Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag på ramar

Produkter
(logga in för att koppla)

nirtacnna

Aktiv medlem
Jag undrar om det finns någon bra sida där det visas olika förklaringar hur man gör ramar i t.ex. photoshop.
Har sett många fina bilder med ramar här så som jag skulle vilja ha.
 
Dels finns det inbyggda verktyg för ramar i både Photoshop CS och Photoshop Elements och dels finns det en mängd ramar och verktyg att ladda ner från nätet.

Men själv gör jag ofta så här för att få t.ex. en svart ram med en liten vit linje närmast bilden (det här kan du göra i de flesta program):

1. Förstora bildytan (canvas på engelska) med c:a 0,5 cm beroende på hur stor bilden är. Notera att det är bildytan som ska förstoras, inte bilden. När du gör den här förstoringen så ska du ange att den nya ytan ska vara vit

2. Upprepa igen, men nu med svart färg och c:a 12 cm utökning

Enkelt och hyffsat snyggt för många bilder. Färger och storlek får du experimentera med :)
 
Tack för förslaget.
Men jag kom inte alls långt.
Jag kan nämligen inte välja någon färg på bakgrunden i canvas size.
Det blir automatiskt vitt.
 
Så här ser det ut då jag går in på canvas size så därför kan jag inte välja vilken färg jag vill ha.
Kan det vara för att jag har photoshop 6.0 eller är det någon inställning jag måste göra?
 

Bilagor

  • canvas size.jpg
    canvas size.jpg
    42.9 KB · Visningar: 532
Med pilen ovanför till höger om för- och bakgrundsfärgen kan du växla dem fram och tillbaka. Lilla ikonen ned till vänster ger dig standardförgerna svart förgrund och vit bakgrund.
 

Bilagor

  • palett.jpg
    palett.jpg
    37.1 KB · Visningar: 513
Hur som helst ska det inte se ut så som det gör i rutan ja laddade upp.
Jag tror inte att ni förstår vad som är fel trots att ja har laddat upp.
Det med bakgrundsfärgen vet jag men varför kan jag inte klicka i vilken färg jag vill ha inne på canvas size?
 
nirtacnna skrev:

Det med bakgrundsfärgen vet jag men varför kan jag inte klicka i vilken färg jag vill ha inne på canvas size?

Därför att den funktionen är gjord på det viset att den fyller det utökade området med den färg som är vald som bakgrundsfärg i verktygsfältet. Man kan inte välja det inne i "canvas size" rutan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.