Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)
Sälj kameran och köp en kamera som har af som standard ... Det är år 2009 nu inte 1984 .. och året innan Minolta kom med Af i systemarna..

Känns detta som ett meningsfullt och hjälpsamt inlägg på en nybörjares fråga?

Hur som helst så kommer det ju nya objektiv hela tiden och de nya heter ju AF-S och har sålunda motor. Sen är ju allt som oftast en kostnads och prioriteringsfråga. Både 35/1,8 och 50/1,4 finns med motor att få tag på. Men det kanske är en 55-200 du hellre vill ha till en början och då är autofokusen inget problem?

Torbjörn, om du känner dig personligen förföljd av mig så måste jag be om ursäkt och försäkrar att det inte är på det viset. Jag bryr mig inte speciellt mycket om vem som skriver saker utan mer vad som skrivs.

Nikons problem är inte kamerahusen, utan att de envisas med att på en del objektiv i sitt sortiment (nästan uteslutande brännvidder som är typiska för fullframe-kameror) fortfarande styra AF med en lite stålpinne.

Känns detta som ett meningsfullt och hjälpsamt inlägg på en nybörjares fråga?

Inte då jag ser hur det ser ut.. Nej.. Men tur Erland skrev så jag tvingades förtydliga mig.. Så blev det kasst utskrivna inlägget förklarat...

Så jag ber om ursäkt för det klantiga korthuggna inlägget.. Det var menat väl men ser förbannat korkat ut... Jag brukar skriva långa förklarande inlägg. Så skriver jag ett kort och det blir helfel.. Skall nog undvika skriva fööör kort hädanefter....

Erland skrev
Torbjörn, om du känner dig personligen förföljd av mig så måste jag be om ursäkt och försäkrar att det inte är på det viset.

ja faktiskt så gör jag det lite tyvärr.Inte förföljd..Så viktigt anser jag det inte va om du vill bråka med massa ovidkommande inlägg.. Men påpassad... Så det vore klädsamt om du la ner detta .. Jag skulle kunna sitta som du gör med massor med folk här och söka fem fel hela tiden. Men gör sådant ectremt sällan därför jag tror alla menar gott oftast .. och därför hackar jag inte på folk heller trotts ibland man kunde..

Men denna gången så ibjöd jag själv vilket jag inser då mitt inlägg inte såg direkt så bra ut... Så denna gången var felet att inbjuda dig till "dans" hälften mitt... Men du kunde såsom ovan inläggare frågat mig om jag anser mitt inlägg såg bra ut typ.. Därför jag är inte korkad och inte kan erkänna då jag skrivit för snabbt eller fel Erland...

Men jag menade inte elakt eller fel. Jag menade väl samt relevant.. Fast försökte som andra fatta mig kort.. Och misslyckades helt uppenbart tyvärr...

Hoppas på bättre framtida kontakter Erland.. Även om vi inte delar alltid samma åsikter alltid....

Men on topic..
jag anser topicägaren i detta fallet borde kanske välja vägen att sälja sin kamera och faktiskt ersätta den med en högre nivå typ bra beg D80 för i stort "samma pengar" ...... Hans ekonomi verkar inte stark.. och just valmöjligheterna att finna beg eller nytt objektiv för mer "rätt pengar" ökar nog om han kan välja med internfokusmotor eller objektivmotor...Både nu samt i framtida sökanden efter objektiv i lämplig prisnivå...

Men därmed har jag liksom sagt mitt här.. Och hoppas min lite "tredje" väg att gå vidare också kan anses vara ett seriöst tips nu. Annars är det ju enbart att hoppa över det ..

Mvh
Tobbe.

Inte då jag ser hur det ser ut.. Nej.. Men tur Erland skrev så jag tvingades förtydliga mig.. Så blev det kasst utskrivna inlägget förklarat...

Så jag ber om ursäkt för det klantiga korthuggna inlägget.. Det var menat väl men ser förbannat korkat ut... Jag brukar skriva långa förklarande inlägg. Så skriver jag ett kort och det blir helfel.. Skall nog undvika skriva fööör kort hädanefter....

Erland skrev

ja faktiskt så gör jag det lite tyvärr.Inte förföljd..Så viktigt anser jag det inte va om du vill bråka med massa ovidkommande inlägg.. Men påpassad... Så det vore klädsamt om du la ner detta .. Jag skulle kunna sitta som du gör med massor med folk här och söka fem fel hela tiden. Men gör sådant ectremt sällan därför jag tror alla menar gott oftast .. och därför hackar jag inte på folk heller trotts ibland man kunde..

Men denna gången så ibjöd jag själv vilket jag inser då mitt inlägg inte såg direkt så bra ut... Så denna gången var felet att inbjuda dig till "dans" hälften mitt... Men du kunde såsom ovan inläggare frågat mig om jag anser mitt inlägg såg bra ut typ.. Därför jag är inte korkad och inte kan erkänna då jag skrivit för snabbt eller fel Erland...

Men jag menade inte elakt eller fel. Jag menade väl samt relevant.. Fast försökte som andra fatta mig kort.. Och misslyckades helt uppenbart tyvärr...

Hoppas på bättre framtida kontakter Erland.. Även om vi inte delar alltid samma åsikter alltid....

Men on topic..
jag anser topicägaren i detta fallet borde kanske välja vägen att sälja sin kamera och faktiskt ersätta den med en högre nivå typ bra beg D80 för i stort "samma pengar" ...... Hans ekonomi verkar inte stark.. och just valmöjligheterna att finna beg eller nytt objektiv för mer "rätt pengar" ökar nog om han kan välja med internfokusmotor eller objektivmotor...Både nu samt i framtida sökanden efter objektiv i lämplig prisnivå...

Men därmed har jag liksom sagt mitt här.. Och hoppas min lite "tredje" väg att gå vidare också kan anses vara ett seriöst tips nu. Annars är det ju enbart att hoppa över det ..

Mvh
Tobbe.

Tack för tipset... Jag hänger med vad du menar och du har förstått min situation... Jag är inte sugen på att sälja och handla begagnat just nu faktiskt...

Håller precis på att lära mig min kamera och i övrigt är den underbar... (utan referenser :))

Jag ska nog känna lite på det först och kanske köpa ett stativ och ett Zoom objektiv... Nikkor 55-200 VR AF-S tycker jag ändå verkar gansk prisvärt...

Köra på det ett tag och om jag märker att intresset för foto bara ökar och ökar så kanske jag avancerar, köper ny kamera och nya objektiv...

Jag tänker så att om jag köper objektiv nu utan AF-S så ökar ju bara användnings området med ny kamera... Och objektiv med AF-S funkar väl med en kamera med inbyggd servo?

Så objektiven kan jag ju använda hur som... Bara olika mycket.

Jepp ny optik fungerar på kameror med AF motor, dock så vet jag inte vilket som prioriteras, kamerans eller optikens AF, jag vet inte heller vilket som är bäst. Kanske någon annan kan svara på detta? hade varit kul att veta.

Vad gäller optik så fungerar 200mm bra för mig, det är sällan jag känner att jag behöver mer, det är i princip vid fågelfoto som man önskar sig längre brännvidd. Jag har funderat på att köpa en telekonverter till min 200, skulle isf bli 160-400 som hade varit kul.

I övrigt vad gäller val av optik så kan jag inte nog poängtera att ljusstyrkan är jätteviktig! Tyvärr så kan du som tidigare avhandlat inte köpa begagnat med AF. Jag har jättestor användning av 2.8 på telet.
Tänk på att vibrationsreduceringen (VR) på optiken inte hjälper ett dugg om motivet rör sig.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto