Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första bröllopet - Hjälp med kompletering av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
funderar liksom ifall fotografen hade tänkt stå i regn medan man fotograferar brudparet som står under paraplyet. Har varit med om regn på bröllop och aldrig har varken jag eller brudparet velat befinna sig i regnet oavsett det är under paraply eller ej. Enda gången paraply har används var att fly in under tak.
Regnafr det är bakup planen aldrig paraply utan alternativ plats att fotografera på.

/stefan
 
En kompis som kan fixa saker, hålla saker och rätta till saker kan vara bra att ta med. Tex om en klänning behöver rättas till, eller ett lakan skärm behöver hållas.

Backupkamera känns rätt viktigt
 
Vädertätat

Varför vädertätat?

/stefan

Åh det är bara jag som är fånig Stefan (jag är inte professionell som du), jag gillar att slippa få in damm (av den anledningen har jag tre enkla hus, två K5 samt en K200D med tre olika objektiv), snö på vintern och känslan av att någonting hemskt ska hända när regndroppar plötsligt slår ner på kamerahuset. Det är naturligtvis som du säger, betydligt trevligare att uppsöka en regnfri plats, i händelse av nederbörd. Personligen skulle jag dock med glädje plåta människor i skyfall:)
 
En kompis som kan fixa saker, hålla saker och rätta till saker kan vara bra att ta med. Tex om en klänning behöver rättas till, eller ett lakan skärm behöver hållas.

Backupkamera känns rätt viktigt
Brudtärnans uppgift är se till att bruden alltid ser bra ut oavsett det är fotografering eller ej. Oftast är hon med på själva fotograferingen. Är hon inte med så är det fotografens jobb att set till att hon ser bra ut. Men assistent åt det andra är bra att ha, liksom backupkamera.



Personligen skulle jag dock med glädje plåta människor i skyfall:)
Haha! Ja, jag skulle också vilja göra det. Mest för att få annlorlunda bilder. Skulle gärna se dom gå i vattnet med ;).... Ärligt alltså!!!
 
Tack för all hjälp.

Jag har landat i att jag inte behöver kompletera utrustningen gällande objektiv. Skönt! Sen kan man ju alltid springa på något ljusstarkare och bättre som man kanske skaffar:) Men skönt att jag slipper att leta pga av osäkerheten om utrustningen räcker. Tack! Batterier, minneskort etc har jag så det räcker.

Jag håller på att arbeta på ett schema gällande vilka bilder jag vill ha med när och var. Sedan har jag tänkt att åka dit en dag innan för att reka och få inspiration och ideer för bild skapande. Utöver det så fotar jag alltid i RAW.

Är det någon som har ett exempel på ett schema? Skulle vara intressant att se hur det kan se ut, men det kanske blir lite väl privat att dela.

För er som använder 5D Mk II, vilken fokuspunkt brukar ni använda? Går det att använda någon annan än den korslagda i en kyrka med halvbra ljus? Fotar ni med AI Servo eller använder ni One Shot vid in-/utmarsch? Har inte haft kameran mer än en månad, därav frågorna. Tror jag vet svaren själv, men alltid bra att höra några erfarenheter runt det hela.

Fortsätt gärna att ge fler tips på hur jag kan lyckas på bästa sätt.

// Daniel
 
Nu vet jag inte hur känsliga AF punkterna är på Mk2, men en kyrka är egentligen inte så ljusvagt som man oftast tror.
Själv är jag absolut ingen fan att omkomponera efter man låst fokuspunkten i centrum. Mitt tips är att unvikda detta ifall du vill sätta skärpa korrekt eftersom du förändrar avståndet till motivet. Försök använda de punkter du har att tillgå. Du kanske får komponera om en aning, men gör det inte för drastiskt.

/Stefan
 
Tack för all hjälp.

Jag har landat i att jag inte behöver kompletera utrustningen gällande objektiv. Skönt! Sen kan man ju alltid springa på något ljusstarkare och bättre som man kanske skaffar:) Men skönt att jag slipper att leta pga av osäkerheten om utrustningen räcker. Tack! Batterier, minneskort etc har jag så det räcker.

Jag håller på att arbeta på ett schema gällande vilka bilder jag vill ha med när och var. Sedan har jag tänkt att åka dit en dag innan för att reka och få inspiration och ideer för bild skapande. Utöver det så fotar jag alltid i RAW.

Är det någon som har ett exempel på ett schema? Skulle vara intressant att se hur det kan se ut, men det kanske blir lite väl privat att dela.

För er som använder 5D Mk II, vilken fokuspunkt brukar ni använda? Går det att använda någon annan än den korslagda i en kyrka med halvbra ljus? Fotar ni med AI Servo eller använder ni One Shot vid in-/utmarsch? Har inte haft kameran mer än en månad, därav frågorna. Tror jag vet svaren själv, men alltid bra att höra några erfarenheter runt det hela.

Fortsätt gärna att ge fler tips på hur jag kan lyckas på bästa sätt.

// Daniel

Här är en typ av checklista:) http://www.brollopsguiden.se/editorial/articles/misc/fotochecklista.pdf
 
Jag planerar på papper för de viktiga bilderna som vi kommit överens om. Kollar upp var jag har bakgrunder, sol osv. Ljusmäter kyrkan dagen innan om möjlighet finns. Sedan är jag spontan, försöker vara beredd för det händer alltid grejer man lätt missar annars. Gör allt för att fotostunderna ska bli roliga minnen liksom bilderna till albumet.

Att styra upp en gruppbild med tex tärnor, marscosv kräver lite tempo, det ska vara ett roligt avbrott, inte långt och tråkigt. " hej allesammans, kan jag få stjäla en bild och om du står där och du där , titta här hejhej , ni ser ju ut som ni känner varandra sedan tidigare " KLICK KLICK KLICK .. sedan är det stor risk att stunden för den bra bilden bara blir sämre.

Jag tycker inte du behöver mera grejer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.