Annons

Förslag på Filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Threepwood

Aktiv medlem
Hej igen!

Har kollat runt på deviantArt.com och andra foto sidor o ser att det är mycke filter som används och verkar vara nödvändigt.

Så nu är frågan...
Vilket filter tycker du är nödvändigast om du fick välja ett (1), det du absolut inte klarar dig utan?

//Thomas

Min budget för filter just nu är inte så jädrans hög men några 100-ingar kan ja nog lägga ut på det
 
Ni som säger Polfilter hur motiverar ni detta?

Jag skulle säga ND filter samt gradulerat gråfilter. Men det beror mycket på vad du vill uppnå. polfiltret i mitt tycke är ok för att få bort blänk i vatten och vissa metalföremål. Men annars ser jag ingen nytta med det .. även om man kan få ett moln som ser lite "maffigare" ut.
 
polfiltret är ett (måste) om man vill ha tryck i himmlen.Blå färgen kommer fram mycket bättre du få även mer lyster på palmgrönska vatten etc.
Avtonat gråfilter är väldigt bra för många gånger vill du ha mer detaljer i himmlen o behöver kanske minska himmlens ljus 3 steg.

Nd filter är annvännbart om du tex vill fota ett vattenfall o vill (slöja) till vattnet då behöver du längre tider o då förlänger ett ND tiden på hela exponeringen.

Dessa 3 filter är inte så lätta att ersätta i photoshop tar tid o vissa går inte att uppnå likadant resultat.
Sedan brukar jag använda ett varmare filter till solnedgångar tycker man får bätre kontroll än att göra det efteråt.'
Så om jag vore dig skulle jag köpa ett avtonat gråfilter i 2 steg,samt ett polfilter i första hand.
 
Polfilter och gråfilter låter ju som om det ger dom efekter ja är ute efter.
Har ni nå förslag på var man kan köpa dom online, gärna med snabb frakt.
Har en Expertbutik här i stan som är bra på foto, kan ju glida in o höra va dom har o va det kostar där iofs. om dom har inne går det ju lite fortare.

Har i planer att åka till Stockholm nu till helgen och skulle va trevligt o ha allt med då.

Tackar för svar
 
du kan ringa Hegethorn då har du grejerna dagen efter om dom finns på lager.0380-10928
 
ANNONS