Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första kameran...

Produkter
(logga in för att koppla)

kindaro78

Ny medlem
Hej.

Är det ingen som har har ägt/äger både en
nikon F-801 och en minolta 800si.
Jag ska köpa min första kamera nu och de här lite
"äldre" modellerna är de jag har fastnat för mest.

Är det ingen som kan ge några tips om antingen de här eller någon annan favorit?
 
ingen minolta

Jag har inte ägt en minolta men väl Nikon kameror som jag är/varit nöjd med. Om kameror kan du läsa i tidigare trådar eller i "recensioner" under "köpa" menyn överst på sidan.

/Daniel
 
Försök hitta en Nikom F801 S. "S:et" står för en del förbättringar har jag förstått, bl a spotmätning.
 
Hej Daniel!
Jag har ägt en Nikon 801s och äger nu en Minolta 800si. Mellan dessa har det funnits både Canon EOS5 och Minolta 9xi. 800si är enligt min uppfattning den bäst utrustade av dessa och med en solid känsla. Har också en bra inbyggd blixt. 801:an har inte samma känsla, tycker jag. Känns lite gammal. Dock måste du nog testa båda kamerorna själv för att kunna välja. Tyvärr har varken 801 eller 800si speciellt snabb autofocus. Där är Canon EOS bäst. Hälsningar Berth
 
Hej!

Har ganska nyligen köpt en Minolta 800 si och kan ju åtminstone dela med mig av intrycken så här långt.

1) Vad det gäller funktioner har den i stort sett allt man kan önska utom möjligtvis uppfällbar spegel. T ex har den en funktion så att man kan lagra information om vilken slutartid, bländare, brännvidd etc man har haft på sina kort. Upp till nio rullar bakåt. Spotmätning är en annan finess som tex inte finns på Canons EOS30/33 som faktiskt är dyrare.

2) Ligger bra i handen, känns stabil och bra. Jämförde med Nikon F80 när jag köpte den och Minoltan kändes klart bättre.

3) Autofocus ja, nej den är nog inte lika snabb som Canons modeller så där får man ju fråga sig hur snabb man behöver. Jag tycker den är helt ok...

4) reglagen bra och logiskt placerade, möjligtvis en liten nackdel att man måste öppna en lucka för att utnyttja vissa funktioner. (tex när man vill byta mellan de olika ljusmätningsmetoderna) Å andra sidan finns det en lite ratt där man kan ställa in sina tre favoritfunktioner och då slipper man ju att öppna den där luckan. I övrigt är den lätt att använda.

5) Priset, priset priset...
Jag tvivlar på att det finns en modern kamera som är prisvärdare i dag. Jag gav 3900 för min och du får lägga på en dryg tusenlapp om du vill ha Canons EOS33 eller Nikons F80 tex och 800si är en minst lika bra om inte bättre kamera än de två.

Hoppas detta hjälpt dig något!

Lycka till!

Peter
 
Minoltan är bättre än Nikonen. 800si topp-klassades i foto när den lanserades för några år sedan. Har du frågor angående 800si kan säkert Gunte Hansson här på fotosidan svara på dom. Han har fotat mycket med den kameran.
 
Hej

Återkmmer med mitt standardiinlägg då någon frågar efter kameratips.

Titta även på utbudet av objektiv, både nya och begagnade, prisjämför lite finare saker, för om du satsar på detta kommer du förr eller senare att vilja ha ljusstyrkor typ 2,8.

Märket på huset tror jag inte påverkar oss dödliga alls.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.