Annons

Första objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)

Graget

Avslutat medlemskap
Hej!

Är ny här på forumet och ny som fotograf.

Jag har, för drygt två månader sedan, köpt en
Nikon D60 + 18-55 AFS VR.

Nu är jag på vippen att köpa ett nytt objektiv. Jag kan väl dra lite om min foto-inriktning. När jag är ute och fotar så fotar jag allt i min väg som intresserar mig. Det blir mycket landskapsbilder och väldigt mycket blombilder.

Mitt problem just nu är att jag behöver ett objektiv med större bländare för att kunna ta skarpare bilder på kvällen när det börjar mörkna, utan att behöva ta med mig ett stativ ut. (har inte kommit riktigt så långt i min mognad som fotograf :)).

Men samtidigt känner jag att det skulle behövas ett objektiv med mer zoom. Typ 55-200 eller liknande.

Hur skulle ni råda mig?

Jag fotar dom flesta bilderna med mitt 18-55 med 55 mm bränvidd.

Jag har två alternativ som jag funderar på antingen ett 55-200 AFS VR från Nikon. För att få just zoomen.
Eller ett fast 50mm f1.8. Problemet är att min D60 inte har inbyggd autofokus motor vilket resulterar i att jag antingen kan köpa ett 50mm fast utan autofokus för 1250:- eller 3500:- med autofokus.

1. Vilket alternativ skulle ni råda mig till som objektiv nr 2 i samlingen. 55-200 eller ett fast 50mm med stor bländare?

2. Har inte fotat utan AF förut. Är det något man kommer sakna så mycket att man struntar i att använda objektivet? Vill inte köpa något som bara ligger i lådan.

Jag köpte ett 50mm 1.4 och är supernöjd, sen har jag ett begagnat 80-200 2.8 (4000kr) som komplement, jag använder nästan uteslutande dessa oblektiv. Jag har D70 så jag klarar autofokusen.

Mitt tips är att ställa om ditt 18-55 till manuellt läge och köra i ett par veckor, om du tycker att det är svårt med manuell fokus efter det så ska du nog satsa mer pengar på ett med autofokusmotor. 1250:- är kanske inte så mycket pengar men det är väldigt dyrt för ett objektiv du inte använder.

Jag köpte ett 50mm 1.4 och är supernöjd, sen har jag ett begagnat 80-200 2.8 (4000kr) som komplement, jag använder nästan uteslutande dessa oblektiv. Jag har D70 så jag klarar autofokusen.

Mitt tips är att ställa om ditt 18-55 till manuellt läge och köra i ett par veckor, om du tycker att det är svårt med manuell fokus efter det så ska du nog satsa mer pengar på ett med autofokusmotor. 1250:- är kanske inte så mycket pengar men det är väldigt dyrt för ett objektiv du inte använder.

Tack... Hade inte ens tänkt på att jag faktiskt kan köra utan autofokus med mitt nuvarande objektiv...
Ska köra lite med det och se vad resultatet blir...
Och som du säger 1250:- är ju bortkastat på något jag inte kommer använda.

Jag har en helt annan fråga oxå...

Vad blir det för skillnad i skärpedjupet om jag fotar med samma inställning på kameran med ett 18-55 i 55mm och ett 50-200 i 55mm?

Hoppas ni fattar frågan :)

"Är autofokus något man kommer sakna mycket?"

Varför tänkte du inte på den frågan innan då köpte en D60?
Om man vet det innan så måste man ju inse att för det mesta så måste man betala mer för vissa objektiv!

"Är autofokus något man kommer sakna mycket?"

Varför tänkte du inte på den frågan innan då köpte en D60?
Om man vet det innan så måste man ju inse att för det mesta så måste man betala mer för vissa objektiv!

Jo, jag vet.. Men nu var detta min allra första kamera jag köpt...
Har i mitt liv tagit den senaste månaden 1500 bilder ungefär...

Var inte speciellt insatt när jag köpte kameran och såg bara att det fanns funktionen autofokus i kameran... Hade däremot ingen aning om att det fanns objektiv utan motor eller att det fanns att välja på motor i objektiv eller motor i kameran...

Det är en bitter nyhet jag fick när jag började kolla på diverse nya objektiv...

Mitt problem just nu är att jag behöver ett objektiv med större bländare för att kunna ta skarpare bilder på kvällen när det börjar mörkna, utan att behöva ta med mig ett stativ ut. (har inte kommit riktigt så långt i min mognad som fotograf :)).

