ANNONS
Annons

Första DSLR (Budget 7000 kr)

Produkter
(logga in för att koppla)

impasse

Ny medlem
Tjenixen!

Är splitterny medlem på fotosidan, läst en del här och nu tänkte jag att det var dags att jag själv hoppar in och engagerar mig. Men först så tänkte jag be om lite rådgivning. Har fotat med kusinens D60 i ett par månader och känner verkligen att det är dags att köpa en egen.

Hittills så har jag läst en hel del recensioner på cameralabs, här givetvis, och dp review. Men känner fortfarande för att just få skräddarsydd rådgivning.

Vad jag prioriterar:

Fotokvalitet: Skrev inte bildkvalite för jag har i praktiken noll intresse för video, det enda jag kommer göra med kameran är att ta bilder. Värt att notera även att jag tänker fotografera som mest när jag är ute och reser.

Byggkvalitet: Det är väl antagligen givet, jag kommer ju inte behöva köpa någon ny kamera på riktigt länge, så att denna håller är givetvis av yttersta vikt.

Kameran behöver givetvis inte kosta 7000kr, men det är maxat belopp då. De kameror jag funderar över är Nikon D5000, visst den är billigare men recensenterna tycker att det är en hel del fotokvalite för pengarna. Nikon D90, gammal men har aldrig hört något dåligt om den. Även funderat på Canon EOS 500D.Tänkte köpa kameran för brittiska amazon, men har ni ett bättre tips så tackar jag redan nu :)

Alla tips, idéer och åsikter uppskattas, så länge de är välformulerade.

Funderar själv på att skaffa mig en digital DSLR, idag har jag en gammal analog Canon EOS.
Men har intresserat mig för Pentax K-R, den har fått mycket bra betyg och har ett pris på under 6000 kr.
Sedan är den kompatibel med gamla k-objektiv som Pentax har använt sedan 1975.
Bildstabiliseringen sitter i kamerahuset och inte i objektivet som på andra system.

Gissar att du behöver objektiv till? och väska, minneskort, putsduk, stativ etc..? Tänk på att kamerahuset är det som kostar minst, även om man vill lägga mest pengar på det.

Gissar att du behöver objektiv till? och väska, minneskort, putsduk, stativ etc..? Tänk på att kamerahuset är det som kostar minst, även om man vill lägga mest pengar på det.
Jo visst, borde väl skrivit lite mer detaljerat i första inlägget. 7000 kr för kamerakitet då. Har redan lagt undan 1000kr för det andra; väska, UV-skydd och minneskort fann jag riktigt billigt och välrecenserat på amazon. Stativ är inte aktuellt just nu, för som sagt majoriteten av bilderna kommer tas när jag är ute och reser, specifikt för hajkande och ah vanliga sevärdigheter...

Dyrare objektiv köper jag väl när jag har lärt känna kameran och samtidigt hunnit spara upp får det, kitobjektivet för funka tills dess.

Hittills är jag väldigt inne på EOS 550D, riktigt grym fotokvalite, grymma recensioner och grymt pris men samtidigt lite plastigt bygge. Läste alla recensioner om den här på fotosidan, men finns det någon som vill kommentera specifikt på bygget?

Om det står mellan D90 och D5000 så säger jag D90. Aningen bättre bildkvalité, men den har inbyggd autofokusmotor (så du kan använda fler objektiv) och är både bättre byggd och mer ergonomisk.

Funderar själv på att skaffa mig en digital DSLR, idag har jag en gammal analog Canon EOS.
Men har intresserat mig för Pentax K-R, den har fått mycket bra betyg och har ett pris på under 6000 kr.
Sedan är den kompatibel med gamla k-objektiv som Pentax har använt sedan 1975.
Bildstabiliseringen sitter i kamerahuset och inte i objektivet som på andra system.

Låter vettigt. Pentax gör instegskameror som har många fotofunktioner som andra märkens motsvarigheter saknar. Bildstabiliseringen blir grädden på moset.

När du tittar på Canon EOS 550D bör du även kika på den nya 600D om de förbättringar är något du är intresserad av. :) Tror du blir nöjd med vilken som! Låter vettigt att köpa med en kitzoom idag och komplettera med "special"-optik när du märker vad du saknar. Pentax och Nikon gör självklart också fantastiska kameror, kläm på dem i butik så kanske du märker om någon ligger bättre i handen och känns mer logisk i layouten. :)

Det är mellan 550D och D90, läste den andra stora tråden här på fotosidan om det och det är knepigt, väldigt knepigt må jag säga. Det verkar dock som att D90 är bättre om man endast ska fota, men fortfarande inte helt klart.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar