med en snabb kontrasthöjning i efterbehandlingen, tycker jag.
 
Har börjat snegla på Canon, Nikon p.g.a. utbudet på objektiv och för osäkerheten i Pentax. Dessutom tyckte jag att K10D var ganska tung, kanske för tung...

Om man ska ha Canon eller Nikon vad rekommendera ni då runt 10 000?
 
Du ville ha något runt 10000 kronor och enb 30d med kitglugg kostar 10700.
 
8 megapixlar
iso 100-3200
5 bilder per sekund
magnesiumhus
skönt grepp
sökare som går att fokusera manuellt med
9 punkts autofokus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.