Man behöver inte kommit så långt för att börja använda stativ...borde nog vara en av de första prylarna man skaffar. Stativ = skarpare bilder! Enkel matematik!

Lycka till för övrigt!

Har du samma bländare och samma brännvidd blir skärpedjupet detsamma.

Ok...

Om ni vill se lite bilder så kan ni kolla här:

http://www.flickr.com/photos/graget/

Ok, stativ är en bra grej, prova med manuell fokus på nuvarande objektiv och känn hur det känns... Ingen skillnad i skärpedjup på objektiven med samma inställning...

Om det känns lätt och bra med manuell fokus så ska jag nog satsa på ett fast 50mm objektiv med F1.4...

Och sen ett 55-200 VR Nikon objektiv när plånboken godkänner det.

Makro linser? Är det något att ha? På ett fast 50mm eller 18-55?

Sälj kameran och köp en kamera som har af som standard ... Det är år 2009 nu inte 1984 .. och året innan Minolta kom med Af i systemarna..

Vad gäller macro så finns det lite olika vägar.

Bäst och dyrast är ett macroobjektiv.
Näst bäst är mellanringar.
Sämst är förstoringslinser.

Själv har jag kenkos mellanringar för macro.
Det är ett set på typ fem ringar som man kan kombinera och få olika brännvidder. Jag använder mig av mitt 50mm 1.4 för att få skärpedjupet.
kolla på min första macrobild, motivet är en Warhammer figur ca. 3-4cm hög, huvudet är gissningsvis 1cm stort i verkligheten.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/958658.htm?set=mp

Jag använder aldrig autofokus när jag fotar macro, det är för svårt att få skärpan där man vill ha den. Istället flyttar jag motivet, eller kameran beroende på situation.

Problemet är egentligen inte autofokusmotor eller ej. Problemet är D60:ns lilla sökare som gör det svårt att fokusera manuellt.
Jag experimenterade vilt med min gamla D80, som också har en mindre sökare. Jag bytte mattskiva och finjusterade fokusen. Se denna tråd jag startade inför ingreppet. http://www.nikonforum.se/forum/viewthread.php?thread_id=6889

Operationen blev mycket lyckad, vilket gjorde att jag skaffade en M42-adapter och började testa med gamla ljusstarka gängade gluggar. Dessa kan man få mycket billigt på begmarknaden. Inte ens med D80 får du autofokus med dessa glas, utan får köra helt manuellt.

Vad jag vill visa med detta inlägg, är att även med en konsumentkamera kan man med enkla medel förbättra möjligheterna med manuell fokus och få tillgång till billiga ljusstarka gluggar.

Sälj kameran och köp en kamera som har af som standard ... Det är år 2009 nu inte 1984 .. och året innan Minolta kom med Af i systemarna..
Nu har du nog missupfattat något. Problemet med den aktuella kameran är att den är för modern (och därför inte använder AF-metoder från 1980-talet), inte att den skulle vara efter sin tid som du antyder.

Nu har du nog missupfattat något. Problemet med den aktuella kameran är att den är för modern (och därför inte använder AF-metoder från 1980-talet), inte att den skulle vara efter sin tid som du antyder.

Jo det är ju bra med "modern" kamera som är så "modern".. Men,, medans om han byter kamera även inom Nikon han kan sälja och köpa sig en bra beg D80 för "samma peng" troligen och slippa allt modernt och köpa då det omoderna som finns för mindre peng. Och möjligheten att välja..

Jag kan inte se eller inse varför jag skulle missuppfattat något som flertalet ofta pekar på...Fördelen med valmöjligheter av af drivning.. Som just uteblir i Nikons startserie trotts den är så "modern"...Men som infinner sig i den lite högre serien av även Nikons sortiment vad jag sett Nikonfolket påpekat här o var då dom själva påtalar fördelar med den lite högre serien...... Fast klart.. I högre sortimentet så finns dom mer kunniga erfarnare. Och dom ställer ju ofta lite större krav på flexibilitet än en del nybörjare eller mindre kunniga gör...

Kanske det är du som mer skriver mot min person mer än för topicägarens bästa samt som topicsvar?. Det är ju inte helt ovanligt då det gäller just dig att du alltid skall försöka finna "fem fel" i mina tips eller tankar i stället för se vad som menas..... Och därigenom totalt missuppfattat vad en tipstopic handlar om.. Samt din egen roll då som inläggslämnare bör handla om....

Erland.. Du vore klart mer trovärdig om du jagar fel då dom finns än försöka göra dig lustig. För du misslyckas enbart ....

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto