Annons

Förslag på objektiv till D50

Produkter
(logga in för att koppla)

Raslon

Medlem
Halloj! Har kört med mitt Sigma 18-50mm f/3.5-5.6 ett tag nu till min D50 och är rätt hyfsat less på det objektivet och är väldigt sugen på att köpa ett nytt och skulle behöva lite förslag på vad man ska införskaffa.

Jag behöver ett hyfsat all-roundobjektiv för en inte alltför dyr peng. Jag är lite inne på Nikons 85mm f/1.8D eftersom jag läst mycket bra saker om det i fråga om skärpa och ljuskänslighet. Men det jag undrar är om det är väldigt dumt av mig att köpa ett fast objektiv som all-round-objektiv? Eftersom jag för det mesta fotar från höften på stan (bokstavligt talat) eller stillastående motiv så brukar jag kunna röra mig ganska fritt runt motivet och kan därmed anpassa avståndet själv.

Anledningen till att jag skulle vilja ha ett 85mm istället för ett 50mm är för att jag ska kunna fota folk på stan utan att behöva köra upp objektivet i ansiktet på dom. Men det kanske räcker med ett 50mm? 85mm kostar ju faktiskt mer än dubbelt så mycket, även om det kanske inte rör sig om miljardbelopp.

Tycker ni att jag är helt ute och cyklar så vore det ju skönt att få lite tips på skarpa zoomobjektiv som passar på Nikon?
 
Jag gillar Nikons 24/2,8 och 35/2.0.

Skarpa ljusstarka och små, så man får med sig dom i jackfickan.

85:an är jäkligt skarp och fin den med, men tycker att det är lite mycket tele för vardagsfoto. Dock är ju det helt och hållet en smaksak, och beror på vad man vill fota.
 
Personligen hade jag INTE valt ett fast objektiv som all-roundobjektiv. Förr eller senare kommer det att uppstå situationer som "kräver" en zoom-funktion och då kommer du bara att ångra dig - jag lovar! :) Välj istället ett zoom-objektiv och komplettera eventuellt med Nikons 50/1,8D som för många, inklusive mig själv, är en självklarhet i kameraväskan (billigt och ljusstarkt objektiv med hög kvalitet).

Själv har jag tittat lite på:

SIGMA 24-135/2.8-4.5 IF
SIGMA 24-70/2.8 EX DG DF
TAMRON AF DI 28-75/2.8 SP XR


Vad jag har hört så ska Tamron vara bra.
 
Tack så mycket för tipsen. :)

Det slog mig just att ett 50/1,8D och ett Tamron 28-75/2.8 SP XR kostar ungefär lika mycket som ett 85/1,8D. Så då skulle man ju kunna satsa på två objektiv istället för ett? Humm humm humm, beslutsångest. Det dumma är att jag inte hittat min "fotostil" än så jag vet inte riktigt vad det är jag är intresserad av att fotografera. Jörgen Schön inspirerade ju till lite gryningsbilder när jag läste hans profil och kikade på hans bilder här på fotosidan, men med tanke på att solen gick upp 04.47 imorse så tror jag att jag lägger gryningsbilderna på is ett tag. :) Kanske när man kommer ragglandes hem från krogen nån dag? Risken finns ju att jag somnar och blir uppäten av en varg eller något annat djävulskt. :)
 
Daniel:
Kolla lite på vilka brännvidder dina nuvarande bilder är tagna. Utifrån det kan du få lite bättre vägledning till vad du ska välja. Alternativ kan du ju, även om du är less på Sigmas 18-55 (som faktiskt inte är SÅ pjåkig ändå), vänta lite till till du vet lite bättre vad du vill ha.
Ett 85/1.8 är, IMO, på tok för långt som "allround". Jag skulle hellre välja 35/2, om du är ute efter ett fast objektiv. Men det beror ju som sagt på vad man har för behöv.
Tamrons 28-75/2.8 är mycket bra och om du sällan tar bilder på kortare brännvidder än 28mm så kan det ju funka bra för dig. Vill du fortfarande ha möjlighet att använda ner mot 18mm så är Sigma 18-50/2.8 ett bra alternativ.

Men du skriver ju inte VARFÖR du är less på ditt nuvarande objektiv. Är det pga brännvidden? Ljusstyrkan? Skärpan?
 
Tjaa, ärligt talat är jag less på allt det där, det finns tillfällen då jag önskar jag kunnat zooma mer, mitt nuvarande objektiv ger så gott som inget skärpedjup alls även vid största bländaren såvida jag inte tar närbilder. Skärpan är helt ok vid närbilder också men jag tycker bilderna blir hyfsat mycket skräp om man försöker ta helkroppsporträtt. Eller snarare blir det väldigt mycket brus/dåliga detaljer. Men det kanske beror på kameran? Tycker iofs att den ger väldigt detaljrika ansiktsporträtt.

Jag stog och filosoferade på jobbet idag och kom fram till att det jag letar efter är nog ett bra objektiv för att ta porträtt med, både inomhus och utomhus. Men som också funkar till mycket annat också. Makro vore nice också, men jag funderar på om man bara ska skaffa en försättslins som minskar närgränsen?

Om det gör någon skillnad på valet av objektiv så har jag en Nikon SB-600 blixt också som jag använder ganska så flitigt.
 
Är du mycket ute efter porträtt så är AF 50/1.8 väldigt mycket objektiv för pengarna. Det är kanske lite kort för närgågna porträtt (tajta ansiktsbilder), då kan något längre vara på sin plats. Eftersom du är intresserad av makro åxå så är ju en kombo av 50/1.8 och Tamron 90/2.8 makro inte så dumt.

Ett alternativ kan ju vara att köpa Sigma 70-300/4-5.6 APO DG istället för tamronmakron. Den är inte i närheten lika bra optiskt men du kan "zooma mer" och du får rätt bra möjlighet till närbilder.

50/1.8 går med fördel att kombinera med mellanringar för närbilder, om man vill det. Arbetsabståndet blir lite kort för insekter och så, och det kan upplevas lite omständigt med mellanringar ibland...
 
Jag har rätt nyligen sålt mitt Sigma 18-50/2.8 då jag införskaffade tokinas 12-24 och ville ha något annat som kompletterade bättre (inte lappade över så mkt..)
Satsade på Tamrons 28-75 och jag måste ärligt erkänna att bortsett från mitt macro så är det min favvoglugg nu... skarpt som attan, ljusstarkt och ett bra omfång. När jag hade mitt 18-50 ville jag ofta ha "mer" än 50 när jag var ute och plåtade, märker nu att jag ligger mestadels kring 35 och 60mm..
Kan verkligen rekommendera den gluggen!
Nikons 50mm är bra.. men jag gillar 35/2.0 bättre.. inbillar mig att den är skarpare..
Fast 35 och tamrons kanske blir lite kaka på kaka. 50mm är nog ett bättre komplement med tanke på ljusstyrkan.

Usch vad jag surrar.. hoppas du fick ut nått av det!
//Malin - som också rekommenderar Tokinan, den är ruskigt kul!
 
Hehe, tack så jättemycket för alla svaren. Efter lite tankeverksamhet såhär runt lunch så har jag nu iallafall bestämt mig för detta paket:

TAMRON AF DI 28-75/2.8 SP XR
NIKKOR AF 50/1.8D

Det gick loss på en total kostnad av 4834 inkl moms och frakt. Det är dyrt att leka fotograf, som tur är har man lite pengar ett tag till tills man blir student iaf.

Jag resonerade som så kring vidvinkeln att jag fortfarande har kvar mitt sigmaobjektiv ifall det skulle behövas. Fisheye vore skoj också iofs men det känns som det är lite väl mycket pengar för en "spexig grej" bara. :)

Återigen: Tack för tipsen!
 
Raslon skrev:
Hehe, tack så jättemycket för alla svaren. Efter lite tankeverksamhet såhär runt lunch så har jag nu iallafall bestämt mig för detta paket:

TAMRON AF DI 28-75/2.8 SP XR
NIKKOR AF 50/1.8D

Det gick loss på en total kostnad av 4834 inkl moms och frakt. Det är dyrt att leka fotograf, som tur är har man lite pengar ett tag till tills man blir student iaf.

Jag resonerade som så kring vidvinkeln att jag fortfarande har kvar mitt sigmaobjektiv ifall det skulle behövas. Fisheye vore skoj också iofs men det känns som det är lite väl mycket pengar för en "spexig grej" bara. :)

Återigen: Tack för tipsen!

Tycker att du gjort ett utmärkt val! Själv sitter jag på Nikon 50/1,8D (ett utmärkt objektiv, ljusstarkt och för en billig peng), Sigma 70-300 APO (bästa telet i sin prisklass enliigt mig själv och många andra, men naturligtvis kan det inte jämföras med teleobjektiv i den dyrare prisklassen, dessutom kul med fusk-makro) samt Nikons kit-objektiv 18-55 (bra objektiv att börja med).

Är dock otroligt intresserad av att byta ut mitt kit-objektiv mot just TAMRON AF DI 28-75/2.8 SP XR då det har bättre ljusstyrka plus att det har ett brännviddsintervall som passar mig bättre. Skulle vara trevligt om man lyckades sälja sitt kit-objektig (någon intresserad?) så att även jag kunde bli ägare till en Tamron. :)

Hur som helst, lycka till med köpet - du har enligt mig gjort ett utmärkt val!
 
Köpte precis ett Sigma 18-50 2,8.
 

Bilagor

  • sigma18-50shootout.gif
    sigma18-50shootout.gif
    38.9 KB · Visningar: 181
Fotnot: 18mm-bilderna är båda tagna med f/4.
På 50mm-bilderna kan jag ha tabbat mig: 2,8-objektivet på bländare 4, och 3,5-5,6 på bländare 5,6...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.