Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstörde dimman mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hej.

Fotade grabben förra helgen och bilderna blev bra tycker jag.
Se här: http://www.pontusjulin.se/vinter0809.html

Men idag, på ett träningsläger blev de inte alls bra.
Det var dimma och allmänt taskigt väder.
Se här: http://www.pontusjulin.se/lager081109.html

Körde i raw och ISO 400.
Har TAMRON 17-50 2,8 som ska vara ett riktigt bra objektiv
för det priset.

Kolla på översta bilden t.ex, väldigt grynigt.
Är det jag som gjort något galet?
Hoppas på tips då jag inte vill göra om samma misstag.

MVH Mikael.

Det ser OK ut. Fina bilder tycker jag.

På min skärm har bilderna ganska hög kontrast vilket gör att de ljusaste partierna ser en aning utfrätta ut.

Jag vet inte vad du menar med grynighet. Men om du vill ha bort rörelseoskärpan så kan du utan vidare höja ISO ytterligare.
EOS 20D brusar väldigt lite på 800 ISO, prova även 1600 ISO men då får du mer brus (hellre brus än oskärpa).

Exponeringstiden kan ju vara knepig vid såna här aktionbilder.
Ofta är det riktigt korta tider som "nitar" en bild, 1/1000s som längst gärna kortare. En ordentlig rörelseoskärpa kan också "sitta", gärna panorering för att öka känslan av fart. Hamnar man mitt emellan så blir det kanske varken hackat eller malet.

Bakgrunden är viktig för kompositionen. En snygg friläggning mot en oskarp bakgrund är något helt annat än en stökig (störande) och halvskarp bakgrund.

Mvh J O

Detta är en sådan här typisk diskussion där man som fotograf med modern teknik gärna efterträvar en "perfektion" av skärpa och färger men där man som betraktare istället tittar på bilden kan rent av uppskatta "grynighet" som du säger.... Jag tycker den översta bilden med en åkare där du har fin skärpa mot en dimmig bakgrund med lite mer "kornighet" i bilden är riktigt bra. Helt klart påverkar ju vädret men skymning, gryning, dimma etc ger ju ofta större känsla åt bilden... jon

Jag tycker att dimbilderna är mycket trevligare att betrakta än de i den första serien. Bild 1, 3, 5 och 6 i dimserien är ju jättehärliga.

Bild nummer 3 är jättebra med åkaren frilagd mot de ljusa dimmiga granarna.

Bild nummer 6 är lite ljus och låg i kontrast men det är härlig action i kurvan.

/Kim

Håller helt klart med föregående talare!

Den andra bildserien ger en "känsla" åt bilderna som är enligt mitt tycke klart bättre än den första serien tycker du skall vara glad över "grådasket" den dagen!

Några tankar från en total nybörjare.

Bilderna är uppdaterade så bildnumren som anges stämmer inte.
Har funderat, tittat och tittat, och ja, kanke.
De "daskiga" bilderna kanske är bra trots allt?
Måste lära mig att se med det "fotografiska" ögat.
Tack för alla era kommentarer och inlägg.

MVH Mikael.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar