Annons

Första intrycken av Sigma 70-200/f2,8 macro

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Reparationer på Sigma är inte kul!

nonno skrev:
Jag lämnade in mitt relativt oanvända objektiv Sigma EX 150 mm F2.8 APO Macro DG 060508 för uppgradering (Nikon D200) samt garantijobb (autofokusen sönder) och fick vänta till 061004 innan något hände. Då fick jag ett fabriksnytt objektiv eftersom de ännu inte kunnat reparera mitt inskickade. Det tog 5 månader (minus 4 dagar) - otrooooligt dåligt måste jag säga!

/Nonno
Hade en liknande erfarenhet. Skulle benyttja mig av den fria uppgraderingen och fick tillbaka ett objektiv med betydligt segare respons på af. Jag skickade in objektivet igen för att åtgärda försämringen men fick tillbaka objektivet med motiveringen att det var ok, vilket det verkligen inte var. Nu har jag sålt gluggen till en bekant som är väl medveten om problemet och endast nyttjar gluggen för macro. För min del så blir det inga mer Sigma-gluggar. Synd med tanke på att deras 150 mm för övrigt är en verkligt skarp glugg.

fridhamre skrev:
Ja, vad ska man säga - efter nästan 4 månader akrediterade Sigma objektivet och jag fick välja ett nytt från Cyberphoto.

Det blev ett Canon EF 300/4 L IS USM och framöver handlar jag bara Canon L objektiv då jag tappat allt förtroende för Sigma och Tura Scandinavia, men Cyberphoto var riktigt bra att ha att göra med som vanligt och bjöd på förstklassig kundbemötande och service trots att de andra parterna falerade så hårt.

Vill andra köpa Sigma så får de gärna göra det med de extra kronorna det kostar att köpa Canon eller Nikon är enligt min erfarenhet mycket väl spenderade pengar.

Ok, det låter inte bra.. Ska lämna tillbaka objektivet på måndag och se om dom har något annat jag kan få prova istället.

Mvh

Niclasfoto skrev:
Kom ihåg att de garantitider som butiken/handlaren ger mycket sällan överensstämmer med det lagen säger!! Knepigt men sant, de tjänar ju pengar på att de slipper problem snabbare..

Det som står i lagen om just detta är också lagar av den karaktären att de INTE kan kontrakteras bort/över. Alltså så kan en handlare inte på ngt sätt avsäga sig sin egen plikt/rättighet vad gäller detta.

Konsumentköplagen är rättså tydlig och borde läsas av alla som handlar med dyra prylar..

**

Var gränsen går för garantitiden på en produkt enligt lagen varierar.
Det har med både värdet/kostnaden och den förväntade livslängden att göra-

Men jag skulle tro att ett sådant objektiv är tre eller snarare fem år.

Det gäller alltså garnati mot fel på produktionsfel, har såklart inget med slitage att göra.

Att butikerna kör med sitt ett eller sina två åriga gränser är nog inget annat än deras egen bekvämlighetspiss.. för att säga det rakt ut.

MVH Niclas,

Reklamationsrätten är 3 år och den varierar inte i längd.

däremot är ju rena slitdelar undantagna om det är rimligt att dom är slutslitna med hänsyn till ålder och användning.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar