Annons

Förslag till nya annonsregler

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingen bra idé tycker jag.
Man kan vara medlem utan att lägga upp bilder eller skriva inlägg.

Att annonsörer måste bli medlemmar och betala en avgift genom t.ex Klarna är nog en av de bästa åtgärderna för att filtrera bort oseriösa individer.

Rättelse: Antingen ska man vara betalande medlem för att annonsera eller betala en avgift.

Att registrera aktiviteter o dyl. är bara lafs.

Varningsskylar finns det redan. Om ni inte har sett det så gå in och kolla annonssidan.

Jag förtsätter sätta mig emot varje lösning som bygger på betalning, antingen som medlem eller som engångsgrej. Däremot tror jag mycket på att varningsmärka annonser, och där tror jag det är bra att som någon skrev ha en bakgrundsfärg.
Kanske man tom kan ha tre färger, en för "suspekt" en "neutral" och en för de som har en längre historik av sälajde/köpande utan att ha fått nån typ av dåliga ord om sig, kan bli problem med hur man "verifierar" att någon bör bli "extra" pålitlig men om det är möjligt att åstakomma vore det bra.

Anledningen till att varningar idag inte fungerar är att det slår brett på ett bräde mot alla annonser, skulle det dyka upp en varning endast när man klickar på en annons frön någon som inte har nån tidigare historik i stil med "OBS! Denna annonsören är ny och risken för bluff är större!" så skulle det vara mycker svårare att missa, framförallt så kan man verkligen inte från fotosidans håll ha något problem att hävda att man då tagit tillräckliga steg för att påverka andrahandsmakrnaden i en bra riktning!

Och även en tidsgräns är dumt. Har man fotat i några år, kanske precis bytt upp sig till fullformat, kommer hit och frågar om tips och samtidigt vill sälja av sig sin EF-S objektiv som ett exempel. Att då hälsa denna nya medlem att nej det går inte. Medlem 6 månader och minst 20 posts i forumet innan du får göra det. Då tappar man nog lätt personer.

Att kräva minst bronsmedlem ser jag dock inget problem med. Det är en klubb och medlemmar är välkomna. Sen är vissa rötägg, men det får väl ändå ligga på individen att tänka efter tillräckligt långt för att inte bli blåst av sagda rötägg.

Och även en tidsgräns är dumt. Har man fotat i några år, kanske precis bytt upp sig till fullformat, kommer hit och frågar om tips och samtidigt vill sälja av sig sin EF-S objektiv som ett exempel. Att då hälsa denna nya medlem att nej det går inte. Medlem 6 månader och minst 20 posts i forumet innan du får göra det. Då tappar man nog lätt personer.

Att kräva minst bronsmedlem ser jag dock inget problem med. Det är en klubb och medlemmar är välkomna. Sen är vissa rötägg, men det får väl ändå ligga på individen att tänka efter tillräckligt långt för att inte bli blåst av sagda rötägg.

Tidsgränser bör om de alls finns vara mycket mer tillåtande, jag tänker mig att man skulle kunna ha någonting i form av 1-2 veckor och lite aktivitet om man ska ha någon total blockering på annonsinlägg. Men mer effekt utan att för den skull strypa marknaden borde man få genom att varningsmarkera vissa annonser, det tror jag är framtiden!

Att medlemskap undeförstått ska innebära betalande medlem tycker jag är mycket problematiskt, en hel del av oss ser inga som helst fördelar med att bli betalande medlem då det vi gör här inte är visar bilder (finns bättre platser för det) eller dylikt utan framförallt finns här för att dikutera foto på forumet. Tvärt om tycker jag hela iden med fotosidan är juts att den är avgiftsfri i så stor mån, skulle man börja behöva betala för fler delar av fotosidan skulle nog jag och många med mig sakteligen droppa av mer och mer, det är är balansgång för siter som denna och att lägga till betalningskrav på delar som tidigare varit öppna är farligt, speciellt när det sker i ekonomiskt dåliga tider!
Snarare bör man om möjligt vara flexibel och locka folk in folk i användande av sidan med mer gratis-material under dåliga tider och försöka få dem att bli betalande medlemmar i större mån när det är goda tider.

Det viktiga som bör vara prio 1 är att se till att man inte stryper inflödet av annonser, om man får den effekten då har man skitit i det blå skåpet sas. Hade vi haft en situation där man hade haft en mängd med fulingar och mycket blåsningar på begatmarknaden så hade detta kunnat tillåta större åtgärder men som det är idag är allt som krävs en ytterst liten gnutta försiktigthet för att vara mycket säker så ser jag inga vinster med att slå på stora trumman.
I grunden handlar det nog mycket om huruvida man ser andrahandsmarknaden som i första hand en tillgång eller i första hand som en riskzon.

Om jag fick välja skulle man inte kunna göra något alls på FS (förutom läsning) utan att vara verifierad medlem, d.v.s. att man betalat en femma via Klarna eller på något annat sätt visat att man är den man utger sig för att vara och bli spårbar.

Jag misstänker att alla inte håller med om denna min personliga åsikt dock :)

Om jag fick välja skulle man inte kunna göra något alls på FS (förutom läsning) utan att vara verifierad medlem, d.v.s. att man betalat en femma via Klarna eller på något annat sätt visat att man är den man utger sig för att vara och bli spårbar.

Jag misstänker att alla inte håller med om denna min personliga åsikt dock :)

Varför ska man vara spårbar?

Om man t.ex sysslar med bedrägeri eller olagligt kränker någon på siten så är det väl polisen som spårar? När de inte spelar innebandy eller har personalkonferens.

Ta den diskussionen i en annan tråd, men jag gissar kvickt att vet folk om att de kan spåras så kommer man bete sig som vuxna hyggliga människor i forumtrådar istället för provocera och dölja sig bakom fejkade profiler.

Tidsgränser bör om de alls finns vara mycket mer tillåtande, jag tänker mig att man skulle kunna ha någonting i form av 1-2 veckor och lite aktivitet om man ska ha någon total blockering på annonsinlägg. Men mer effekt utan att för den skull strypa marknaden borde man få genom att varningsmarkera vissa annonser, det tror jag är framtiden!

Att medlemskap undeförstått ska innebära betalande medlem tycker jag är mycket problematiskt, en hel del av oss ser inga som helst fördelar med att bli betalande medlem då det vi gör här inte är visar bilder (finns bättre platser för det) eller dylikt utan framförallt finns här för att dikutera foto på forumet. Tvärt om tycker jag hela iden med fotosidan är juts att den är avgiftsfri i så stor mån, skulle man börja behöva betala för fler delar av fotosidan skulle nog jag och många med mig sakteligen droppa av mer och mer, det är är balansgång för siter som denna och att lägga till betalningskrav på delar som tidigare varit öppna är farligt, speciellt när det sker i ekonomiskt dåliga tider!
Snarare bör man om möjligt vara flexibel och locka folk in folk i användande av sidan med mer gratis-material under dåliga tider och försöka få dem att bli betalande medlemmar i större mån när det är goda tider.

Det viktiga som bör vara prio 1 är att se till att man inte stryper inflödet av annonser, om man får den effekten då har man skitit i det blå skåpet sas. Hade vi haft en situation där man hade haft en mängd med fulingar och mycket blåsningar på begatmarknaden så hade detta kunnat tillåta större åtgärder men som det är idag är allt som krävs en ytterst liten gnutta försiktigthet för att vara mycket säker så ser jag inga vinster med att slå på stora trumman.
I grunden handlar det nog mycket om huruvida man ser andrahandsmarknaden som i första hand en tillgång eller i första hand som en riskzon.

Vår första invändning mot att ta betalt är såklart att vi inte vill strypa inflödet. Däremot finns det en viss nivå av strypande som skulle kunna vara acceptabelt om vi slapp ha massa jobb med bedrägerier (dels att vi skall hålla på och agera på misstänkte annonser och dels hjälpa polisen) men framförallt också om strypande innebär att vi blir av med de flesta fulannonserna. Nu riskerar vi ju att vår annonsmarknad blir betecknad som riskfylld "köp inte på fotosidan, där är bara bedragare", som också leder till strypande av inflöde.

Justeringen skulle ju inte innebära någon skillnad för våra plusmedlemmar (eftersom de skulle få annonsera fritt), medan grundmedlemmar skulle få betala. Priset 20 kr kan knappast avskräcka ngn som verkligen vill sälja något (och det är ju blocket ett bevis på). Att köpa via Klarna är dessutom väldigt enkelt med snabb utcheckning. Klarna är en riktigt smart kreditkontroll eftersom de centralt har alla köpare och eftersom Klarna tagit stort grepp om e-handel så de har ju koll på nästan alla köpare som e-handlar. Och är du en ful fisk som inte gör rätt för dig så kommer du bli nekad köp (och i detta fallet alltså inte kunna lägga en annons).

Att jag tycker att medlemskap kan vara krav, är att det inte är alls vidare dyrt. Visst, med en annons under ett år så hade det såklart varit billigare att pröjsa 20 spänn för annonsen. Men man får lite bättre koll om man har det som medlemsförmån. Personligen skulle jag tycka det var tryggare med en intern marknad för medlemmar än en som är helt öppen.

Alternativt så hittar man en balans där man använder båda, men sätter annonspriset liiite högre bara för att få medlemskapet att verka mer attraktivt. Självklart är det helt gratis för (betalande) medlemmar.

Jag tror just det här med betalning via Klarna är den stora poängen, i och med att det blir svårare att fejka vem man är - själva kostnaden är inte grejen tycker jag.

Så gör jag .Nyreggad så klickar jag bort direkt.Bara att använda hjärnan lite

Vi som använder våra små grå har nog aldrig blivit blåsta oavsett annonsmarknad, men alla gör inte det. Eftersom Fotosidans huvudsakliga fokus inte ligger på annonser tycker jag det är alldeles utmärkt att begränsa den möjligheten så att bluffarna får det svårare.

