Annons

Första modell fotningen

Produkter
(logga in för att koppla)

j-zon

Medlem
Nu har jag försökt mig på att fota en vän till mig med lite olika teman.

Problemet är bland annat redigeringen men även att få en riktigt bra fokus i bilderna.

Tänkte kolla med er här inne vad jag behöver tänka på i framtiden när jag gör liknande fotningar.

Tyvärr hade jag ej något stativ när jag plåtade dessa bilder.

Bilderna hittar ni bland mina bilder under mappen Sandra Svensson

//J-zon
 
Hej!
Om du har problem med skärpan och du använder autofokus (som vi utgår från är felfri) så har du sannolikt för lång slutartid i förhållande till brännvidd.

Jag tar en av dina bilder som exempel:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1135652.htm

Enligt EXIF:en har du använt en brännvidd på 300mm och en slutartid på 1/50. Har du inte stativ, jättebra anti-skak-funktion eller är yoga-mästare blir det garanterat skakningsoskärpa i någon grad. Ju längre brännvidd desto kortare slutartid behövs för att undvika oskärpa på grund av kameraskakningar. En tumregel är att använda en slutartid på 1/(brännvidden) sekunder. I bilden jag länkade har du använt 300mm, och borde således ha en slutartid på omkring 1/300 s för att vara på den säkra sidan. Så prova att gå närmare och använda större bländare så kommer du kunna ha längre slutartid av två anledningar; du kan användare kortare brännvidd och har dessutom en större bländare som släpper in mer ljus och får dessutom samma snygga bakgrundsoskärpa som du fick när du använde 300mm.

Ett annat problem är att du använt "Pattern" som mätmetod. Då mäter kameran ljuset över hela bilden och tar ett genomsnitt. Eftersom bakgrunden är väldigt ljus blir tjejen som kompensation väldigt mörk. Prova att köra med centrumvägd mätning alt. överexponera (eller varför inte köra helmanuellt?). Men det bästa alternativet vore kanske ändå att skaffa en extern blixt. Då hade du kunnat lysa upp henne, samtidigt som bakgrunden hade kunnat bibehållas som den var.

Några grundläggande tips, hoppas det hjälpte. För övrigt tycker jag bilden var skitsnygg om man bortser från att tjejen är underexponerad, så någon lektion i bildkomposition behöver du verkligen inte.

Mvh
 
Helt klart en blixt behövs, eller så fota i solljus ljus. Några bilder tycker jag borde beskäras lite mer, lite långt ifrån modellen och väldigt rörigt runt henne.
 
gsol skrev:
Hej!
Om du har problem med skärpan och du använder autofokus (som vi utgår från är felfri) så har du sannolikt för lång slutartid i förhållande till brännvidd.

Jag tar en av dina bilder som exempel:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1135652.htm

Enligt EXIF:en har du använt en brännvidd på 300mm och en slutartid på 1/50. Har du inte stativ, jättebra anti-skak-funktion eller är yoga-mästare blir det garanterat skakningsoskärpa i någon grad. Ju längre brännvidd desto kortare slutartid behövs för att undvika oskärpa på grund av kameraskakningar. En tumregel är att använda en slutartid på 1/(brännvidden) sekunder. I bilden jag länkade har du använt 300mm, och borde således ha en slutartid på omkring 1/300 s för att vara på den säkra sidan. Så prova att gå närmare och använda större bländare så kommer du kunna ha längre slutartid av två anledningar; du kan användare kortare brännvidd och har dessutom en större bländare som släpper in mer ljus och får dessutom samma snygga bakgrundsoskärpa som du fick när du använde 300mm.

Ett annat problem är att du använt "Pattern" som mätmetod. Då mäter kameran ljuset över hela bilden och tar ett genomsnitt. Eftersom bakgrunden är väldigt ljus blir tjejen som kompensation väldigt mörk. Prova att köra med centrumvägd mätning alt. överexponera (eller varför inte köra helmanuellt?). Men det bästa alternativet vore kanske ändå att skaffa en extern blixt. Då hade du kunnat lysa upp henne, samtidigt som bakgrunden hade kunnat bibehållas som den var.

Några grundläggande tips, hoppas det hjälpte. För övrigt tycker jag bilden var skitsnygg om man bortser från att tjejen är underexponerad, så någon lektion i bildkomposition behöver du verkligen inte.

Mvh

Tack för ditt svar.
Tror jag hänger med på vad du menar och skall testa detta i framtida fotningar.

Tusen tack för dina komplimanger.
Det värmer!
 
Tunis skrev:
Helt klart en blixt behövs, eller så fota i solljus ljus. Några bilder tycker jag borde beskäras lite mer, lite långt ifrån modellen och väldigt rörigt runt henne.

Japp en extern blixt skall inhandlas.
Men förstår inte riktigt hur du menar med beskärningen av bilderna.

Mer fokus på modellen eller hur menar du?
 
Ser väldigt mycket ut som mild skakningsoskärpa. Frågan är bara varför du ligger på 300mm? Använd kortare brännvid så kan du ha längre slutartid utan att det blir oskärpa.
 
Hej Patrik

Lite grundtips. Porträttfoto/modellfoto gör sig bäst med linser som har bränvidd 50-100mm. En alltför kraftig telelins trycker ihop motivet med bakgrunden för mycket och det är något man inte eftersträvar (oftast inte i alla fall). Målet är är att modellen/motivet ska stå ut från resten av bilden och bli det som betraktaren fokuserar på. Vidvinkel ger ju ofta krökningar på raka linjer och allmänt mysko utseende på människor så... nä.


På en digitalkamera med APS-C sensor blir ett 50mm (ca 70-80mm på digitalkameran) objektiv näst intill idealiskt. För maximal skärpa använd fast optik. Zoomar hur bra de än är, har inte samma skärpa. En 50mm glugg kan du dessutom få med ljusstyrka f1:1,2 f1:1,4 eller liknande vilket gör att du även kan fota under riktigt dåliga ljusförhållanden med bibehållet hyfsat snabba tider. Viket i sin tur förhindrar rörelseoskärpa. Dessutom kommer du närmare modellen/motivet och kan enklare se hur ljuset/skuggor faller.

Vid blixtfoto inomhus gäller lite andra förutsättningar vad det gäller slutartider eftersom du är bunden till kamerans x-synk.

Lycka till
Per
 
Ett objektiv du borde spana in för porträttfotografering är ett fast 50mm eftersom de brukar vara ljussarka och förhållandevis billiga.
 
Kul att det är så många duktiga fotografer som engagerar sig och kommer med tips, det är alltid kul även för utomstående att läsa och lära.
Ett enkelt tips från mig är att skaffa sig en reflexskärm, ett enkelt och relativit billigt sätt att förbättra sina bilder - speciellt utomhus då du kan reflektera det naturliga ljuset på din modell och lyfta bilden enormt. Finns i bla. guld,silver o vitt..
/Kristoffer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.