Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstärkning av negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

janne ö

Aktiv medlem
Jag behöver hjälp med förstärkning av tunna negativ.

Har framkallat en drös med rullar som legat länge och ser att jag måste förstärka en del negativ.

Jag har Tetenals Contrastcorrector och läser där att man INTE kan förstärka Kodak:s T-Max.

Någon som vet hur man förfar med just T-max?

Kanske PS klarar av det?

Tack på förhand Janne

Ingen aning om hur man förstärker just Tmax bäst.

Man bör i alla fall komma ihåg att underframkallade negativ är de som lämpar sig bäst för förstärkning, då det finns teckning i lågdagrarna. Är negativen inte allt för tunna så kan man kompensera den låga kontrasten med papper med högre kontrast.

Underexponerade negativ saknar information i lågdagrarna, så bara mellandagrar och högdagrar förstärks vid förstärkning eller kopiering med hög kontrast.

Dessa neg är så tunna så någon förstärkning måste till. Att jag kan "rädda" vissa bilder genom att ta till hårdare papper och använda kondensor ljus, som även förstärker skärpan (kornstrukturen) det vet jag. Förstärkt och försvagat filmer har jag gjort förr, men det som gjorde mig förbryllad var just att T-max samt C-41 processorfilmer inte skulle fungera. Man jämställer T-max med C-41 processen.

Nu är förstoringsapparatern lagda i malpåse och det är enbart scanning och PS som gäller.

Hmmm, testa också att fråga på fler forum, t.ex. photo.net där mängder av foto- och mörkrumsrävar håller till.

Det finns ju lite olika typer av förstärkare, så någon bör nog passa även Tmax. Jag har bara testat Tetenals krombaserade förstärkare, med inte direkt bra resultat (underexponerade neg). Filmen var då Plus-X. Det var inte så bra att fota genom att chansa med exponeringen. :-/

Passar på att tipsa om en länk till en amerikansk firma med trevliga satser med fotokemi:

http://www.photoformulary.com

förutom att den förstärker fint har jag också upplevt att den "läkt" mindre repor, gissa om jag blev förvånad !!
Denna http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=61273
var så tunn att jag först inte såg motivet. Fick ett par smårepor (försökte göra ett dia) som syntes på kopiorna och upptäckte att de försvunnit efter en andra selentoning för att försöka höja kontrasten ytterligare.

Senast ändrad:
Liza.

Jag visste inte att det skulle få sån effekt att tona negativet. Jag ska testa redan om en stund. Din bild gillar jag. Det är lite av hur man fick lära sig som ung. Kraftig svärta och knappt nåt vitt. För övrigt skulle ju allt vara så grovkornigt som möjligt då men det är ju inte din bild. Men det var ju inget svårt att åstakomma då, det fanns ju inte annat än Tri-X och Agfa, Ilford ORWO och nåt till. Hade man otur blev det inte mer än nåt korn på hela rutan .

Tack för hjälpen

Nu är jag klar med testet av förtärkningen. Tog till ordenligt medtiderför resp. behandling. Både förstärkningen och framkallaningen fick ligga på 30 minuter. Doppade både en remsa T-Max och TRi-X samtidigt. Ingen som helst skillnad vad jag kunde se på T-Max filmen mens Tri-X blev påverkad. Hur mycket ar svårt att säga.

30 minuter låter lite väl i överkant. För att selenen ska fungera bäst ska både negativ och kopior vara blötlagda före i ca 3 min. Toning 3-10 minuter i selen 1:19 - 1:20.
Kopieringen görs sen med hårt filter eller hårt papper. Det finns naturigtvis andra som gör annorlunda men detta är mitt sätt.
Tycker det låter lite konstigt att t-max inte reagerade alls, ska ta och testa med ett par MF neg ikväll.
MVH Eva

Liza skrev:
förutom att den förstärker fint har jag också upplevt att den "läkt" mindre repor, gissa om jag blev förvånad !!

Det är inte selentoningen som läker repor utan det faktum att du blött upp emulsionen. När man har smårepor i emulsionen kan de ofta försvinna om man blöter filmen. Det svullna gelatinet ”häftar ihop sig ” när filmen torkar.

Fungerar bäst om man blöter filmen i varmt vatten, runt 30° C.

Jag selentonade inte filmen. Utan jag förstärkte kontrasten i negativet. Använder Tetenals Contrastcorrector. Den har jag använt i många år,men mest till att försvaga täta neg.

Arbetsgången är ju att blötlägga, då gelantinet sväller lite, (reducerar vissa repor tex.) , sen badar man remsan i blandningen 2-4 min.normalt efter det sköljning och sen badarman filmen i framkallare igen så slutsköljning.

Nu ville jag testa om det överhuvudtaget skulle bli nåt på T-Maxen så därför körde jag det i 30 min. Med sänkt temp så har jag haft film legat hela natten med. Då för att överhuvud få fram lite tekning i rutorna.

Nu scannar jag mina neg så det är inte så lätt att se om det blivit så stor skillnad. Med kopiering så är det lättare att följa upp förändringar.

Det blev en kontrastökning på TRI-X men inte såg jag nån skillnad på T-Max alls.

Tack för den förklaringen !
Jag blev så lång i synen när det hände och sen i samband med selentoning (brukar inte blötlägga negativen bara på skoj).
Kul när man lär sig något nytt :)
MVH Eva

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar