Annons

Förslag till nya annonsregler

Produkter
(logga in för att koppla)
Den dagen du blir blåst garanterar jag att du skulle inse hur lite 20:- i själva verket är. Grejen är ju dessutom att om Klarna blandas in så blir transaktionerna säkrare.
Har köpt ett stort antal kameror dom senaste åren utan att blivit lurad :) Köpte senast igår en Canon 5d privat! Aldrig lyckats sälja något på FS men på blocket och tradera har det lyckats, skulle aldrig betala för en annons på fotosidan tyvärr, även om det "bara" rör sig om 20kr.

Har köpt ett stort antal kameror dom senaste åren utan att blivit lurad :) Köpte senast igår en Canon 5d privat! Aldrig lyckats sälja något på FS men på blocket och tradera har det lyckats, skulle aldrig betala för en annons på fotosidan tyvärr, även om det "bara" rör sig om 20kr.

Det kan vara lättare att sälja saker på Blocket och Tradera, men då får man också räkna med att hantera diverse oseriösa köpare. Är prissättningen något så när vettig och prylarna intressanta tycker jag inte det brukar vara några som helst problem att få saker sålt här.

Antalet annonser på FS skulle solklart minska märkbart om det krävs betalmedlemsskap eller betalning via Klarna, men annonserna som väl dyker upp skulle nog generellt bli av högre kvalitet. Ur min personliga synvinkel finns ingen fördel med möjlighet till annonsering för gratisåkarna - de som är seriösa och inte säljer för överpriser kan nog tänka sig att betala en tjuga eller så för en annons.

Fördelen med betalning handlar inte om pengarna - för det betalar ju bedragare på blocket tydligen gärna. Fördelen är i den mån en faktura kan knytas till en del personuppgifter via Klarna så att bedragarna inte kan känna sig anonyma. En avgift som bara täcker FS eller Klarnas utgifter skulle räcka.

Då man köper linser har jag märkt att för att få betala i efterskott måste personnummer med adress koplad till det användas. Eftersom man inte tvingas annonsera skulle detta kunna lösas med att faktura måste skickas hem och personnummer måste anges? Skulle detta vara OK enl PUL eller vad som nu gäller? Visst skulle det gå att bedraga även här men då måste bedragaren ha både kapat personuppgifter och göra intensivspaning på den äkta personens brevlåda - jag tror de skippar och väljer andra ställan. Då har vi en skyddad marknad som det borde vara mellan hederliga människor på FS.

Tycker det ska finnas en personlig frihet hur man vill betala för en vara, inte tvingas att använda en specifik betaltjänst, vilket betalsätt får man komma överens med en eventuell köpare/säljare om. Hellre betalmedlemsskap för att annonsera på FS än att utkräva en avgift för "bara" grundmedlemmar. Om man ska särskilja mellan betalande och icke betalande medlemmar på FS gällande bl a annonsering (vissa andra begränsningar finns ju också) så skall man kanske ta steget fullt ut och avskaffa helt och hållet möjligheten att vara grundmedlem/icke betalande medlem??

Tycker det ska finnas en personlig frihet hur man vill betala för en vara, inte tvingas att använda en specifik betaltjänst, vilket betalsätt får man komma överens med en eventuell köpare/säljare om. Hellre betalmedlemsskap för att annonsera på FS än att utkräva en avgift för "bara" grundmedlemmar. Om man ska särskilja mellan betalande och icke betalande medlemmar på FS gällande bl a annonsering (vissa andra begränsningar finns ju också) så skall man kanske ta steget fullt ut och avskaffa helt och hållet möjligheten att vara grundmedlem/icke betalande medlem??

Förslaget lägger sig inte i hur man betalar för själva varan - bara att medlemmen måste antingen vara betalande medlem eller betala för annonsen för att på så vis identifiera sig. Att inte tillåta annonsering för icke betalande medlemmar kan förstås ses som stötande för just icke betalande medlemmar, men då är det ju bara att betala en tjuga när man vill annonsera (eller låta bli).

Betalande medlemmar går att identifiera via betalningsmetoden för medlemsskapet, och icke betalande medlemmar som annonserar och betalar via Klarna går att identifiera den vägen. De som "drabbas" av det här förslaget är de som varken är betalar medlemsavgift eller är villiga att betala per annons, och jag kan ärligt talat inte se varför fotosidan skulle ta någon större hänsyn till dessa medlemmar i just detta avseende.

