thansen
Aktiv medlem
Photozone har också lagt ut sin test idag:
Nikkor AF-S 16-35mm f/4 G ED VR (FX) - Review / Test Report
Nikkor AF-S 16-35mm f/4 G ED VR (FX) - Review / Test Report
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
jag undrar om denna är lämpad åt att plåta spelningar/band osv. vill ju helst ha så ljuskänsliga objektiv som möjligt och f4 är ju inte så bra då. men hur bra är antiskaken igentligen? nån som testat och vad tycker ni?
glömde peta in att jag kör med en d700 också så att öka ison är inte så farligt.
Det där var "siffror" som åtminstone inte jag lät mig imponeras av. Objektivet är mer eller mindre lika "bra" som mitt 18-200! Efter allt som skrivits var väl detta ett antiklimax!
JB
Troligtvis var ordet.......kolla testen får du se. Vag hjälper sen att objektivet passar till gud vet vad, Har man en dx så har man. Snus är snus om än i gyllene dosor.
JB
Jo ,det ligger måhända en hel del i vad du säger. Man kanske inte alla gånger skall stirra sig blind på kurvor utan vänta till dess man ser bilder. Vissa objektiv tycks av någon anledning ge betdyligt bättre bilder i praktiken än vad dess "kurvor" ger vid handen. Ett sånt exempel tycks vara 80-400 som har dåliga "kurvor" men ett bildresultat, som kanske inte når upp till 200-400 men helt ok ändå för de flesta.
Mvh
JB
Så...... nån som har synpunkter å komma med ang objektivet? Har ju varit ute ett tag på marknaden nu.
Vad vill du veta? Jag har haft objektivet några veckor nu och har använt det ganska mycket den tiden.
Jag skulle säga att det test som Photozone.de lagt upp stämmer ganska väl med det jag kan se: En hel del distorsion vid 16-17mm, och hörnen är inte riktigt skarpa förrän vid bl 8.
Jag är dock väldigt nöjd. Objektivet är välbyggt men trots det inte särskilt tungt. Det är kanonskarpt när man bländar ner det något steg eller två men jag skulle aldrig tveka att använda det på bl 4 om hörnskärpa inte är viktigt för bilden.
Plus för den korta närgränsen. I princip är det motljusskyddet som sätter fokusgräns.