Annons

Första objektiv till Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

aspenridge

Medlem
17-55 2.8 IS eller 70-200 f.4 ?

Jag har varit inställd på det förstnämnda men även velat ha en 70-200 L optik. Men jag har inte råd att börja med båda.

Jag gissar på att de flesta skulle rekommendera 17-55 för att den är mer allround men det vore intressant om någon har en annan åsikt.

Jag fotar det mesta, min omgivning och min hund (actionfoto).

17-55 2.8 IS eller 70-200 f.4 ?

Jag har varit inställd på det förstnämnda men även velat ha en 70-200 L optik. Men jag har inte råd att börja med båda.

Jag gissar på att de flesta skulle rekommendera 17-55 för att den är mer allround men det vore intressant om någon har en annan åsikt.

Jag fotar det mesta, min omgivning och min hund (actionfoto).

17-55 är mer allround till "det mesta".... Det är bra med ganska dyrt så ett tredjepartsobjektiv för mindre pengar snabbar på möjligheten att köpa 70-200.

Edit: Tamron hara ett par objektiv 17-50 med och utan IS som kostar hälften av 17-55 från Canon.

Senast ändrad:
får man föreslå något annat som första glugg?
EF 24-105 1:4 L IS

Det är en super combo med 7D.
Vädertätad, skarp, allround. Och så blir hela enheten så himla skönt balanserad.

Petter ...

Intressant Petter!

Jag gissar på att jag inte kommer gräma mig så mycket över en förlust på lite vidvinkel, från 17 till 24.
Men hur är det med största bländaren, 4.0 istället för 2.8 ? Jag fotar min hund mycket och vill få skarpa bilder när det är myclet rörelse.
Jag bor ju även i Sverige där vi har vinter för det mesta, presterar den bra i lite sämre ljus?
Edit: jag fotar också en del inomhus.

Det jag haft tidigare är en panasonic GF1 med 20mm f1.8 och 14-140mm f4-5.8 om någon annan använt detta system och canons system, hur jag ska tänka med bländare tex. Min tanke är att f4 på en L glugg på en canon 7d ändå är bättre än f4 på en micro four thirds kamera.

Senast ändrad:
Intressant Petter!
...
Men hur är det med största bländaren, 4.0 istället för 2.8 ? Jag fotar min hund mycket och vill få skarpa bilder när det är myclet rörelse.
....

Tja, vad ska man säga? SKillnaden är att 2.8 släpper in dubbelt så mycket ljus så att du kan ha hälften så lång exponeringstid.
Vad jag vet så skiljer inte värdena mellan olika kameror. Bländar- och tidsskalor är universella.
Prova med din Panna på bländare f/4 och se vilka tider du får när du fotograferar innomhus.
Bedöm själv om det funkar för dig. För dina motiv, och för de bilder du vill skapa.

Petter ...

Glöm inte att du kan skruva upp ISO som kompensation för f4 i st f 2,8. 7D lär tåla hög ISO rätt bra.

Ja visst sjutton kan man skruva upp ISO på en 7D och få användbara bilder

Denna bild är tagen med bara tre stearinljus som belysning under earth hour
ISO 3200, f/2,8, 1/15 s

Petter ...

Bilagor

• earthhour.jpg
    earthhour.jpg
    17.7 KB · Visningar: 396
Ja visst sjutton kan man skruva upp ISO på en 7D och få användbara bilder

Denna bild är tagen med bara tre stearinljus som belysning under earth hour
ISO 3200, f/2,8, 1/15 s

Petter ...

7D är kanon men ett exempel i 400x400 säger väl ungefär ingenting än att det är användbart för 400x400 eller missförstod jag dig?

7D är kanon men ett exempel i 400x400 säger väl ungefär ingenting än att det är användbart för 400x400 eller missförstod jag dig?

Jag bifogade bilden som en illustration till mitt påstående att man kan använda höga ISO på 7D.
Som sådan är bilden minst lika värdefull som påståendet i sig.

Någon vetenskaplig bevisning försökte jag mig inte på. Vilken storlek jag än valt på bilden hade inte spelat någon roll för det avseendet

Däremot så kan jag meddela att bilden i originalstorlek går att använda till mycket mer än bara en förminskning till 400*400.

Petter ...

Fotograferar bröllop och leverarar bilder i bl.a. ISO3200 i fullstorlek med bra kvalité. Visst är allt under 3200 grymmare. Men det är först när man jämför man känner av skillnaden. Utan referens så tycker kunderna om kvalitén.

PS: Fotografering i höga isotal med kort skärpedjup kräver exakthet i fokuseringen för att få bra kvalité på bilderna.

/Stefan

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto