ANNONS
Annons

Första systemkameran - vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)
Just dom här sakerna är ingen jag heller hängt upp mig på, men visst finns det sånt som kan förbättras, batteriindikeringen tex.

Autofokusen sägs vara långsammare i dåligt ljus. I allt annat ljus är den mycket snabb, lika snabb som tex D80 enligt imaging-resource mätningar.
 
Hur är den i jämförelse med Nikon D80?

Såg denna test och skillnaden verkade inte så jättestor mellan alla modellerna.

Tankar/erfarenheter?
 
larsp777 skrev:
Hur är den i jämförelse med Nikon D80?

Såg denna test och skillnaden verkade inte så jättestor mellan alla modellerna.

Tankar/erfarenheter?

De större fysiska skillnadrena ligger i att K10 är tätad och har bildstabilisering. Sen finns det lite annat som exempelvis så har D80 motivprogram där K10 istället har några helt nya innovativa program som SV och TVA och det klassiska hyperprogrammet. 9 av k10s 11 autofokuspunkter är av korstyp, ananlog och digital preview, k10 kan spara bilderna i två raw format dng eller pef, har en yttre omställare för raw/jpg, intern ad-omvandlare på 22 bitar mot det vanliga på 12 etc
 
papi skrev:
Sen finns det lite annat som exempelvis så har D80 motivprogram där K10 istället har några helt nya innovativa program som SV och TVA och det klassiska hyperprogrammet. 9 av k10s 11 autofokuspunkter är av korstyp, ananlog och digital preview, k10 kan spara bilderna i två raw format dng eller pef, har en yttre omställare för raw/jpg, intern ad-omvandlare på 22 bitar mot det vanliga på 12 etc

Det jag citerar ovan har jag lite eller ingen koll på. Skulle du kunna förklara vad det innebär helt kort? (Får nog köpa en bok om det här eller söka på nätet)

En sak jag har undrat över är vad raw-format innebär.
 
Programlägena är svårt att förklara kort men det är sådana lägen som entusiaster kanske sätter större värde på men som inte direkt riktar sig till förstagångsköparen. Hur som helst finns det ju helautomatiskt läge även på K10 och vanlig tids & bländarautomatik så det här är inget man behöver lära sig asap.

Korsformade fokuspunkter har generellt lättare att hitta fokus på en yta.

Raw formatet kan beskrivas lite som ett digitalt negativ. Rawbilden från kamera skall bearbetas vidare i ett program (till skilllnad från jpg) innan den kan skrivas ut etc. Fördelen är ofta högre kvalité och större möjligheter att justera saker som ljus och färg.
 
papi skrev:
Programlägena är svårt att förklara kort men det är sådana lägen som entusiaster kanske sätter större värde på men som inte direkt riktar sig till förstagångsköparen.

Tja, förstagångsköpare av digital systemkamera är jag, men hoppas att bli entusiast. :)

Därför vill jag ha en bra kamera från början.
 
Hyperprogram mm

I hyperprogram väljer kameran tid och bländare efter någon av dig fördefinierade prioriteringarna (skärpedjup, slutartid, bästa bländare etc) men du kan när som helst momentat gå över till tid eller bländarautomatik genom att vrida på främre eller bakre inmatingshjulet (om du skulle vilja ändra kameran ursprungliga val). Med ett tryck på en annan knapp går kameran tillbaka till hyperprogramläget.

Ett annat läge väljer du både tid och blänadre och kameran ett lämpligt ISO. Bra i tex lågljussituationer.


Det är inga AA till K10 utan medföljande special.

I jpg kan du ta 3 bps utan uppehåll. I raw 12-13 bilder i 3 bps innhan bufferten är full och det går långsammare.
 
Det är även viktigt att "kläma och käna" på modelerna du gillar!

Är storleken på tillbehörsutbudet viktigt??
 
Viktor N skrev:
Det är även viktigt att "kläma och käna" på modelerna du gillar!

