Annons

"Första" systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Ny medlem
Hejsan!

Under ett de senaste månaderna har jag lånat min pappas kamera, en 5D Mk1, och fotat en hel del. Mestadels har jag försökt lära mig själv hur inställningar fungerar samt hur man egenteligen tar bra foton. Detta har givetvis lett till att jag vill införskaffa mig en egen kamera som jag kan ha med mig lite överallt själv.

Jag har dock ingen koll alls på vad som är prisvärt eller bra att börja med. Jag har kikat en del på både begagnade saker och nya men jag blir inte helt klok på särskilt mycket. Vad jag har förstått är ungefär att jag kan välja billigare hus och få mer objektiv, eller dyrare hus och färre objektiv (ganska logiskt egenteligen). Så då till en första fråga: Hur stor skillnad är det mellan kamerahusen? Vad är skillnaderna på en begagnad 7D mot en ny 600D t.ex.? Jag läste i något inlägg här att man kunde få en 600D med massvis med objektiv för priset av en 7D, vore detta att föredra om jag precis börjar? Skulle jag sedan kunna flytta med objektiven om jag går över till en 7D eller liknande?

Personligen är jag främst intresserad av att fota natur, landskap, och makrobilder; men även gärna personer och porträtt med jämna mellanrum. En fördel vore också att kunna filma lite grand med kameran också.

Vore riktigt trevligt om någon kunde hjälpa mig att reda ut allt. Jag är lite inkörd på Canon då det är det enda jag har använt hitills, men jag är öppen för andra förslag också.

När det gäller Canon, så kommer här en MYCKET förenklad version av vad skillnaderna egentligen är mellan de lite enklare modellerna.

Alla kameramodeller jag nämner har en bildsensor av typen APS, vilket betyder att de har en något mindre bildsensor än modeller med fullformat bildsensor (som tex 5D är).
Till kameror med APS-sensor kan man använda både EF och EF-S objektiv.
Till kameror med fullformat-sensor kan man BARA använda EF objektiv.

En kamera med en APS-sensor innebär även en brännviddsförlängning på 1.6 (för Canon). Ett 50mm objektiv på en APS-sensor-kamera är då samma sak som 50x1.6=80mm objektiv på en fullformat-sensor-kamera - det ger samma bildutsnitt.

Jag börjar med 450D, därefter beskriver jag bara skillnaderna mot föregående modell.

450D
2008 (introducerades år)
12.2 MP (bildpunkter)
3.5 fps (bilder per sekund)

550D
2010
18.0 MP
Bättre mörkeregenskaper (kan använda högre ISO värde)
Filmfunktion
Bättre ljusmätningsegenskaper
Bättre LCD-skärm

600D
2011
Vinklingsbar LCD-skärm

650D
5.0 fps
Något bättre mörkeregenskaper
Något bättre autofokussystem
Kan dra nytta av de nya snabba SD-minneskorten
Har även en liten topp-monterad LCD-display

Sen har vi 60D, grovt förenklat kan man säga att den är som en 600D fast
- 2010
- den kan ta 5.3 fps
- har samma förbättrad autofokussystem som 650D

Sen har vi 7D, grovt förenklat kan man säga att den är som en 600D fast
- 2009
- den kan ta 8.0 fps
- mycket större bildbuffert (mycket bra vid snabba serietagningar)
- något bättre vädertätad
- bättre autofokussystem än 600D och även bättre än 650D
- sökaren är större (täcker 100% av bilden)
- ingen vinklad LCD-skärm
- har även en liten topp-monterad LCD-display
- använder Compact Flash minneskort (iställer för SD minneskort som alla andra)

Det scenarios du beskriver så är du inte i behov av något avancerat autofokussystem eller höga bildhastigheter.
* 7D kan då plocka bort (den köper man i första hand för hög bildhastiget och avancerat autofokussystem).
* 450D går bort då den inte kan filma.
* 550D kan filma men har inte vinklingsbar LCD (många uppskattar detta, speciellt när man filmar) så den kan vi väl lyfta bort också.
* 60D har mest förbättringar inriktad på bildserietagning och autofokussystem vilket du troligtvis ändåså inte kommer att utnyttja särskilt ofta - så den kan vi nog plocka bort också.

Kvar då 600D och 650D.
650D lite bättre på främst bildserietagning/autofokussystem och kanske 1100 SEK dyrare. Inte så stor i prisskillnad. Har du tight budget, kör på 600D och lite mer pengar på objektiv och utrustning (stativ, objektiv, macro-objektiv, macro-slädar, ring-blixt, extern-blixt, fjärrutlösare, etc etc etc etc).

Som instegskamera så kommer en 600D och 650D räcka gott och väl, en som man kan växa i under en längre tid samt en som man kan prova på lite vad man vill rikta in sig på och använda för att komma underfund med vad man egentligen behöver och inte behöver.

Man kan ju även vända på frågan.

Du har ju lånat din pappas 5DI under ett tag, så om vi utgår från den:

- Tycker du upplösningen räcker, eller saknar du ibland möjligheten att tex beskära bilden mycket?
- Saknar du möjligheten till högre iso (möjlighet att ta när det är mörkare)?
- Skärmen på 5D1 är kanske inte den bästa, är bättre skärm (större, skarpare, klarare) viktig?
- Saknar du fler bilder per sekund?
- Händer det att kameran har svårt att hitta fokus när du fotograferar?
- Tycker du att sökaren i 5D är ok, eller är en större ljusare viktig, eller tom ganska betydelselöst och du skulle kunna klara dig med en mindre?
- Händer det ofta att du i datorn efteråt vill lätta upp skuggor?
- Leker du ofta med kort skärpedjup (tex vid porträtt)?

Och sen några frågor där du får ta ställning till vad som är viktigast/oftast förekommer:

- Vilket saknar du oftast, att kunna få större skärpedjup eller kortare skärpedjup?
- Vilket händer oftast med din pappas kamera, att du vill kunna zooma in mer än vad du kan, eller att du vill få med mer på bilden än vad som är möjligt?
- Tycker du att 5DI är lagom i storlek, kanske för stor eller tom för liten och klen? Med andra ord, passar den dina händer bra.
- Är kameran lagom tung, eller vill du ha lättare alternativt tyngre?

Försök att rangordna ovanstående. Vad du tycker/tror är viktigast för dig, så blir det lättare att komma med bra förslag som passar just ditt fotograferande.

Sen några objektivfrågor. Vilka objektiv har din pappa? Vilka/vilket objektiv trivs du mest med? Om du köper en egen kamera, kommer du att kunna låna din pappas objektiv? Något du saknar med dom befintliga (bättre makrofunktion, ljusstarkare, mer tele, mer vidvinkel)?

Mycket bra frågor av StaffanW - kom på mig själv efter ett tag att varför inte sätta 5D MkI som baseline och fundera på vad pros and cons och hur man upplevde den kameran.

För 5D är ju också tänkbara alternativ. Begagnad 5D MkI typ 5000 SEK och begagnad 5D MkII typ 10000 SEK (vilket håller på att sjunka i nuläget vad jag förstår).

Tack så mycket för tipsen och sammanfattningarna, de uppskattas något enormt!

Mycket bra tanke att utgå från den! Jag försökte svara på det hela så gott jag bara kunde.

1. Jag skulle gärna ha en högre upplösning att jobba med. Mest då jag behöver det till diverse affischer jag gör åt min sektion på KTH, och dessa kräver 300ppi i A3. Att ha högre upplösning ger mig då möjligheten att beskära dem lite men fortfarande täcka allt.
2. Jag har faktiskt inte tagit väldigt mycket bilder i mörker. Dock så beror det mycket på att jag endast hållt på sedan i våras, och det inte har varit allt för mörkt utomhus under denna tid. Men jag antar att det skulle kunna vara bra då jag gärna vill prova på att fota i mörker.
3.
4. Jag saknar inte direkt fler bilder per sekund.
5. Jag har inte haft några större problem med det vad jag vet. Jag skulle snarare säga att om det är ur fokus beror det snarare på mig än något annat.
6. Sökaren upplever jag nog ändå som ganska bra.
7. Inte vad jag tänkt på. Jag leker lite allmänt med skuggor och liknande, men jag har inget direkt mönster i det vad jag vill minnas.
8. Lite allmänt tycker jag nog att det är kul att hålla på med skärpedjupet. Det tillhör väl något jag gillat att hålla på med mer på sistone.

1. Jag gillar nog kort skärpedjup lite mer än långt.
2. Jag tycker att den har fungerat ganska bra som den är.
3. Helt lagom i handen!
4. Den har en rätt så skön vikt att hålla på med.

Det hela med objektiv är väl det jag känner mig minst insatt i. Vad jag vet är det ett 24-105, men mer än så har jag faktiskt ingen koll. Vad jag vet är det inte avsatt för makro, och det är ingen form av "effekt" på det hela. Låna det får jag säkert göra, men frågan är hur ofta det uppskattas att jag gör just det!

Mycket bra frågor av StaffanW - kom på mig själv efter ett tag att varför inte sätta 5D MkI som baseline och fundera på vad pros and cons och hur man upplevde den kameran.

För 5D är ju också tänkbara alternativ. Begagnad 5D MkI typ 5000 SEK och begagnad 5D MkII typ 10000 SEK (vilket håller på att sjunka i nuläget vad jag förstår).

Det är ju helt klart ett alternativ också. Min budget är snarare beroende på när jag köper allt än kostnaden, logiskt nog.

Jag tycker det låter som en begagnad 5D mk2 skulle kunna vara ett bra alternativ.

Det verkar passa din typ av foto och du får mer pixlar att jobba med.

PS. Sedan tycker jag det vekar vara ett "knäppt" krav att kräva A3 i 300 ppi för en affisch. En affisch betraktas väl normalt på ett viss avstånd och det går att skriva ut A3 affischer från i stort sett vilken digital systemkamera som helst. Gå fram till en proffesionell reklamaffisch på stan och studera upplösning på nära håll!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar