Annons

Förslag på svartvit kemi

Produkter
(logga in för att koppla)

037

Medlem
Hej, kring 2006 eller så gick jag en fotokurs där vi fotade svartvitt och
framkallade själva, men gick (vad jag kan minnas) inte igenom val av
framkallningskemi utan vi körde D76 och fokuserade mer på bilderna
och kamerateknik. Efter det blev det mest digitalt för min del, men jag
har lyckats samla på mig en hög svartvita rullar, både egna och från
andra familjemedlemmar, som aldrig själva kommit till skott med
framkallningen. Nåväl, dags att göra slag i saken, men kemin känns
som en jungel...

Filmerna det rör sig om är övervägande Kodak TMax 100, men det
finns även Kodak Tri-X 400 och Ilford Delta 100 samt en Kodak 125 PX
i mellanformat. Det finns ytterligare en rulle i en förseglad filmburk
(trasig rulle) som är av okänd typ (spännande!).

I kursen fotade vi med Tri-X 400 och framkallade med D76 men jag
vet inte om det är optimalt i mitt fall, har hört att vissa ska blandas till
i mycket exakta proportioner och temperaturer och det låter krångligt.
Vad vi hade för fix minns jag inte, men jag tror inte att vi använde
stoppbad till film eller papper.

Jag skulle vilja ha tips på en komplett kemi-uppsättning för framkallning
av ovanstående filmtyper, gärna med så enkelt handhavande som möjligt.
Process av papper kommer senare och är underordnat eftersom det
kräver mer utrustning.
 
Senast ändrad:
Ilfotech HC / Kodak HC-110
En koncentrerad framkallare som är som sirap & blandas mha barnmedicinmått från apoteket & litermått / mätmått(lite noggrannare skala än litermått). Fördelen är att den är mycket hållbar, flera år trots att flaskan har öppnats.

Tmax har sin T-max framkallare & den borde också funka. Men jag har aldrig använt Tmax i ngt vidare antal.

D76 är nog inte bästa valet men det funkar säkert det med.

TIder & blandningar, kolla in digitaltruth's dev chart, en lista med filmer & framkallare.

Jag framkallar alltid med stopp. Köp en flaska Kodak stoppbad & ta i ett par droppar i en liter. Den har obegränsad hållbarhet och kostar egentligen inget.

Fix, jag använder Ilfords Multigrade-5-literdunk till film & papper. Men skall du bara framkalla film så kommer det bli förstört innan det är slut. Dessutom räcker fix till flera rullar så köp max en liter åt gången.
 
Senast ändrad:
Du har redan fått kloka råd här om vilken kemi som är lämplig. Köper du kemi av t ex Photax kan du ju fråga dem om vad som är lämpliga kombinationer. Alltid säkrast att köra en film och framkallarkombination.

Min erfarenhet är att T-max filmerna både behöver längre fixeringstid än än många andra filmer och att de sörjar ner fixet. Det är ett skikt på filmen som löses upp under framkallningen. Det är alltså inget fel om fixet ändrar färg. Därför är jag är inte så förtjust i att återanvända fixet så många gånger vid T-max framkallning. Jag föreslår jag att du framkallar de andra filmerna först. Och räkna inte med att en liter brukslösning räcker till alla filmerna.
 
Hej, kring 2006 eller så gick jag en fotokurs där vi fotade svartvitt och
framkallade själva, men gick (vad jag kan minnas) inte igenom val av
framkallningskemi utan vi körde D76 och fokuserade mer på bilderna
och kamerateknik. Efter det blev det mest digitalt för min del, men jag
har lyckats samla på mig en hög svartvita rullar, både egna och från
andra familjemedlemmar, som aldrig själva kommit till skott med
framkallningen. Nåväl, dags att göra slag i saken, men kemin känns
som en jungel...

Filmerna det rör sig om är övervägande Kodak TMax 100, men det
finns även Kodak Tri-X 400 och Ilford Delta 100 samt en Kodak 125 PX
i mellanformat. Det finns ytterligare en rulle i en förseglad filmburk
(trasig rulle) som är av okänd typ (spännande!).

I kursen fotade vi med Tri-X 400 och framkallade med D76 men jag
vet inte om det är optimalt i mitt fall, har hört att vissa ska blandas till
i mycket exakta proportioner och temperaturer och det låter krångligt.
Vad vi hade för fix minns jag inte, men jag tror inte att vi använde
stoppbad till film eller papper.

Jag skulle vilja ha tips på en komplett kemi-uppsättning för framkallning
av ovanstående filmtyper, gärna med så enkelt handhavande som möjligt.
Process av papper kommer senare och är underordnat eftersom det
kräver mer utrustning.

När det gäller framkallare så är xtol bra till alla olika sorters filmer, påminner en del om D76 men ger lite högre känslighet ur filmerna. Jag kör den som engångsframkallare 1 + 1 (alltså på samma sätt som D76). Enda "problemet" är att man måste blanda till 5 liter och att hållbarheten är ca 4 månader.

En framkallare som funkar fint för tkornsfilmer och filmer med lite finare korn och/eller i större format (som dem du anger här till exempel) är Rodinal och alla dess varianter Calbe R09 osv. Fördelen är att man kan använda den i olika spädning för olika egenskaper allt från 1 + 25 till 1 + 200/300. Den har dessutom extremt bra hållbarhet och håller sig i många år, och som sagt det går bara åt lite i taget.

När det gäller stoppbad är det bara att skaffa ilfostopeller något annat, det är drygt och består i stort sett av en ättikslösning, bra hållbarhet alltså.

När det gäller fix funkar vilket som helst om det står att det funkar för film, jag brukar dock fixera lite längre än vad som anges, tror dock inte att det behövs egentligen bara en vana 3 ggr klarningstiden i stället för 2 ggr som brukar rekommenderas till exempel. Att fixet kan missfärgas av filmen spelar ingen roll för fixets funktion och inget som heller "sätter sig" på nya filmer man fixerar i det färgade fixet. För att kolla fixet kan man kolla klarningstiden på en filmsnutt, när den blir längre än 25%-50% mer än för färskt fix är det dags att byta.

Efter fixeringen sköljer jag i ca 20° vatten en halv minut eller tre byten med agitering ca 10 sek per vattenbyte om jag inte kör med rinnande vatten.

Efter detta kör jag med en "sköljtidsförkortare" Kodak HCA eller Tetenal Lavaquick eller liknande i ca två minuter under kontinuerlig agitering, denna lösning använder jag som engångslösning, men det är ganska hög spädning så det vara ett tag. HCA har mycket dålig hållbarhet efter det att man blandat brukslösning och skall därför användas direkt.

Efter detta brukar jag skölja med rinnande vatten ca 20° i 15-20 min.

Jag avslutar med att skölja med vätmedel i 30 sek för att eliminera torkfläckar. Jag hänger upp filmen och drar av överflödigt vatten genom att dra filmen mellan pek och långfingret, noga att man tvättat händerna ordentligt innan bara.
 
När det gäller framkallare så är xtol bra till alla olika sorters filmer, påminner en del om D76 men ger lite högre känslighet ur filmerna. Jag kör den som engångsframkallare 1 + 1 (alltså på samma sätt som D76). Enda "problemet" är att man måste blanda till 5 liter och att hållbarheten är ca 4 månader.

En framkallare som funkar fint för tkornsfilmer och filmer med lite finare korn och/eller i större format (som dem du anger här till exempel) är Rodinal och alla dess varianter Calbe R09 osv. Fördelen är att man kan använda den i olika spädning för olika egenskaper allt från 1 + 25 till 1 + 200/300. Den har dessutom extremt bra hållbarhet och håller sig i många år, och som sagt det går bara åt lite i taget.

När det gäller stoppbad är det bara att skaffa ilfostopeller något annat, det är drygt och består i stort sett av en ättikslösning, bra hållbarhet alltså.

När det gäller fix funkar vilket som helst om det står att det funkar för film, jag brukar dock fixera lite längre än vad som anges, tror dock inte att det behövs egentligen bara en vana 3 ggr klarningstiden i stället för 2 ggr som brukar rekommenderas till exempel. Att fixet kan missfärgas av filmen spelar ingen roll för fixets funktion och inget som heller "sätter sig" på nya filmer man fixerar i det färgade fixet. För att kolla fixet kan man kolla klarningstiden på en filmsnutt, när den blir längre än 25%-50% mer än för färskt fix är det dags att byta.

Efter fixeringen sköljer jag i ca 20° vatten en halv minut eller tre byten med agitering ca 10 sek per vattenbyte om jag inte kör med rinnande vatten.

Efter detta kör jag med en "sköljtidsförkortare" Kodak HCA eller Tetenal Lavaquick eller liknande i ca två minuter under kontinuerlig agitering, denna lösning använder jag som engångslösning, men det är ganska hög spädning så det vara ett tag. HCA har mycket dålig hållbarhet efter det att man blandat brukslösning och skall därför användas direkt.

Efter detta brukar jag skölja med rinnande vatten ca 20° i 15-20 min.

Jag avslutar med att skölja med vätmedel i 30 sek för att eliminera torkfläckar. Jag hänger upp filmen och drar av överflödigt vatten genom att dra filmen mellan pek och långfingret, noga att man tvättat händerna ordentligt innan bara.

Mina spartips ..... D76 på stor påse blanda 55 g i en halv liter och späd till 1 l = D76 1:1. Häll gärna över hela påsen i en glasburk först så att man kan skaka om burken innan man tar så att det inte blir viss kemi som lägger sig på botten. Jag kör max 4 filmer per liter.

HCA 15 ml till 1 l vatten. Själv tar jag 3 ml till 2 dl vatten och skakar/vänder dosan 1,5 min.

Fix är svårt att snåla med Trix (men det är ju bästa filmen tycker jag). Den nya måste fixeras länge i färsk tmax fix annars blir det lila ton på basen. Filmer av äldre typ som ilford hp5 kan fixas kortare. Men som vanligt gäller gamla tumregeln dubbla klarningstiden. Ta avklippet från laddningen av dosan och kolla med den om inte fixet är helt nytt. Annars gäller tiden som står på flaskan men lägg till 20% på tiden för säkerhets skull ändå.
 
Mina spartips ..... D76 på stor påse blanda 55 g i en halv liter och späd till 1 l = D76 1:1. Häll gärna över hela påsen i en glasburk först så att man kan skaka om burken innan man tar så att det inte blir viss kemi som lägger sig på botten. Jag kör max 4 filmer per liter.

Det där lät som ett riktigt bra tips, har själv svårt att hinna utnyttja de 3,8L som blandas, innan den lösningen blivit dålig.

Min Patersondosa tar dock lite mer per rulle, 290ml/rulle, vilket ger 1160ml för 4 rullar eller 1,2L då jag för enkelhetens skull avrundar till 300/rulle.

Skulle det funka med din lösning på 55g/0,5L? När jag räknade själv så blir det 54,6g/L så om man tar 55 kanske det funkar... Lite rörigt kanske, men jag hoppas du förstår vad jag menar. :)

/Niklas
 
Det där lät som ett riktigt bra tips, har själv svårt att hinna utnyttja de 3,8L som blandas, innan den lösningen blivit dålig.

Min Patersondosa tar dock lite mer per rulle, 290ml/rulle, vilket ger 1160ml för 4 rullar eller 1,2L då jag för enkelhetens skull avrundar till 300/rulle.

Skulle det funka med din lösning på 55g/0,5L? När jag räknade själv så blir det 54,6g/L så om man tar 55 kanske det funkar... Lite rörigt kanske, men jag hoppas du förstår vad jag menar. :)

/Niklas
Koncentrerad D76 är ju 110 g/l det blir 11 g per dl eller 5,5 g/dl D76 1:1 så det är ju 55+11g=66g för 1,2l D76 1:1. Men ha pulvret i en burk och skaka om den innan du tar så att alla ingredienser blandas ordentligt. Var försiktig när du häller över det så att det inte dammar. Att dra i sig hydrokinon är nog inte alls nyttigt!

Samma med HCA fast där vet jag bara att det är 15 ml/l. Jag tar lite mindre än en tesked (5 ml) till 3 dl och så skakar jag och vänder dosan under 1,5 till 2 min.

Jag har blandar i en flaska och skakar sådär 40-50 gånger rejält så blandar det sig.
 
Koncentrerad D76 är ju 110 g/l det blir 11 g per dl eller 5,5 g/dl D76 1:1 så det är ju 55+11g=66g för 1,2l D76 1:1. Men ha pulvret i en burk och skaka om den innan du tar så att alla ingredienser blandas ordentligt. Var försiktig när du häller över det så att det inte dammar. Att dra i sig hydrokinon är nog inte alls nyttigt!

Ja så blir det. Tack, det här ska jag pröva och kommer nog även att använda munskydd då hydrokinonen kan mina lungor vara utan....

/Niklas
 
En fråga om det svartvita...

Hej
Får jag fråga ?
Ja, nu är det ca 20 år sedan jag framkallade sv/v eller gjorde sv/v-bilder.
Jag grunnar och grunnar på det här, att när är man idag använder filmframkallning och gör bilder i mörkrummet, hur mycket ser man tillbaks till den tid då nästan allt var sv/v och papperskopior från eget labb? Är det bara nostalgi det här med Tri-X och D-76 dokumentärfotografi, Strömholmsskola eller görs det nytt och nya ämnesområden och hur har den i mörkrummet framställda bilden sitt eget värde?
I stort sett hur gör man analogt utan att hela tiden bli nostalgisk?
...eller börjar jag bli gammal och det mesta blir så..?

Staffan
 
Ja man får fråga...
Jag tror inte att man ser mer tillbaka idag mot vad man gjorde för 20 år sedan.

Nostalgi? Nej jag använder det.
Strömholms skola lever väl i allra högsta grad. Anders Petersen är väl en av dess främsta elever i dag. Han har elever i sin tur... Vad heter han nu?... plåtade sin gravida fru....ja ja.
Den skolan är väl alltid i ropet, inget är direkt nytt under solen. Möjligtvis om man tar skolan och ser på modern fotografi som använder digital teknik för att fotografera sådant som tidigare inte var möjligt. Och då tänker jag tex på ISO 25000.

Ja handgjorda kopior har ett ekonomiskt uppsving, i främst USA. Och på så vis kan man säga att de har ett eget ekonomiskt värde pgaa de är handgjorda. Dessutom så finns det vissa ramar som är väldigt svåra att spränga analogt men det är en barnlek digitalt.

Men i mina ögon är det bilder. En del riktigt bra, kopierat som printat.

Jag tror att alla som fortfarande gör analoga bilder, gör det för att det känns rätt.
Det är kul och man får förhålla sig på ett annat sätt till tiden i dagens stressade samhälle. Helt enkelt en lisa för själen eller mer modernt uttryckt, egoboost.
Och om bilderna blir bra så blir det inte sämre av att man vet att man gjort hantverket själv.
 
Det är kul och man får förhålla sig på ett annat sätt till tiden i dagens stressade samhälle. Helt enkelt en lisa för själen eller mer modernt uttryckt, egoboost.
Och om bilderna blir bra så blir det inte sämre av att man vet att man gjort hantverket själv.

Kunde inte sagt det bättre själv. Vad skönt det är att koppla bort omvärlden för en stund och helt och fullt ägna sig åt att skapa utan att varken internet, dator eller mobil finns i närheten...
 
Hej
Får jag fråga ?
Ja, nu är det ca 20 år sedan jag framkallade sv/v eller gjorde sv/v-bilder.
Jag grunnar och grunnar på det här, att när är man idag använder filmframkallning och gör bilder i mörkrummet, hur mycket ser man tillbaks till den tid då nästan allt var sv/v och papperskopior från eget labb? Är det bara nostalgi det här med Tri-X och D-76 dokumentärfotografi, Strömholmsskola eller görs det nytt och nya ämnesområden och hur har den i mörkrummet framställda bilden sitt eget värde?
I stort sett hur gör man analogt utan att hela tiden bli nostalgisk?
...eller börjar jag bli gammal och det mesta blir så..?

Staffan
Vad är det för fel att vara nostalgisk. Det var ju många på den gamla goda tiden som var det. Man kan nog säga att större delen av de mer kända fotograferna på 1900 talet var nostalgiska. Kertecz (barndomen) Sudek (ville tillbaks till ursprungliga tekniker mm) Atget och Brassai (såg det gamla som höll på att försvinna) Det sistnämnda är ju ett vanligt tema. Vad är problemet? Kanske är det nya idag att se det nya med "gamla" ögon? Då kan ju s/v vara en hjälp.
Själv tycker jag att jag sitter vid datorn 8 timamr om dagen och vill gärna komma från den. Dessutom finns det något mer spännande än att lägga upp ett par filmer på ett ljusbord och kolla om det finns något med potential. Det kan vara en del i det kreativa att se vad det blev fört i efterhand. Då kan man ha nya infallsvinklar och bedömningar.
 
Jag skulle vilja ha tips på en komplett kemi-uppsättning för framkallning
av ovanstående filmtyper, gärna med så enkelt handhavande som möjligt.

Jag svär ju vid Rodinal, men du har nog bäst användning för Tmax-framkallare och dito fix (vanlig ättika som stoppbad). Tmax-framkallaren har bra hållbarhet och är mångsidig fast den är anpassad för T-kornsfilmer.
 
Tack för alla förslag, det blev HC-110, Foma citro-stopp och Tmax-fix, det verkar ha fungerat bra till tmax-rullarna. Möjligen ser resultatet lite tunt ut (dvs ganska ljus mörkastenivå på negativen) men jag vill inte dra några slutsatser än, eftersom det kan vara allt ifrån gammal film, framkallningstider, exponering etc. till att bilderna faktiskt när det kommer till kritan ser ut så och det är mina ögon som är ovana.
Mellanformatsrullen ser bättre ut men var ett h-e att ladda in i spiralen, delvis på grund av att jag under första halvan av tiden försökte ladda in skyddspappret istället för filmen...nåja...

Då fattas bara en pappersprocess också...som om jag inte hade tillräckligt med ont om plats på studentrummet... :)
 
Erik Schalin:
Pluggar på lth (Lunds Tekniska Högskola) Det fanns tidigare en fotoklubb med mörkrum, men den försvann på grund av minskande medlemsantal, jag var medlem där ett tag i sluttampen men han inte framkalla mer än två eller så rullar. Jag fotade mer digitalt då också.

Staffan Kvist:
Stora delar av min tid tillbringas på en stol framför en skärm och jag är allmänt intresserad och ganska händig när det gäller programmering, digital elektronik etc, men ibland känns det skönt att koppla bort detta och skapa utan att en dator finns med i sammanhanget. Att mor min satt och tittade på när min morfar gjorde mellanformatskontaktkopior i skafferiet och att hon och min far också har fört traditionen vidare har väl satt någon slags intresseprecedent antar jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.