Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstår mig inte på min 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Robbinb

Aktiv medlem
Jag använder blixt när jag är inomhus med min 50mm f1,8.
I P läget vill han använda 1/60 F2,8 med blixt och jag tycker 2,8 är lite lågt om man sitter massa folk i rummet och vill ha focus på alla. så då sätter jag på bländatprioritering f8 och då vill han använda 1" (1 sekund) utan blixt och 1" med blixt?? fattar han inte att jag har blixten uppe???

då tar jag manuella läget och ställer han på 1/60 och f8 med blixten uppe, då blinkar det att bilden kommer bli underexponerad, fast visst blir den bra exponerad. då testar jag f11 och det blir oxå bra efterssom han skjuter på lite mer blixt, och samma på 16..

kameran varnar mig att bilden kommer bli underexponerad och så sätter han lite extra fyr på blixten och den blir super, #"¤%#¤ varnar han mig för då???

då kan man sätta i kamerans extrafunktioner att han ALLTID ska ha 1/250 synktid med blixten uppe i bländarprioriteringsläget, och det är ju lite snabbt, så då tar jag auto, men då hamnar han på 1" igen.
 
Hej,

Så vitt jag vet så räknar 40D och andra Canon-kameror ut en exponering som är baserad på ljus utan blixt i de halvautomatiska lägena (Av/Tv) och fyller sedan upp med blixt, det är därför den ger långa slutartider, men som du säger så kan du köra i M och ställa in en passande bländare och slutartid och låta blixten korrigera exponeringen.

Vill du över-/underexponera bilden finns det blixtkompensation på högraste knappen under topdisplayen.

Ha det fint!
 
När du kör i läge M så struntar du helt enkelt i att kameran varnar för underexponering. Se istället exponeringsmätaren som en mojäng som visar dig om den manuellt inställda exponeringen i befintligt ljus börjar närma sig vad blixten kommer att ge. När det sker får du mer stämning av det befintliga ljuset.

Om kameran visar överexponering med befintligt ljus får du förstås göra något åt det, för blixten kan ju inte ta bort ljus.

Det går att ställa in så att du alltid får 1/250 s i Av, när blixten är på (finns en C.Fn för det). Men det är ingen större finess med det, för du får ju samma resultat genom att ställa in 1/250 s i läge M och sen variera bländaren efter behag. I M-läget kan du då lätt förlänga tiden om du skulle vilja. Fast om du tvunget vill manövrera bländaren med främre ratten är Av bättre.
 
Det är många som blir lite konfunderade över blixtfunktionen på Canonkamerorna. Du fick bra svar ovan. En annan sak att tänka på är att ljusmätningen för exponeringen görs med en förblixt strax innan bilden tas, detta går så snabbt att det uppfattas som en enda blixt men om det är personer som fotas hinner de börja blinka. Rikta mittpunkten mot huvudmotivet - tryck på *-knappen för förblixt - komponera ev om - ta bilden. En del Canonmodeller har en "FEL"-knapp men jag tror att 40D liksom min 400D använder *-knappen till detta.
Lycka till
 
Stämmer bra, att köra förblixten i "förväg" är en bra metod om man har problem med något refekterande också i bilden och snabbt behöver få en fungerande bild - typexempelet är om man har en gatuskylt eller liknande med högvärdiga reflexer på. Är det inte denna som är huvudmotivet så kommer huvudmotivet bli underexponerat. Rikta om på ungefär samma avstånd som det som är ditt motiv och tryck lös ut förblixten, komponera om och knäpp - du har en bild! Vill du ha ännu mer kontroll lägger man givetvis AF på AF-on istället för på avtryckaren så kan man styra mjus, komposotion och af fritt ifrån varandra så blir det mycket enklare att få bilderna som man vill ha dem om man slipper "lura" kameran till att göra vad man önskar.


DOF-preview knappen med extern blixt får det att hända roliga saker har jag märkt...
 
Det går att programmera bort, om man vill kunna kolla skärpedjupet utan att tända inställningsljuset.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.