Annons

Första-kamera till min dotter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Ny här :)

Min dotter fyller snart 13 år och har önskat sig en kamera. Hon älskar att fota och har öga för motiv. Brukar låna min Canon Powershot G5. Skulle vara jätteroligt om hon hade en egen kamera och bildredigeringsprogram för att se om hon utvecklar intresset..

Så, jag har googlat lite och tror att det vore dumt att köpa en kompaktkamera, även om hon bara är 13? Men jag har inte råd att lägga massor av pengar. Begagnat tror jag vore bra, men jag är osäker på vilken kamera jag ska leta efter. Har läst att Canon 350D skulle kunna vara en bra nybörjarkamera eller Nikon D3000? Vet inte vilka summor det kan röra sig om, men för mig skulle 2000 vara överkomligt.

Är det någon som har några tips till mig?

Mvh Catharina
 
Har du någon systemkamera själv? Om så är fallet och du är nöjd med den tycker jag absolut att du ska köpa en av samma märke. Detta så ni kan låna objektiv av varandra.
 
Har du någon systemkamera själv? Om så är fallet och du är nöjd med den tycker jag absolut att du ska köpa en av samma märke. Detta så ni kan låna objektiv av varandra.

Jag har en Canon Powershot G5, men inga objektiv till. Jag brukar inte fotografera så mycket, bara till husbehov och knappt det. Det är mest dottern som använder min kamera... Men jag förstår tanken, det kan vara bra att tänka på förstås!
 
Du har även Nikons D50 och D70 du kan kolla efter på begagnatmarknaden. Fördelen med dessa jämfört med D40, D60, och D3000 är att de ger AF med alla Nikons AF-objektiv, vilket ger lite större urval framför allt om du/ni kommer att handla begagnade objektiv i framtiden. Det finns andra trådar här som tar upp ämnet med AF-motor osv mer i detalj.
Canon 350D och 400D är som sagt åxå vettiga, men jag tycker ni ska undvika 300D då den är helt olidligt långsam.

Skulle du/ni fö för er att utöka budgeten och köpa nytt så är D3000 mycket kamera för pengarna. Köp med 18-55VR isf. Men den kostar ju ändå dubbelt så mycket som 2000kr.
 
Dumt med systemkamera?

En tanke. Min dotter är ganska bekväm av sig och om något blir för krångligt tappar hon sugen. Det kanske är dumt att börja med en systemkamera. Om det blir för mycket att tänka på försvinner det roliga.

Om jag väljer att INTE köpa en systemkamera. Vad finns det då för bra alternativ?
 
Efterträdaren till den du har själv, kanske? Min dotter har en Canon G11 och är nöjd med den.

Fast vid närmare eftertanke överstiger den budgeten. Jag gav drygt 4000 i USA. Men en begagnad av tidigare modell, då?
 
Om du har funderingar över ev. trösklar som kan uppstå med nya grejor:
Ge henne din kamera som hon redan är bekväm med och skaffa nånting lite mer avancerat själv.
Du lär märka när hon börjar snegla på din nya kamera och då byter ni :)

Ett bra bildbehandlingsprogram är aldrig fel att ha hursomhelst.
 
Det går ju alltid att använda programautomatiken på en systemkamera. Den behöver inte vara krångligare, men den ger mer möjligheter. Nackdelen är väl storleken. Den blir inte lika lätt att stoppa i fickan "i fall att.."..
 
Om du har funderingar över ev. trösklar som kan uppstå med nya grejor:
Ge henne din kamera som hon redan är bekväm med och skaffa nånting lite mer avancerat själv.
Du lär märka när hon börjar snegla på din nya kamera och då byter ni :)

Ett bra bildbehandlingsprogram är aldrig fel att ha hursomhelst.

Tanken har slagit mig också. Jag minns inte vad min kamera kostade.. Hur mycket skulle den vara värd om jag skulle sälja den idag? Köpte den i dec -03..?
 
Ja, G7 är en kompetent kamera och den enda anmärkningen som den fick var att den saknade RAW-format vilket inte är en så stor förlust på G7. Det extra utrymme som RAW ger för bildbehandling visade sig inte vara så stort när väl den uppdaterade G9 kom.

Nu framgår det inte vad det är för extra objektiv. Men om det är
Canon LA-DC58H - adapter för filter/extra objektiv
Canon TC-DC58C - 2x tele förlängare
Canon WC-DC58B - Vidvinkel

Så skulle jag säga att det nog är ett bra köp.
 
Jag har en Canon Powershot G5, men inga objektiv till. Jag brukar inte fotografera så mycket, bara till husbehov och knappt det. Det är mest dottern som använder min kamera... Men jag förstår tanken, det kan vara bra att tänka på förstås!

Risken är att hon kommer inte att ta med sig kameran om den är stor.
Mitt råd är att köpa i första hand en bra kompakt av god kvalité, och manuella inställningar, och RAW, fotografering är mycket mer än själva kameran.
Om du absolut vill köpa systemkamera, så titta på Sony Nex3 med pankakan och 18-55 för ca 6000 eller kanske en röd Pentax K-x?
 
Köp absolut INTE G9.
Den är behäftad med ett konstruktionfel.
Sök på "Who killed my G9" så får du reda på mer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.