Jag som är "bara" grundmedlem kommer nog inte lägga in annonser om det blir en avgift för det. Bättre med nån sorts tidsfrist, medlemstid, någon form av aktivitet......

Jag tycker att förslaget i grund och botten är helt sunt. Om Klarna är inblandade så minimeras riskerna för att utge sig för att vara någon annan.

Själv hade jag iofs velat gått ännu hårdare fram. D v s endast betalande medlem med viss historik ska ha rätt att annonsera.
Jag har fått svar från så många tvivelaktiga individer här på FS när jag annonserat ut varor och gemensamt för dem alla är att de regat sig samma dag eller däromkring.

Likaså när jag satt in annons under köpes.

Varför ska folk vara så snåla att de inte kan slänga upp den lilla summa ett medlemsskap kostar per år.?

Men, okej jag stöder tanken med 20:-/annons för icke betalande medlem. Även om summan gott kunde dubbleras.

Sedan har jag naturligtvis förståelse för att vissa filtersäljare/köpare kan känna sig drabbade, men nätbedrägerierna har tagit sig sådana former att något måste göras.

Tycker initiativet från FS är mycket bra.

//Lennart

Jag som är "bara" grundmedlem kommer nog inte lägga in annonser om det blir en avgift för det. Bättre med nån sorts tidsfrist, medlemstid, någon form av aktivitet......

Den dagen du blir blåst garanterar jag att du skulle inse hur lite 20:- i själva verket är. Grejen är ju dessutom att om Klarna blandas in så blir transaktionerna säkrare.

Tidsgränser bör om de alls finns vara mycket mer tillåtande, jag tänker mig att man skulle kunna ha någonting i form av 1-2 veckor och lite aktivitet om man ska ha någon total blockering på annonsinlägg.

Sådant syns ju redan när man tittar på annonsörens profilsida. Varför behövs det mer än så?

Är det ett verkligt problem att en massa folk blir lurade av bluffannonser här på Fotosidan, eller är det bara en panikunge?

Jag förstår om en del blir irriterade över att det finns bluffannonser som skräpar ner bland annonserna, men det är ju ett annat problem än att folk blir lurade.

Den andra baksidan med att göra saker för säkra är att man bara matar tendensen att folk bara köper utan att tänka desto mer, Att göra skaer säkrare när det gäller en sådan sak som andrahandsmarknad är bara en tillfällig åtgärd, det blir ett ständigt krigande mot bluffarna med enda syfte att folk ska kunna känna sig säkra när de INTE använder huvudet.

Att kunna väga risker mot ev förtjänster är viktigt och det elementet i tänkandet kommer alltid finns på en andrahandsmarknad, om man tror att man kan bygga ett system som helt tar bort detta så jag man lurar sig själv och än värre; om man får de som brukar annonsmarkaden att tro att det är säkert då har man gjort dem en riktig björntjänst!

Om man istället instruerar folk i hur de själv kan göra så slipper man framgent göra det åt dem...hur är det nu det brukar heta; "ge någon en fisk och de har mat för dagen, lär dem att fiska och de kan föda sig själva"...(eller nått i den stilen iaf).

Liknelsen som någon gjorde med en säkerhetstänk i trafiken är inte helt dum här; det spelar ingen roll hur många krockkuddar, bilbälten od man sätter i bilarna, om folk kör som vettvillingar så kommer trafiken aldrig bli säker, och ju säkrare bilarna känns ju mindre vett brukar trafikanterna...

Jag tror att det är en ide att fråga sig vad man egentligen vill uppnå.

Sen säkert 3-4 år har vi haft tydlig info och råd om hur man skall minimera risken att bli lurad, ändå så verkar fler och fler bli lurade. Jag upplever det som att dels är det fler bedragare där ute, och de blir mer och mer pålästa och svåra att genomskåda. Dessutom finns det ibland bedragare som är så desperata att de kör med sina riktiga uppgifter och då är det ju extremt svårt att inte se igenom. En sådan skulle jag dock gissa har svårt komma förbi Klarnas kontroll (eftersom jag gissar att de kan ha missat att betala någon annanstans).

Nu har jag aldrig varit betalande medlem, trots att jag flera gånger varit på väg att bli. Men garanterar det faktumet att man är en betalande medlem vem man är, eller är det precis som blockets avgift?

Och åt det andra hållet, har köparen någon garanti om att den som köper är den som han utger sig vara?

Sedan undrar jag om det skulle kunna finnas flera alternativ för att få sälja. ex
1) Aktiv medlem sedan flera år
2) Betalande medlem
3) Klarna godkänd medlem.
Och man måste uppfylla minst ett av alternativen?

Och samma kanske skulle gälla för att kunna få se annonserna över huvud taget? Då blir det mer av en "privat klubb" och kanske höjer säkerheten?

Klarna bygger på matchning personnummer/adress och att de kreditkollar varje köp. Det är väl knappast vattentätt men det är iallafall lite krångligare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar