Annons

Förstörda bilder efter bränning på CD

Produkter
(logga in för att koppla)

Rocksteady

Aktiv medlem
Hej alla.
Efter att ha brännt ner mina bilder på cd-skivor för några månader sedan (kontrollerade att alla funkade direkt efter) så blev jag minst sagt överraskad när jag stoppade in några i datorn idag. Många av bilderna går inte att läsa, eller är deformerade, fel färger osv osv. Kruxet är att det bara är bilder från en 350d som det blir fel på. Bilder på samma skiva från en powershot A95 är det inga fel alls på. Inte heller på de bilder från 350d som jag har redigerat i photoshop.

Hur kan det komma sig och är det någonting man kan göra åt saken?
Byta brännare, skivor, program? (helst inte kameran ;)

Jag beställde direkt en extern hårddisk så att jag slipper ha cd-skivorna som enda backup längre.. Inga speciellt viktiga bilder som försvann, men tänk om...

skickar med ett exempel

tacksam för svar / albin
 

Bilagor

  • img_3391.jpg
    img_3391.jpg
    73.8 KB · Visningar: 343
Har liknande erfarenheter från en 10D men jag har tyvärr inte en aning om vad det beror på. I mitt fall är det enbart färgerna som är helt uppåt väggarna vilket får mig att tro att det är nått med färgprofilerna som strular.

Annars vid bränning så är det väl storleken på filen som avgör risken för att det ska vara korrupt. Fast hur som helst så finns det inga garantier för att en CD är hel efter tre år vilket gör den ganska värdelös ur långtidsförvaringsynpunkt. Bättre med flera hårddiskar och en levande backup.

Mvh
Maverick
 
Testa skivan på en annan dator. eller kopiera filerna tillbaka till datorn och prova läsa dom där.
 
jag har testat att kopiera över filerna till hårddisken igen, men det var samma fel där. dock inte testat på en annan dator.

och att det är storleken som är orsaken har jag svårt att tro eftersom jag hade .psd-filer som var på 8-10 mb på samma skiva som klarade sig bra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.