Förtydligar att jag inte uttrycker dessa åsiker som moderator utan som privatperson - när jag modererar skriver jag numera med fetstil och undertecknar med /mod (och i just detta forum kan jag inte moderera) :)

Jag verkligen ogillar det här med att jag som oskyldig ska straffas för några få andra inte kan bete sig. Seriöst, folk får väl lära sig att tänka istället för att köpa från dom där helt nya medlemmarna som bor på svalbard o bara kan skicka sina tegelstenar på posten.

Jag verkligen ogillar det här med att jag som oskyldig ska straffas för några få andra inte kan bete sig. Seriöst, folk får väl lära sig att tänka istället för att köpa från dom där helt nya medlemmarna som bor på svalbard o bara kan skicka sina tegelstenar på posten.

Du straffas väl inte? Du kan fortsätta skriva hur många foruminlägg som helst, och titta på massor av bilder - det enda du inte kan göra är att annonsera gratis. Jag förstår inte varför det automatiskt skall finnas en rättighet att annonsera på FS bara för att det är gratis att vara medlem ...

Okay, tillhör dom som inte är betalande medlem och som ej är villig att betala för en annons :(
Förstår nu att min åsikt är ingenting värd, kanske ni ska avskaffa möjligheten att vara icke betalande medlem??

Okay, tillhör dom som inte är betalande medlem och som ej är villig att betala för en annons :(
Förstår nu att min åsikt är ingenting värd, kanske ni ska avskaffa möjligheten att vara icke betalande medlem??

Jag har som jag skrev inget med sådana beslut att göra - jag modererar i forumen, men påverkar inte några som helst regler för FS. Jag tycker absolut det ska vara möjligt att vara icke betalande medlem, men jag tycker inte att man ska få annonsera som sådan (utan att i så fall betala per annons). Det är MIN personliga åsikt, och inget annat.

Den avgift det pratas om (20 Kr) antar jag är minimum för att täcka Klarnas avgifter för att ta betalt och göra en förenklad kreditupplysning, och det handlar om att faktiskt kunna identifiera den som postar annonsen. Om man är betalande medlem har man via faktura eller kreditkort, och går att identifiera på det viset. Enligt FS regler är inga medlemmar anonyma, och det går inte att säkerställa på så många sätt annat än att ta betalt. Att det ändå finns medlemmar som uppträder under falskt namn är tyvärr svårt att göra något åt utan att just ta betalt av alla, och det är ju inte det FS är ute efter.

Dina åsikter är lika mycket värda som alla betalande medlemmars. Men om det inte funnes betalande medlemmar skulle du inte ha riktigt samma möjligheter att framföra dina åsikter här eftersom FS verksamhet till stor del finansieras av just betalande medlemmar och betalande annonsörer. FS skulle kanske rentav inte existera.

Så publiceringen av den åsikt du framförde är delvis finansierad av betalande medlemmar.

Tycker du att de ÅF som annonserar på FS också ska slippa betala?

//Lennart

Jag tror att annonsmarknaden här kommer dö på sikt om ni inför någon form av betalning om det så är per annons eller medlemskrav. Men eftersom inte fotosidan.se tjänar på annonserna på annat sätt än mer trafik till sidan kanske det inte gör något.

Jag tänker så här. Om man skall betala för en annons är det väl mer eller mindre vedertaget att använda blocket/tradera idag så nya personer kommer välja det framför fotosidan. Även om man riskerar oseriösa köpare. De som redan använder sig av fotosidan idag av större utsträckning kommer säkert fortsätta men i takt med att antalet annonser minskar kommer mindre folk söka sig till fotosidan för att handla. Om man gör en snabb check på annonserna är det ju majoriteten som inte är medlemmar.

Även om det kan bli så att man lättare kan få tag på det fåtal (?) bedragare. Det är såklart tråkigt när någon bli blåst men jag tycker inte att fotosidan skall ta något direkt ansvar. Det ni i så fall kan göra är att verifiera nya "gratisåkare" bättre så ni vet namn, adress och vad dennes mamma heter.

Dina åsikter är lika mycket värda som alla betalande medlemmars. Men om det inte funnes betalande medlemmar skulle du inte ha riktigt samma möjligheter att framföra dina åsikter här eftersom FS verksamhet till stor del finansieras av just betalande medlemmar och betalande annonsörer. FS skulle kanske rentav inte existera.

Så publiceringen av den åsikt du framförde är delvis finansierad av betalande medlemmar.

Tycker du att de ÅF som annonserar på FS också ska slippa betala?

