Annons

Förslag för bättre konstruktiv kritik

Produkter
(logga in för att koppla)

jkene

Aktiv medlem
Jag har varit medlem på fotosidan i ca en månad nu. Jag är överlag väldigt positiv till sajten, innehållet, det stora antalet medlemmar och funktionaliteten. Men jag saknar ett mycket viktigt element som jag hade förväntat mig här: Det är generellt extremt få kommentarer från de fotografer som är mer än bara vanliga hobbyentusiaster som verkligen är konstruktiv kritik. Jag hade förväntat mig att dom som är frilans- eller yrkesfotografer mer aktivt kommentar bilder med brister för att hjälpa oss amatörer att bli bättre (rent krasst tycker jag att det är deras skyldighet när dom är medlemmar på en sådan här sajt).

Jag har därför följande förslag:

1. Kommentarer kan ges ur två synvinklar: Som a) betraktare/konsument av bilden (i princip estetik och orignalitet), eller som b) teknisk sakkunnig (komposition, tekniskt utförande). Tyvärr är 90% av alla kommentarer som ges här av typ a) - även kommentarer från proffsfotograferna. Jag skulle gärna se att man aktvit måste kategorisera sin röst/kommentar i enlighet med ovan för att på så sätt kanske få fram mer kommentarer av typ b).

2. Jag rekommenderar att "Avancerad kritik" poolen läggs ner (den verkar ändå inte fungera som tänkt) och erätts med en "Proffskritikpool" där vem som helst får ladda upp en bild, men endast frilans- och yrkesfototgrafer får kommentera, samt, att kommenterarena måste vara av typ b) i enlighet med ovan.

Det vore synd om fotosidan degenereras till en klubb för inbördes beundran.

Hälsningar
Kenneth - amatör.

Nej, jag är mot kategoriseringen, alltså att ange vilken typ av fotograf man är. Det finns många amatörer som har minst lika stort kunnande som frilans och proffs här. De stora skillnaderna är försörjningssättet. Jag tycker även det är onödigt att ange i profilen.

Fast jag håller helt med om att bedömning a och b är intressanta, men jag tror att flera, både yrkes, frilansare och amatörer är kunniga att bedöma bilder på det sättet. Det handlar väl om passion och intresse som också kan ge kunskap och inte om försörjningssätt?

Själv har jag inte hunnit komma in i hur de nya polerna funkar, men ska ta ett varv för kritik framåt kvällen/natten när tid ev. finns.

Vad jag är för typ hoppas jag är ovesäntligt då.

Det här har diskuterats väldigt många gånger :)

Punkt två gillar inte jag. Varför skulle jag som har fått utmärkelsen photo of the day flertalet gånger på usefilm.com (nu slår jag mig inte på bröstet) inte få kommentera andras bilder i den poolen du föreslår bara för jag är amatörfotograf?

Bara för att man är yrkesfotograf så behöver man inte ta bra bilder.

Jag märker att jag ibland inte ger konstruktiv kritik utan mer kommenterar jag att jag gillar bilden och varför jag tycker om den. Det är väl visserligen bättre än bara säga snyggt.

Tyvärr är det nog så att flödet (fast det har strypts lite) är fortfarande för högt samt många bilder är för lika eller inte är i den genren jag behärskar. Jag tycker tex inte om blombilder och det säger mig väldigt lite och då tycker jag inte att jag kan kommentera dessa konstruktivt...

Jag har nog tyvärr inget svar att komma med utan ville egentligen bara säga att någon proffskritikpool tror jag inte fungerar här.

/ Marcus

Jga bryr mig i princip inte om hur det uppnås - om mina förslag får igång en diskussion är det fint - men slutmålet för mig är ändå att i högre grad få folk som är mer erfarna (rubricera dem som ni vill) att tala om för mig vad jag kan göra för att bli bättre. Det är möjligt att inte alla här har den ambitionen - och det skall det givetvis också finnas utrymme för.

Yrke eller inte är inte alltid ett mått åp erfarenhet. Speciellt inte inom foto.

Det finns nyutexaminerade som jobbar som fotografer och tar för taskiga bilder, det finns också amatörer som plåtat i 60 år och inte vet hur man misslyckas med en bild.

Om vi inte kan komma överens om att vissa personer har mer erfarenhet än andra (oavsett titlar) känns det som jag har misslyckats med detta inlägg.

Låt mig omformulera mig i stället:

1. Är det bra om vi kan få mer erfarna personer att konstruktivt hjälpa mindre erfarna personer att bli bättre fotografer rent tekniskt sett?

om nej - gå till en annan diskussion, om ja:

2. Finns det något sätt fotosidan kan förändras för att uppmuntra ett sådant beteende?

Man skulle kanske starta en ny pool där man ENBART vill ha konstruktiv kritik och inte något bra eller snyggt eller dåligt, utan enbart konstruktivt.

/ Marcus

Eftersom det tydligen var lite känsligt att ta upp det här med yrke och extra styrande funktionalitet, kanske man kan tänka sig en softare lösning med frivilliga mentorer. Folk som bedömmer att dom är någorlunda erfarna får anmäla sig till en "Mentor pool", där nybörjare kan "kontraktera" en mentor som får i uppdrag att djupare analysera material nybörjaren producerar. (de facto har jag redan en informell mentor här - en mer erfaren fotograf har kommenterat mina alster extra noga och gett mig vinkar om vad jag bör tänka på - det har varit väldigt positivt).

jkene skrev:
en softare lösning med frivilliga mentorer. Folk som bedömmer att dom är någorlunda erfarna får anmäla sig till en "Mentor pool", där nybörjare kan "kontraktera" en mentor som får i uppdrag att djupare analysera material nybörjaren producerar.

Bra idé! Jag vill gärna ha en mentor :)

Anders

Graylingman skrev:
Bra idé! Jag vill gärna ha en mentor :)

Anders

Det är vi nog många som vill.
Frågan är om man inte skulle kunna ha en quota system. Där man får lite billigare årsavgift mot att man har några nya fotografer som man ska kommentera, och skriva, typ 50 kommentarer i månaden.

Brummelisa skrev:
Antagligen, men den fungerar inte så...

/ Marcus

Därför att den har fel upplägg. Det krävs ju ingen konstruktiv analys av bilden, endast ett betyg. Bättre vore att kräva textredogörelse av olika kriterier, t.ex komposition/bildbyggnad, presentation, innehåll/orginalitet etc. Och text måste finnas i alla dessa delar för att man ska kunna få kritiken registrerad.

TILL FOTOSIDANS REDAKTÖR (eller kodsnickraren)!

Nå, nu har vi alla fall ett jobb för redaktören:

REDAKTÖREN! Kan det ordnas med någon form av mentorskap? Borde kunna gå att implementera enkelt på profilen ("Vill du vara Mentor:" Ja/Nej (och en standardtext om vad det innebär) och sedan en sökfråga i menyn "Alla mentorer". Sedan tror jag att vi kan lösa resten själva som medlemmar.

Jaha, då var man för sent ute. Jag skickar iväg det iallafall, har ni tid så kika. Jag har ett litet försvarstal för vanliga fotografer.

Jag tror att:
Många heltids- eller frilansfotografer har ett ganska tufft jobb.De flyger från det ena uppdraget till det andra och har även i dessa tider en osäkerhet om att få behålla jobben. Pga att tidningar ibland hellre köper sina bilder via bildbyråer. De kanske inte fotar själv spec mycket på sin fritid, kanske använder de fotosidan som avkoppling, få lite inspiration osv… De kanske skummar lite snabbt bland bilderna och ger sig inte tid att stanna till kanske.
Att de dessutom skulle känna sig pressade att ge konstruktiv kritik om de inte själva känner för det…kan man inte begära.

Sen finns en del personer som kanske fortfarande håller passionen vid liv och även har lust, intresse och förmåga att kommentera och ge konstruktiv kritik. De kanske även agerar som fotolärare någonstans. När det gäller den vanliga
yrkesrollen man förhoppningsvis sitter i så kan det vara svårt att själv inse att man gör ett 100% bra jobb, man har helt andra krav på sig själv än när det gäller en hobby, en passion vid sidan av sitt yrke. Detta senare är en stor bonus event utan alltför hårda krav.

Sen kanske yrkes- eller frilansfotografer fotar mindre än en del passionerade hobbypersoner.
De kanske nu digitalt drar av ett 50-tal tryck på några för dagen bestämda motiv. Lämnar över till någon annan som väljer och friserar upp bilden i ex.vis PS.

Hobbypersonen kanske strosar runt, knäpper 10 här och 10 där, funderar, analyserar, registrerar, kanske planerar projekt och njuter osv… Är troligen inte så tidspressad får vi hoppas.
Har själv upplevt skillnaden mellan att bestämma sitt fotograferande själv med lust till ett speciellt motiv och att få ett fotouppdrag med de krav som det innebär. Skillnaden är oerhörd, än mer om man är relativt tekniskt okunnig, kanske gällande det ljustekniska.
Men man borde ändå kunna hitta här på Fotosidan kunniga och framförallt intresserade fotografer som kan ge bra konstruktiv kritik. Sen är ju så mycket subjektivt eftersom alla sitter med olika erfarenheter även fotograferna… Men okej det tekniska i en bild att höja den…
Finns inte det här på fotosidan? I dessa forum kan man väl lägga in en bild och få den bedömd av någon kunnig? Är själv okunnig i detta, har inte snurrat igenom allt.
---------------

Krav på: Komposition/bildbyggnad, presentation, innehåll/orginalitet etc verkar mycket bra.

1. Är det bra om vi kan få mer erfarna personer att konstruktivt hjälpa mindre erfarna personer att bli bättre fotografer rent tekniskt sett?
Svar: JA!

2. Finns det något sätt fotosidan kan förändras för att uppmuntra ett sådant beteende?
Efter en sån här diskussion får vi väl samla ihop dessa svar och kliva in på fotosidans redaktion och höra oss för?
Svar: Verkar redan fixat. Mentorer! Grattis till detta, Kenneth! Spännande att se resultatet.

/Ulla (=mini-minimal deltids-frilansare)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar