Annons

Förstört arkiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

MagnusG

Aktiv medlem
Har precis upptäckt att mellan 5 och 10 procent av mitt arkiv är förstört. De aktuella filerna lagrades på CD-skivor, litade på tekniken och brände bara en kopia. Nu visar det sig att ett stort antal filer är trunkerade, verkar som om en bit lite överallt är förstörd, detta yttrar sig såhär:
http://quby.frontdesign.com/~magnusg/IMAGES/DSC_2344.jpg
http://quby.frontdesign.com/~magnusg/IMAGES/DSC_2363.jpg


Detta är då lite av en katastrof för mig, ska köpa upp mig på andra typer av lagringsenheter för att slippa liknande överaskningar i framtiden. Min fråga nu är ifall någon annan har drabbats av liknande och om det isåfall finns någonting att göra åt det hela?

/Magnus - som nu ger mig av för att köpa ett gäng hårddiskar för långlagring..
 
Lite faran över, rörde sig bara om ca 25 skivor som problemen förekom på. Men det vore ändå bra om någon kunde bidra med sina erfarenheter.
 
Verkar som om den "missar" en byte, och sedan missar den att kompensera för detta..

Anledningen till detta kan vara massa olika, men om det är lång-lagring som du säger, så var det nog inte topp-kvalitets CDs (som inte fanns i början)..

Mitt tips är att prova skivorna med en annan cd-spelare, prova lite olika operativsystem. Kanske så får du fullträff...
Utöver det, så är det nog bara ett data-rescue företag som du kan vända dig till, och dom vet _definitivt_ hur man tar gott betalt..

Hoppas det hjälper,
James
 
1. Är du helt säker på att felen har orsakats av bränningen?
2. Vilken brännare har du använt?
3. Vilka media?
4. Mer än 650 MB per skiva?
5. Kollade du skivorna direkt efter bränningen?
 
Samtliga felen ligger på skivor av märket eProFormance, som enligt butiken jag köpte dem i skulle vara extra lämpade för längre lagring, därigenom dyrare.. De är heller inte så gamla, några månader, max ett år, de har legat mörkt inne i ett skåp hela tiden.

Ska snarast pröva dem på andra datorer

..vid bränningen, måste erkänna att jag inte kollade dem efteråt, dumt av mig att lita på tekniken. Brände gjorde jag på en modern men inte allt för dyr sak, antog att prestandan borde vara hög även på de billigare modellerna i nuläget.

Ang reparation så är vissa fel enkla men tidsödande att fixa manuellt, man kanske borde se det som en utmaning att lära sig lite mer om hur jpg komprimerar och knåpa ihop ett eget prog för reparation.
 
Ett tips från mig är att inte bränna på max hastighet.. dra gärna ner den en aning.. klarar sakerna 50 ggr så ställ den på hälften eller nått.. tar inte många sekunder xtra att bränna..
 
De flesta program för CD-bränning har funktion som läser igenom skivan efter bränningen för att verifiera att allt blev rätt. Aktiver den funktionen i fortsättningen, det tar lite längre tid eftersom skivan måste läsas igenom men är det viktiga saker så kan det löna sig.

Använd skivor av mer känt märke i fortsättningen, t.ex Verbatim, TDK eller Maxell.
 
Ajdå. Jobbigt. Man funderar ju vart det hela är på väg. Har själv tänkt rätt mycket på saken. Jag började bränna ned på cd och tänkte sedan att jag skulle gå över till dvd. Då blir det många bilder som ryker om en skiva skulle pajja. Okej, man kan göra dubbla eller tripla kopior av skivan. Jag har dock avvaktat. Jag sparar inte bilder i rawformat utan i jpeg så hittils har mina bilder fått ligga på hårddisken med en mirroring till en annan disk. Dessutom har jag utbränt på cdskivor också. Inte så jättelångsiktigt, så jag undrar också vad man skall satsa på i framtiden.
 
Jag tror hårt på mirroring av hårddiskar. Om man har ett fungerande raidsystem i sin dator (räcker antagligen med en backupdisk) så kan man sova lugnt.

Detta borde bli mer och mer vanligt i hemdatorer tycker man. Gissar på att man skulle behöva betala ca 1500:- extra vilket det borde vara värt.
 
Igelkott skrev:
Jag tror hårt på mirroring av hårddiskar. Om man har ett fungerande raidsystem i sin dator (räcker antagligen med en backupdisk) så kan man sova lugnt.

Detta borde bli mer och mer vanligt i hemdatorer tycker man. Gissar på att man skulle behöva betala ca 1500:- extra vilket det borde vara värt.

jo det gör jag med, har själv kört med mirroring en längre tid eftersom jag litar varken på hårddiskar eller cdskivor =)

Bästa alternativet är nog t.ex. en extern usb2-disk för backup som man bara kopplar in när man tar kopia.
Glöm inte ett uppdaterat antivirusprogram också =)
 
usch John. en hårddisk är bräcklig som få.

Mirror ja, enkel disk, aldrig, ännu värre folk som kör RAID0.

bästa jag kan se är nån form av RAID5 lösning, eller mirror på 160 + 160, som man sedan lägger i garderoben. en enkel kortslutning av damm, eller åska kan bränna sönder disken.

det är 2000 kr (160 + 160), vet inte hur många bilder det är, men det kan ju klart vara värt det. dessutom blir ju hårddiskar löjligt mkt större o större, o billigare.

Att folk dessutom inte kyler sina diskar är också ett stort problem, folk tror att dom kan stänga in dom in en låda, utan extra fläktar, o sen tro att den kommer må bra där. en fläkt låter ofta knappt mera heller. (tex papst)
 
MagnusG skrev:
Har precis upptäckt att mellan 5 och 10 procent av mitt arkiv är förstört. De aktuella filerna lagrades på CD-skivor, litade på tekniken och brände bara en kopia. Nu visar det sig att ett stort antal filer är trunkerade, verkar som om en bit lite överallt är förstörd, detta yttrar sig såhär:
http://quby.frontdesign.com/~magnusg/IMAGES/DSC_2344.jpg
http://quby.frontdesign.com/~magnusg/IMAGES/DSC_2363.jpg


Detta är då lite av en katastrof för mig, ska köpa upp mig på andra typer av lagringsenheter för att slippa liknande överaskningar i framtiden. Min fråga nu är ifall någon annan har drabbats av liknande och om det isåfall finns någonting att göra åt det hela?

/Magnus - som nu ger mig av för att köpa ett gäng hårddiskar för långlagring..

Lita inte på hårddiskar för backup. Det är värdelöst. Även om du har spegling osv är du ändå känslig för virus, misstag, åska, brand, inbrott, etc.

Bra backup kräver en genomtänkt process med extern lagring, minst dubbellagring, och verifiering (tex checksummor) av data med regelbundna intervall.

Så enkelt är det.

Man kan hitta 100år gamla bilder idag, frågan är hur det kommer att bli med allt som sparas digitalt idag om bara 10 år...
 
Proboarder skrev:
usch John. en hårddisk är bräcklig som få.

Mirror ja, enkel disk, aldrig, ännu värre folk som kör RAID0.

bästa jag kan se är nån form av RAID5 lösning, eller mirror på 160 + 160, som man sedan lägger i garderoben. en enkel kortslutning av damm, eller åska kan bränna sönder disken.........

Ja i den frågan litar jag på dig men sedan är ju alla inte lika data freaks som dig ;)
Får inhanda lite sedan får du visa hur man fixar det =)

Syns nog till veckan!!
 
Hårddisksparning är nog ingen långtidslösning



Däremot cd skivor är bra
Har kodak guld skivor som är snart 10 år och dom fungerar hur bra som helst än

Dvd skivor kanske funkar
Annars skull jag nog ta tapebackup
 
Tape rekommenderar jag verkligen _inte_.

Hållbarheten är alldeles för låg, även om man lagrar dem rätt (konstant temperatur och luftfuktighet), samt att det är väldigt vanligt med bit-errors på tape.

Läs det lilla pappret i lådan som tapen kommer i en gång, så får du se att t.ex DDS3 inte är garanterat till mer än 3 backups / tape.

Inte så bra som man kunde hoppas på...

/James
 
Måste betona detta med virus, åska osv när det gäller speglade hårddiskar som en talare redan nämnt.

Även om du har grejerna lagrade på två separata hårddiskar som du har lösa i garderoben när du inte gör backup, så kan du vid en framtida backup kanske ha ett virus som gör samtliga filer på disken korrupt.

Mitt personliga tips är att lagra filerna på olika tekniker, som båda är icke-återskrivbara. Exempelvis CDR och DVDR. Om man har en bekant med samma intresse kan det vara högst lämpligt att förvara en backup hos denna också (brand, inbrott osv) dvs se inte bara nackdelarna med det digitala formatet, utan utnyttja fördelarna också (kopiering utan generationsförlust)! Finns det bredbandanslutning så kan en enkel filserver (ftp motsv) vara den bekvämaste lösningen.
 
dsandlund skrev:
Måste betona detta med virus, åska osv när det gäller speglade hårddiskar som en talare redan nämnt.

Även om du har grejerna lagrade på två separata hårddiskar som du har lösa i garderoben när du inte gör backup, så kan du vid en framtida backup kanske ha ett virus som gör samtliga filer på disken korrupt.

du behöver aldrig använda båda diskarna för att läsa.

mao. du kan ha två diskar, läsa från ena hela tiden, o låta den andra vila.
 
Ett tips för långtidsförvaring av CD-R och DVD-R skivor är att förvara skivorna i sluten miljö, dvs i en lufttät påse.
Har man luft i påsen, så kan det vara bra att ha ett fukt-absorberande material i påsen tillsammans.
Annars så går det bra att vakum-förpacka dem.

En annan sak att tänka på är också att förvara dem i fast temperatur, så att man undviker kondens och materialförskjutningar på grund av temperatur-ändringar.

/James
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.