Jo, hoppas kunna hitta något ställe där den finns. Var inne på expert men där jag var hade de den inte.

Viktor N skrev:
Är storleken på tillbehörsutbudet viktigt??

Tja, beror väl lite på vad du menar. Det ska väl helst inte bli klumpigt men samtidigt kan det väl vara en fördel med en lite större och stabilare kamera.
 
Ett bra beg. nybörjarpaket (cyberbörsen):

Pentax *istDS
SMC-DA 16-45/4 ED AL
SanDiskSD 1GB ExtremeIII
Ryggsäck LowePro Minitrekker II AW

Säljaren begär 4.500:- för allt. Bara optiken kostar väl det om man köper den ny. Kameran går ju att byta senare om behov/intresse finns.
 
Pippo skrev:
Ett bra beg. nybörjarpaket (cyberbörsen):

Pentax *istDS
SMC-DA 16-45/4 ED AL
SanDiskSD 1GB ExtremeIII
Ryggsäck LowePro Minitrekker II AW

Säljaren begär 4.500:- för allt. Bara optiken kostar väl det om man köper den ny. Kameran går ju att byta senare om behov/intresse finns.

Ok, tack ska kolla upp det!

Angående möjlighet till flera bilder i följd så förstod jag inte svaret riktigt. Hur många bilder kan man ta i snabb följd?
 
larsp777 skrev:
Tja, beror väl lite på vad du menar. Det ska väl helst inte bli klumpigt men samtidigt kan det väl vara en fördel med en lite större och stabilare kamera.

Jag menar antalet objektiv, blixtar mm som finns till din karamodell både nytt och begangnat. Det finns mest till Canon/Nikon eftersom de är störst. Visst finns det mycket till dom övriga tillverkarna också men om utbudet är extra viktigt titta på de större tilverkarna.
 
Viktor N skrev:
Jag menar antalet objektiv, blixtar mm som finns till din karamodell både nytt och begangnat. Det finns mest till Canon/Nikon eftersom de är störst. Visst finns det mycket till dom övriga tillverkarna också men om utbudet är extra viktigt titta på de större tilverkarna.

Aha, har inte tänkt på det så mycket. Svår fråga. jag vill ju kunna hitta objektiv som är bra och till hyfsat pris.
 
Nu har jag läst i att Hoya ska köpa Pentax eller gå samman eller något.

Detta frågade jag om i Pentax forumet.

Min fråga här är: Vågar jag köpa en?

Kände på en K10D idag. Kändes bra. Lite tung men det kanske bara är bra?
 
Tung är bra på ett sätt, det blir mer stabilitet. Sämre för det blir mindre smidigt att kånka runt på. Dock, vill man en smidig kamera att kånka runt på köper man en Ixus.

Hjälpte en tjej att komma igång med en D40x i helgen... O, vad härligt det var att lämna ifrån sig den och sedan greppa sin egen K10D igen.

Det här med Hoya och Pentax surrar mycket nu. Men jag tror inte ett så anrikt och, som det verkar, åter igen uppåtgående kameramärke kommer läggas i graven. Hoya är nog mest ute efter Pentax övriga optiska avdelningar (glasögon etc). Samsung bygger ju på samma teknik som Pentax, så det vill mycket till innan grejerna försvinner från marknaden.

Tror jag... ;)
 
HOYA har varit väldgit tydliga med att man tror på och tänker satsa på Pentax kameror som för övrigt säljer bra och går med vinst. Så det är väl ungefär samma risker som för övriga etablerade märken och dom är nog väldig små.

Eftersom även Samsungs kameror fungerar med Pentaxoptik koch vise versa kommer man alltså att kunna välja kameror från båda tillverkarna för sitt system. Kan vara en rätt stark konsumetfördel för systemet.
 
Du har inte funderat på begagnat, då kanske du kan köpa till ljusstark fast optik istället för att bara ha den medföljande (s)kit-optiken?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.