Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första systemkameran, Nikon d3000 - tips!

Produkter
(logga in för att koppla)

StellanJ

Aktiv medlem
Köpte i dagarna en Nikon D3000. Är amatör inom området, skulle uppskatta tips på hur jag får ut max av min kamera.

MVH
 
Grattis till din nya kamera! Mitt råd är att fotografera mycket och läsa på ordentligt. Börja med bruksanvisningen så du förstår hur allt hänger ihop - det viktigaste är bländare , slutartid, isotal, exponeringskompensation och vitbalans. Sedan för att få ut fina bilder bör du lära dig grundläggande bildbehandling, läsa på om bildkomposition (finns mycket material på nätet) och analysera/kommentera bilder här på fotosidan. Läs också andras kommentarer och lägg upp bilder för kritik. Då utvecklas du. Snabbare än du kanske kan ana... :)

Lycka till!
 
Tack så mycket för ditt snabba och utförliga svar! Har du tips på något bra bildbehandlingsprogram?

Det blir en massa fotande i helgen, lära sig kameran:)
 
Scott Kelbys "Digital fotografi" som finns i 3 delar går att låna på biblioteket. Han är lättläst och har färdiga "recept" för att ta bra bilder

/Stefan
 
Tack så mycket för ditt snabba och utförliga svar! Har du tips på något bra bildbehandlingsprogram?

Bildbehandling är en av mina svagare sidor (jag började fotografera ifjol för mindre än ett år sen), men jag använder iaf Gimp som är gratis, eller en gratis råkonverterare (rawtherapee) då jag fotograferar i raw. Har dock börjat undvika raw på sistone, blir så mycket extra arbete med det. Försöker istället satsa på att få allt rätt direkt i kameran... Gimp funkar riktigt bra tycker jag men det är lite knepigt att sätta sig in i utan nån direkt erfarenhet av bildbehandling. Funkar inte till allt men till väldigt mycket i varje fall.
 
Kom gärna med fler tips på vad man ska tänka på när man fotograferar i olika miljöer och vilka inställningar som kan vara som en "mall"...
 
Tack så mycket för ditt snabba och utförliga svar! Har du tips på något bra bildbehandlingsprogram?

Det blir en massa fotande i helgen, lära sig kameran:)

Programmet Adobe photoshop elements, var det en yrkesfotograf som rekommenderade mig (nedbantad verision av photoshop)....Jag har för övr. just köpt samma kamera som du...

Testade GIMP, men var en aning för avancerat för mig.
 
Senast ändrad:
Kom gärna med fler tips på vad man ska tänka på när man fotograferar i olika miljöer och vilka inställningar som kan vara som en "mall"...

Har du tillgång till ett vanligt kommunalt bibliotek, tycker jag att du ska låna några fototeknikböcker. Det gör inget att de är gamla; i princip alla gamla tumregler fungerar än i dag. Det enda som har blivit radikalt annorlunda är att "film"-känsligheten blivit så mycket bättre. I en gammal bok ansågs ISO (eller ASA) 400 vara ljuskänsligt, idag kan du dra upp till 1600, utan större problem. Annars är det samma gamla brännvidder, ljusskällor, bländare och slutartider som förr!

Lycka till!

Per.

PS. Ken Rockwell har en litet "pratigare" handbok, som du kanske kan ha glädje av: http://www.kenrockwell.com/nikon/d3000/users-guide/index.htm DS.
 
Biblioteket är en bra källa. Min erfarenhet är att de har även bra nyare böcker om digital fotografi i sitt utbud. Varva praktik med teori och se till att komma ut och testa det du läser om och som verkar användbart för hur du vill fotografera. Sedan lär man sig olika, en del genom att läsa, andra genom att experimentera. Dock kan jag lova att det blir en hel del experimenterande om man skall uppfinna hjulet helt och hållet på nytt. Böcker är inte alls dumma genvägar. Sedan kan det ju vara ett nöje i sig att läsa dem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.