Annons

Första kamera - Fotografera vilt

Produkter
(logga in för att koppla)

rjakobsson

Ny medlem
Hej!
Jag har för intresse att börja fotografera och skall inhandla min första kamera. Jag vill fotografera vilt, djur som rör på sig t ex.

Just nu så har jag kollat på antingen en Casio EX-F1 eller en Olympus sp-570 uz .

Någon som har några idéer på billigare kameror med bra slutartid och fin bildkvalitét?

Mvh Robin

Den typ av kameror du nämner har en fördröjning mellan det att avtryckaren trycks ner och bilden knäpps. Det gör att det kan vara svårt att fånga rörliga motiv i rätt ögonblick. Då är systemkameror bättre i och med att de saknar denna fördröjning. Men de är dessvärre inte billigare, speciellt inte med en optik lämplig för de motiv du vill fotografera.

En till kamera av samma typ du föreslagit är Panasonic FZ18, vilken fått bra kritik.

Hur det är med fördröjningen på Casios EX-F1 vet jag egentligen inte, men antar att den är som andra kameror av samma typ. Fast det skall ju vara en snabb kamera. Kanske värt att undersöka.

För att fota vilt behöver du :
- ljusstark optik
- stort zoomomfång..
- bra databehandling, alltså möjlighet till hög ISO utan störande kornighet/ s.k. brus.
- snabbhet (från tryck på knappen tills bilden är sparad på minneskortet)

Jag har ingen erfarenhet av dessa s.k. superzoom kameror - men vet att de inte har ljustark optik, ofta är långsamma och dessutom tyvärr är ganska dåliga på att hantera datan bra...jag är ledsen - men jag tror du är på fel väg här...
Du kommer att behöva fota på ISO runt 800-1200 och med tele på runt 300-500 mm och du behöver sjnabba reaktioner från kameran...

Men pengarna är ju ungefär (nåja..) samma som för t.ex. en Nikon D40-D40x-D60/Canon 350D-400D-450D-1000D/Pentax/Sony etc... varför inte satsa på en instegskamera i systemklasss i stället...?? Det är faktiskt inte svårare att hantera en sådan idag...och de är ruggigt prisvärda...och vilken systemkamera som helst överglänser vilken kompaktkamera som helst (lite förenklat)...

Grejar du engelskan väl så kan du leta runt lite på www.dpreview.com...

Vill du absolut ha en kompaktkamera så skulle jag nog satsa på en Nikon P80 om jag var i din sits..

Lycka till med ditt val..

M.v.h.

/ Magnus

Vill bara inflika att superzoomkameror har en ljusstyrka på optiken som ligger mellan 2,8-4,2 ungefär. Det är väl att beteckna som någorlunda ljusstarkt. De har också brännvidd nog för att fota djur (runt 500 mm). Är det bra ljus blir bildkvaliten hyfsad, det beror ju på vad man har för krav. Själv fotar jag med kompaktkamera och tycker att det duger bra även i sämre ljus (men inte över 200 ISO).

Den stora nackdelen med fördröjning får man väl väga mot prisskillnaden till en systemkamera med ljusstark teleoptik. Det går att fotografera djur även med slutarfördröjning, även om det inte är lika optimalt.

Här hittade jag lite bilder av en slump då jag kollade på annat.... Jag tycker nog att det ser klart ok ut... Så ok så man snudd fick lite hasug själv.... Och naturbilder verkar inte vara något problem inte.. Jag är nog tveksam om min Systemare ens grejar detta lika bra som denna zoomare gör utan jag investerar en förmögenhet i zommobjektiv....hehe

http://www.minhembio.com/avozetta/152627/

Och en massa inlägg om kameratypen.. Jag har inte läst själv.mer än tills det står om galleribilderna i länken öven...

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=176984

Fredrik183 skrev:
Vill bara inflika att superzoomkameror har en ljusstyrka på optiken som ligger mellan 2,8-4,2 ungefär. Det är väl att beteckna som någorlunda ljusstarkt. De har också brännvidd nog för att fota djur (runt 500 mm). Är det bra ljus blir bildkvaliten hyfsad, det beror ju på vad man har för krav. Själv fotar jag med kompaktkamera och tycker att det duger bra även i sämre ljus (men inte över 200 ISO).

Den stora nackdelen med fördröjning får man väl väga mot prisskillnaden till en systemkamera med ljusstark teleoptik. Det går att fotografera djur även med slutarfördröjning, även om det inte är lika optimalt.

Självklart går det med en superzoom...men varför?
T.ex. en Nikon D40 med 18-55 & 55-200 för 5495:- istället för en Casio för 7295:- känns som ett enkelt beslut för mig... Olympus 570 för 4500:- kan ju vara ett bra alternativ dock eller som jag själv föreslog en P80...för 3700:-...

Superzoomarna är ju inte ens speciellt mycket mindre...

Men jag gillar grundkonceptet med superzoomarna - köpte nyligen själv en Lumix TZ5'a till farsgubben, för vad det är är det en grymt bra kamera...(men den skall kanske inte klassas som en superzommare, med endast 10x)...

/ Magnus

Fånga en fågel i flykten eller ett springade djur med en superzoom är det ens möjligt?
Har klara problem med min gamla canon s2 att fokusera selektivt på saker och ting. Men vad vet jag tekniken kanske har gjort några jättesteg.

Tack alla för era utförliga svar!
Jag var bortrest, därav den sena responsen.

Jag har nu beställt Panasonicen och skall testa den. Det som jag tyckte var till Casions fördel var den extremt snabba bildtagningsförmågan (60 bilder per sekund).

Tack igen :) !

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto