Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första systemkameran - vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

mr. pink

Ny medlem
Hej,

Nu är jag trött på min pocketkamera. Och eftersom jag ska flytta till Australien nästa vår är det hög tid att kika på systemkameror. Men det är en enda stor snårig djungel för mig, och därför behöver jag lite hjälp på traven. Om det är okej.

Har mejlat en vän som har bra koll på detta, och jag fick följande lista på vad jag behöver:

- Kamerahus
- Ett objektiv för inomhusbruk som går ner till 18
- Ett objektiv för porträtt å liknande som går till helst 100. Gillar du att zooma på saker så är det roligare med 200.
- Två minneskort på 2gb
- Väska

Min smärtgräns rent ekonomiskt går nog runt en 7000-9000 (plus en tusenlapp om det verkligen är något intressant).

Vidare så rekommenderade han Nikon D40x, som tydligen ska ge mycket för pengarna. Kommentarer på den? Han berätta också att det alltid släpps nya kameror i mitten av september. Någon som har bra koll på rykten? Kommer det släppas något som är aktuellt för mig?
 
En ganska tajt budget men det kan vara idé att inte köpa alla objektiv på en gång utan att vänta lite se vad du behöver för just din fotografering. Kanske också bara köpa ett minneskort och sedan fler om du känner behov av det. Jag tycker inte D40x ger speciellt mycket för pengarna jämfört med andra kameror i katergorin, kolla tex Olympus E 400 och Pentax K100D.
 
Ska tänkte också på att köpa systemkamera. Ska ha hyfsad batteritid (har kanske de flesta?). Vill sedan ha ett normalobjektiv och ett zoom (gärna så mycket som 300 men ev. 200).

Min budget är lite flytande. Helst runt 10000:-. Maxgräns känns som 15 000:- ev. lite mer men tveksamt.

Vill ha ett grundset som jag kan bygga på. Ev. kan jag tänka mig att köpa ett lite sämre zoom och sedan byta upp mig.

Har haft detta som hobby men kommit ifrån det. Vill ev. prova igen men inte lägga för mycket om jag tröttnar.
 
Har ett nybörjarpaket som motsvarar ovanstående ganska exakt. Pentax K10D, kitglugg 18-55, Samsungs 70-200, 2x2 gig minne, väska modell mindre (som precis klarar dessa två gluggar+hus)

Paketpris hus, kit, minne, väska = 10.000. Teleobjektivet tillkom för ytterligare ca 1000. Köpte även ett begagnat ljusstarkt manuellt 50mm 1,7 för runt 500 på tradera.

Då känner jag att jag ett mycket bra paket som jag hittills är helnöjd med, även om jag bara har lämnat system-startgropen.

Behöver man nämna att K10D fick pris för bästa expertkamera 2007?
 
larsp777 skrev:
Låter intressant, var köpte du det?

Kamerapaketet på DustinHome, teleobjektivet på Cyberphoto (det är rätt svårt att få tag i).

Nästa steg (helst innan semestern) blir en fast macro, typ Tamron 90/2.8. Verkar fint.

Man kan även titta på Samsungs GX-10, som är i det närmaste identisk med K10D, något billigare. Samsung och Pentax samarbetar friskt.

Edit: Om du har ett par tusenlappar att lägga utöver, så rekommenderar de som kan det här att skaffa 16-45 istället för 18-55. Levererar tydligen bättre bilder. Jag kände att det skulle bli för dyrt...
 
Skulle väl kunna lägga så mycket som 50000:- på en kamera men inte utan att det svider :)

Eftersom jag inte ens vet om jag kommer att fota så mycket så vill jag ta det lugnt i början. Sedan finns det ju annat man vill ha också...
 
larsp777 skrev:
Skulle väl kunna lägga så mycket som 50000:- på en kamera men inte utan att det svider :)

Grattis, då står det dig ju fritt att välja vad som helst nästan. Man får ju räkna med att riktigt vassa objektiv går på samma belopp som (ibland mer än) man betalar för huset, så då kan du ju verkligen satsa på bra gluggar.

Det som talar för Pentax är att den har inbyggd bildstabilisator. Då slipper man det i objektivet (även om Canoniserade Nikontinister säger att det ger bättre resultat).

Shit, nu får jag mig en digital hurring...
 
K10D kan nog vara onödigt avancerad som första kamera men å andra sidan så kostar den ju inte så mycket mer än instegsmodellerna och så får man ju nått som håller bättre över tiden. Den är också lite större och tyngre än instegskamerorna, på gott och ont.
 
GamleTrashberg skrev:


Det som talar för Pentax är att den har inbyggd bildstabilisator. Då slipper man det i objektivet (även om Canoniserade Nikontinister säger att det ger bättre resultat).

Shit, nu får jag mig en digital hurring...


Ja dom brukar säga det men photozone som testar objektiv och i princip har testat alla Canon och Nikongluggar med och utan VR/IS säger också att det är betydligt vanligare med centreringfel på optiskt stabiliserade gluggar. Detta för att ett av linselemnten sitter löst i objektivet.
 
papi skrev:
Ja dom brukar säga det men photozone som testar objektiv och i princip har testat alla Canon och Nikongluggar med och utan VR/IS säger också att det är betydligt vanligare med centreringfel på optiskt stabiliserade gluggar. Detta för att ett av linselemnten sitter löst i objektivet.

Ok, där ser man. Det som även brukar läggas fram som positivt är att man får direkt feedback i sökaren med VR i gluggen. Kan ju vara bra om man även använder kameran som kikare.. ;)
 
50 000?

Du måste mena 5000:-, för hus, inte 50 000? Lars Persson?

För trådskaparen Petter Engelbertsson med en snävare nudget på 7-9000:- (+ev 1000:) så kan du ju t.ex. köpa:

Nikon D40 (kit objektiv 18-55mm ingår) pris ca 5000:- till 5300:-, mer ska du inte betala. Du får desutom en SB-400 blixt på köpet* värde ca 1200:- (?), till det kan du köpa en billig Nikon 55-200mm (från 1500:- till 2000:) eller den lite dyrare Nikon 55-200mm VR (2800:- till 3000:). Då är du uppe i 7-8000:-, så du har pengar att köpa väska + minne.
 
Re: 50 000?

Mortella skrev:
Du måste mena 5000:-, för hus, inte 50 000? Lars Persson?

Nejdå, jag menade 50 000, men då menar jag hela kamera-kitet med objektiv och allt. Man kan säkert hitta kamerahus för det också, men de är väl inte tänkta för amatörer.

Nu tänker jag dock inte lägga 50 000:- åtminstone inte på en gång. Det blir nog mellan 10 och 15 tusen.

Pentax K10D lät intressant. Jag vill ha en kamera som är mer än nybörjarkamera.

Var inne på expert och tittade lite. De hade inte pentaxen men jag tittade lite på Nikon D80 tror jag det var och så hade de en Sony A10 med normal objektiv och zoom upp till 300mm. Fast jag tyckte inte att försäljaren var bra.
 
Senast ändrad:
Du skrev först att du hade tänkt att lägga 10-15 tusen, sen skrev du 50 000 för ett hus så jag trode det var ett skrivfel, i.o.m. att du inte jobbade som fotograf lät så mycket för enbart ett hus lite väl.
 
Jo, det är sant att jag skrev 10 - 15 000 och det är den summa det troligen blir. Förstår om du blev konfunderad. Menade bara att jag SKULLE kunna lägga 50 000:- om jag tyckte det var värt det. Dock skulle jag inte göra det i detta läget, så mycket pengar har jag inte.

Dock har jag kommit fram till att det är mycket värt att ha en hobby som man trivs med och som berikar livet. Blir foto det så kan det hända att jag lägger större summor i framtiden.

Somliga av er måste väl komma i närheten av 50 000;- sammanlagt :)
 
Senast ändrad:
Re: Re: 50 000?

larsp777 skrev:

Pentax K10D lät intressant. Jag vill ha en kamera som är mer än nybörjarkamera.

Det är ett bra val i så fall. Såg just ett den blivit utsedd som "Editors choise best advanced camera 2007 i American photo"¨Mer att läsa för den som vill i senaste nummret av papperstidningen. K10 har tidigare vunnit TIPA 2007 och Camera Grand Prix i japan i konkurens med 158 andra kameror.
 
larsp777 skrev:
Håller ni som har kameran med om kritiken eller har det förbättras nu?

Tyckte inte han kom med så mkt kritik. I andra reviews talas det ju mest om den lite diffusa kvalitén på jpeg-uppskärpningen i kameran.

- "Autofocus slower than competing models"
Möjligt, men inget som har stört mig nämnvärt. Ibland börjar objektivet fokusera åt "fel" håll, och får vända, men men...

- "Magenta color casts in dark shadows"
Inget som jag har märkt eller störts av...

- "Weather sealing make for slower access to battery and card"
Jo, det tar nån sekund extra att öppna luckan...

- "No indication of extent of Shake Reduction"
Antar att han menar i sökaren, och visst, det ser man ju inte som i objektivbaserad antiskak. Men du får antiskak på ALLA dina objektiv. Smaka på den.

Avslutningsvis, citat från samma review:

"The K10D not only proves that Pentax belongs in the big leagues, it's an all-star player."

/Bedtime
 
GamleTrashberg skrev:
Tyckte inte han kom med så mkt kritik. I andra reviews talas det ju mest om den lite diffusa kvalitén på jpeg-uppskärpningen i kameran.

- "Autofocus slower than competing models"
Möjligt, men inget som har stört mig nämnvärt. Ibland börjar objektivet fokusera åt "fel" håll, och får vända, men men...

Var väl mest ovanstående som bekymrade mig mest. Vad innebär det i praktiken?

Är svårt för mig att veta vad som är allvarlig kritik...

Jag menar, jag letar ju inte fel. Vill bara hitta bästa kameran till hyfsat pris och vill veta om detta är det. Det talas ju ockås om att vissa saker kanske förbättrats i dess firmware.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.