//Lennart
Ja, det har du ju rätt i. Jag tycker man får också inte glömma att alla dom som blir medlemmar för stunden för att sälja en fotopryl är ju inte alla lurendrejare. Man får ju själv försöka sålla agnarna från vetet. Alla dom kommer ju att försvinna och antalet annonser kommer att minska.

ÅF??

ÅF står förmodligen för återförsäljare.

Att det ska vara gratis är väl i mångt och mycket en kvarleva sedan debuten i den digitala revolutionen för ca 10-15 år sedan. Alla skulle ha tillgång till allt helt gratis.
Det har flutit en hel del vatten under Paris broar sedan dess.

Personligen tror jag inte att det skrämmer bort så hemskt många från fotosidan om man inför en låg avgift för annonsering för grundmedlemmar.
Jag tror även att många skulle uppfatta det som att sidan blir mer seriös.

När jag byter prylar så använder jag både fotosidan och blocket, det nappar på bägge sidorna.

Jag skulle i allt detta bara vilja påminna om att det finns många andra sätt att verifiera personer. Ett av de som använts på andra forum som vill ha verifierade medlemmar där det varit en hel del lurendrejeri har haft lösningen att man för att bli verifierad medlem ska verifieras ev två eller tre som redan är verifierade medlemmar. Ett sådant system går snabbt att sätta i gång och redan efter några månader så är snöbollen i klar rullning, helt utan att man ska behöva blanda in tredje part så som klarna och dylika.

Annonsmarknaden och till viss del forumen är snart det enda som får mig och många liknande fotografer att besöka fotosidan, i fråga om själva bildinnehållet har man tyvärr blivit rejält akterseglad av ffa flickr och det skulle vara ytterligare en stor tillbaka gång om man skulle strypa ner sig ännu mer vad gäller innehåll, med dagens rörelseriktning (mer och mer låst/begränsat innehåll osv) så kommer det nog snart vara en klubb för betalande medlemmar snarare är en mötesplats.

Annonsmarknaden och till viss del forumen är snart det enda som får mig och många liknande fotografer att besöka fotosidan....

Klingar lite falskt i mina öron. Annonsera gratis och hämta know-how genom forumen gratis samt lägga upp sina bilder på andra sajter gratis. Och står "liknande fotografer" för? Käka 3 kakor och ha 3 kvar, kanske:) Nåja, var och en sig själv närmast.

Tror du överdriver en smula vad gäller FS framtid (jag kortade ned ditt inlägg så vad du menar med det går ju att läsa i originalinlägget).

För övrigt lär alla sajter mer eller mindre kräva ersättning i någon form i framtiden. "Gratistrenden" är bara ett sätt som är till för att få folk intresserade. Efter en tid möts man av andra villkor. Att hålla med serverkapacitet och personal som sköter sajterna hamnar framledes knappast under begreppet "ideell verksamhet"

//Lennart

Först OT, sedan åter till ämnet...

För övrigt lär alla sajter mer eller mindre kräva ersättning i någon form i framtiden. "Gratistrenden" är bara ett sätt som är till för att få folk intresserade. Efter en tid möts man av andra villkor. Att hålla med serverkapacitet och personal som sköter sajterna hamnar framledes knappast under begreppet "ideell verksamhet"

Under de åren som jag hängt på nätet så har jag sett en enda trend för dylika sajter, de börjar med gratismaterial och sen börjar de ta betalt i form av låsta funktioner på i huvudsak två olika sett:

2. Gamla funktioner som tidigare varit gratis blir betal-funktioner.
1. En del av de nya funktioner som tillkommer vartefter sidan utvecklas blir inte tillgängliga för andra än betalande medlemmar direkt. I detta fallet kan det variera i fråga om hur mycket av det nya som inte är tillgängligt för icke betalande och hur länge dessa saker ska förbli låsta.

Min uppfattning är att de flesta, med mycket bred marginal, av de som varit stora men gått under har följt i huvdsak väg 1. Vissa har följt väg 2 men har inte kunnat balansera sitt nya gratisinnehåll mot sitt nya betal-innehåll.

I huvudsak är det i grund och botten en fråga om att man som vinstdrivande företag måste tävla mot folk som gör det "for the fun of it"...en situation som många sedan länge yrkesverksamma fotagrafer, grafiker osv väl känner igen.
Jag har inte full koll på vilka av dessa som överlever och inte som yrkesmän, men jag känner inte till något exempel på någon som börjat ta betalt för saker som de själva gjorde gratis tidigare. Inte om man inte vill byta ut hela sin tidigare kundkrets.

Nu menar jag inte att fotosidan inte ska ha sina plusmedlemskap och att de inte ska fortsätt skriva artiklar och göra tester som bara är brukbara för betalande medlemmar till en början, jag menar heller inte att man inte ska ha begränsningar i fråga om hur många bilder man kan lägga upp med olika typer av medlemskap osv...men alla dessa har en gemensamt mekanik som gör att de fungerar, nämligen: Du stöter inte på begränsningen direkt som ny på sidan utan du kan börja använda funktionen och sedan dyka djupare när du väl sitter säkert på kroken.
Ett sätt att kunna kapitalisera på annonsmarknaden skulle kunna vara att icke-betalande medlemmar endast får ha 2 annonser uppe samtidigt och max 1 i varje kategori (skulle tillåta en medlem att annonsera ut tex en gammal sak samtidigt som de annonserar efter att få köpa en ny sak som ska ersätta den gamla) och maximalt 5 annonser i månaden.

Men det är knappast fråga egentligen, jag känner att vi kommit lite OT här, för frågan var ju egentligen hur man skulle kunna skydda medlemmar från bedrägerier. Här vidmakthåller jag att varje försök att rensa ut bedragare fullständigt är dödsdömt och även kontraproduktivt, ett bra sätt innehåller elementen:

1. Öka medvetenheten i allmänhet om säkra vs osäkra sätt att handla/sälja begagnat.

2. Öka möjligheten att sortera bland annonser beroende på saker som ort (öga mot öga handel), tidigare annonseringshistorik (verkar det som om personen köper och säljer mycket och man inte hört nått ont om den så är det alltid ett bra tecken), referenser (att kunna läsa andras respons på tidigare annonser lite i stil med traderas omdömmessystem sapar också det en säkerhet).

1. Öka medvetenheten i allmänhet om säkra vs osäkra sätt att handla/sälja begagnat.

2. Öka möjligheten att sortera bland annonser beroende på saker som ort (öga mot öga handel), tidigare annonseringshistorik (verkar det som om personen köper och säljer mycket och man inte hört nått ont om den så är det alltid ett bra tecken), referenser (att kunna läsa andras respons på tidigare annonser lite i stil med traderas omdömmessystem sapar också det en säkerhet).

Ang (1) så har vi stora röda plattor med generell info men ibland även mer specifik.
Ang (2) så kan man på varje medlem se hur länge de varit medlem och antal annonser

(1) har funnits i ett antal år och (2) sen starten.

Tyvärr verkar inte de hjälpa för många är oerhört sugna på att göra en snabb och bra deal, och då glömmer bort varningsflaggorna.

Folk blir blåsta på blocket med av folk som betalar för sina annonser.Så jag gör nog som innan köper av folk som varit medlemmar länge

Kanske kunde varianten som Couchsurfing använder vara något?

Couchsurfing.org är en sida där man tar emot främlingar i sitt hem som får spendera en natt istället för hotell. Man kan även åka ut i världen och träffa andra och få låna sovplats. För att folk ska känna sig säkra så har de tre olika sätt man kan visa att man är en hygglig person.

1, Bidrag. För 25$ så skickar de hem ett vykort till den adress du har angivit på din proflisida. På vykortet står en kod och när du slagit in den så är du en "Verifierad" medlem. Då kan folk vara ganska säkra på att du är den du är. Dessutom får siten ett litet bidrag.

2. Referenser. Precis som på ebay och tradera så har de referenser som inte går att radera.

3. Vouchning. Sitens grundare kan "gå i god" för medlemmar de känner irl. De kan i sin tur gå i god för andra. För att du ska kunna gå i god för andra så krävs det att du har tre "vouchningar" av andra.

Det sista sättet trodde jag skulle vara omöjligt att få. Men trots att jag bara har ett 30tal vänner på den sidan så har jag redan fått två vouchingar. Världen är mindre än vad man tror. (http://en.wikipedia.org/wiki/Six_degrees_of_separation)

Så på det här viset finns tre olika sätt att visa att man är en ärlig person, och den du ska träffa kan alltid välja hur kräsen man är i sina referenser. Man kan ju låta en total främling sova hos sig, eller bara människor med bra referenser. Jag höll på med det ett par år och tycker att sidan ska få Nobels fredspris.

Hur som helst. Ett förslag bara.

/Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar