Först OT, sedan åter till ämnet...
För övrigt lär alla sajter mer eller mindre kräva ersättning i någon form i framtiden. "Gratistrenden" är bara ett sätt som är till för att få folk intresserade. Efter en tid möts man av andra villkor. Att hålla med serverkapacitet och personal som sköter sajterna hamnar framledes knappast under begreppet "ideell verksamhet"
Under de åren som jag hängt på nätet så har jag sett en enda trend för dylika sajter, de börjar med gratismaterial och sen börjar de ta betalt i form av låsta funktioner på i huvudsak två olika sett:
2. Gamla funktioner som tidigare varit gratis blir betal-funktioner.
1. En del av de nya funktioner som tillkommer vartefter sidan utvecklas blir inte tillgängliga för andra än betalande medlemmar direkt. I detta fallet kan det variera i fråga om hur mycket av det nya som inte är tillgängligt för icke betalande och hur länge dessa saker ska förbli låsta.
Min uppfattning är att de flesta, med mycket bred marginal, av de som varit stora men gått under har följt i huvdsak väg 1. Vissa har följt väg 2 men har inte kunnat balansera sitt nya gratisinnehåll mot sitt nya betal-innehåll.
I huvudsak är det i grund och botten en fråga om att man som vinstdrivande företag måste tävla mot folk som gör det "for the fun of it"...en situation som många sedan länge yrkesverksamma fotagrafer, grafiker osv väl känner igen.
Jag har inte full koll på vilka av dessa som överlever och inte som yrkesmän, men jag känner inte till något exempel på någon som börjat ta betalt för saker som de själva gjorde gratis tidigare. Inte om man inte vill byta ut hela sin tidigare kundkrets.
Nu menar jag inte att fotosidan inte ska ha sina plusmedlemskap och att de inte ska fortsätt skriva artiklar och göra tester som bara är brukbara för betalande medlemmar till en början, jag menar heller inte att man inte ska ha begränsningar i fråga om hur många bilder man kan lägga upp med olika typer av medlemskap osv...men alla dessa har en gemensamt mekanik som gör att de fungerar, nämligen: Du stöter inte på begränsningen direkt som ny på sidan utan du kan börja använda funktionen och sedan dyka djupare när du väl sitter säkert på kroken.
Ett sätt att kunna kapitalisera på annonsmarknaden skulle kunna vara att icke-betalande medlemmar endast får ha 2 annonser uppe samtidigt och max 1 i varje kategori (skulle tillåta en medlem att annonsera ut tex en gammal sak samtidigt som de annonserar efter att få köpa en ny sak som ska ersätta den gamla) och maximalt 5 annonser i månaden.
Men det är knappast fråga egentligen, jag känner att vi kommit lite OT här, för frågan var ju egentligen hur man skulle kunna skydda medlemmar från bedrägerier. Här vidmakthåller jag att varje försök att rensa ut bedragare fullständigt är dödsdömt och även kontraproduktivt, ett bra sätt innehåller elementen:
1. Öka medvetenheten i allmänhet om säkra vs osäkra sätt att handla/sälja begagnat.
2. Öka möjligheten att sortera bland annonser beroende på saker som ort (öga mot öga handel), tidigare annonseringshistorik (verkar det som om personen köper och säljer mycket och man inte hört nått ont om den så är det alltid ett bra tecken), referenser (att kunna läsa andras respons på tidigare annonser lite i stil med traderas omdömmessystem sapar också det en säkerhet).