ANNONS
Annons

Första filmen!

Produkter
(logga in för att koppla)
Negativen klara

Det gick ju bra det här! Körde Tmax framkallare i 5min o 45 sek samt Tmax fixering i 4.5 min samt Ilford stop och vätning. För att hålla samma temp slog jag upp allt vatten jag tänkt använda i en hink ett par timmar innan som jag sedan gjorde mina blandningar på. Filmen är Tri-x 400.

Mitt problem med den okända filmen kvarstår. Körde en remsa av den samtidigt men utan att hitta ngn info om vilken typ av film det är.

Lite resultat so far på bilden.
 

Bilagor

  • img_0679.jpg
    img_0679.jpg
    4.8 KB · Visningar: 124
Kontrasten ser väl ganska normal ut av bilden att döma, lite olika exponering (täthet bara). Tiden du använde bör fungera som en lagom standardtid tror jag. men du tog väl stoppbadet mellan framkallning och fixering? Viktigt också att stoppbadet kommer i snabbt, annars kan flammighet och andra bekymmer uppstå.
 
Jo jag körde stoppbadet mellan framkallare och fixering. Så på en instruktionsfilm http://www.expertvillage.com/interv...ilm-develop.htm där killen som visade tyckte att stoppvätskan bara skulle användas vid kopiering men jag körde den på negativen ändå samt sedan tre stopbad med vatten i en min vardera innan fixering. Efter fixeringen lät jag dosan stå under rinnande vatten i ca 20 min.

Bilden är lite missvisande och jag har givetvis ingen erfarenhet av att bedömma negativ. Jag tycker kontrasten ser bra ut och bilderna förefaller vara mkt skarpa när jag kollar med förstoringsglas.
 
Simon_I skrev:
Jo jag körde stoppbadet mellan framkallare och fixering. Så på en instruktionsfilm http://www.expertvillage.com/interv...ilm-develop.htm där killen som visade tyckte att stoppvätskan bara skulle användas vid kopiering men jag körde den på negativen ändå samt sedan tre stopbad med vatten i en min vardera innan fixering. Efter fixeringen lät jag dosan stå under rinnande vatten i ca 20 min.

Bilden är lite missvisande och jag har givetvis ingen erfarenhet av att bedömma negativ. Jag tycker kontrasten ser bra ut och bilderna förefaller vara mkt skarpa när jag kollar med förstoringsglas.
Din tid är från det du häller i framkallaren tills stoppbadet hälls i. Stoppet dödar framkallaren effektivt.

De tre sköljningarna du gör efter stoppet har ingen stoppbadseffekt. Däremot är det bra eftersom en sköljning hindrar stoppet att hamna i fixet. För fixet sparar man till flera filmer.
 
Finns det ngt bra sätt att bedömma hur länge framkallare och fixering kan användas effektivt innan det är dags att byta?
 
Jag återanvänder aldrig framkallare till film.

perceptol
Ilfotech HC (bra vid långtidsanvändning)
Dessa skall inte återanvändas.
Sedan har det hänt när flera dosor har laddats och framkallas att jag återanvänder framkallaren från en större dosa till en mindre och lägger på lite tid.

Fix om klarningstiden går över dubbla tiden som var från början så slängs det. Eller när jag tycker att det har gått lång tid.
 
Även fixet bör vara färskt för att negativens/bildernas hållbarhet ska maximeras. Effektivaste och bästa fixering är om du återanvänder fixet från en session som förstafix vid tvåbadsfixering. Det färska fixet du blandar till blir då andrafix och sparas i sin tur som förstafix för nästa omgång. Normal fixeringstid med halva tiden i vardera badet.
 
Graal skrev:
Även fixet bör vara färskt för att negativens/bildernas hållbarhet ska maximeras. Effektivaste och bästa fixering är om du återanvänder fixet från en session som förstafix vid tvåbadsfixering. Det färska fixet du blandar till blir då andrafix och sparas i sin tur som förstafix för nästa omgång. Normal fixeringstid med halva tiden i vardera badet.
För kopior ja... eller gör du detta med film också?
Det gör inte jag.
 
Erik Schalin skrev:
För kopior ja... eller gör du detta med film också?
Det gör inte jag.

Det är effektivt för både film och papper och underlättar sköljningen. Det mesta av de oexponerade silversalterna löses i det första badet och varenda silverkristall som fortfarande finns kvar i emulsionen försvinner ovillkorligen i det andra. Silversaltet kommer också alltid att vara i den lättlösliga formen då några svårlösliga föreningar sällan uppstår vilket lätt kan bli fallet vid enbadsfixering.

Men med fotopapper är det omöjligt att skölja bort de svårlösliga silversalterna så visst har du en poäng i att det framför allt kan rekommenderas för kopior.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.