Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första köpet - hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

ploffs

Ny medlem
Häj!

Har fotograferat i några månader och vill nu köpa min första digitala systemkamera.

Jag har en annons på en Canon EOS 350d (pedant skött) med 18-55mm objektiv för 3 000 kr

En annan Nikon d40 med 18-55mm med kameraväska och uv-filter för 3 700 kr

Vad jag har sett (teknisk information) är Canon 350d bättre än Nikons d40.

Båda dessa är begagnade, men knappt använda.
Har fotat lite med en Nikon (d40) innan, och tycker dem är tillräckligt bra för mig.
Vilken av dessa är till att rekommendera?
Eller ska man satsa på att köpa en ny?

Vore mycket tacksam för svar.
Tack för förhand!

Mvh Ploffs

Häj!

Har fotograferat i några månader och vill nu köpa min första digitala systemkamera.

Jag har en annons på en Canon EOS 350d (pedant skött) med 18-55mm objektiv för 3 000 kr

En annan Nikon d40 med 18-55mm med kameraväska och uv-filter för 3 700 kr

Vad jag har sett (teknisk information) är Canon 350d bättre än Nikons d40.

Båda dessa är begagnade, men knappt använda.
Har fotat lite med en Nikon (d40) innan, och tycker dem är tillräckligt bra för mig.
Vilken av dessa är till att rekommendera?
Eller ska man satsa på att köpa en ny?

Vore mycket tacksam för svar.
Tack för förhand!

Mvh Ploffs

Dom är båda bra.
Det du bör veta är att Nikon inte har autofokusmotor i alla kameror (däribland d40), och du kan därför inte använda alla objektiv på den. På de kameror som har motor kan du använda alla objektiv, men på d40 bara de objektiv som har egen motor.
Du KAN använda alla objektiv, men du får inte autofokus.

Säkert bra kameror båda två, men du får en ny D40+18-55 för ca 3400:- (http://prisjakt.nu/produkt.php?p=140373) så det låter lite i överkant med 3700, beror iofs på vad för väska som följer med. Vid köp av D40 behöver du objektiv med fokusmotor, Nikons AF-S eller Sigmas HSM tex. för att få autofokus.
Finns massor med liknande trådar om du vill läsa mer, bara kika i köpråd-forumet: http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?f=109

Varför hinner alltid nån före mig när jag väl börjar skriva? :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar