jkene
Aktiv medlem
Jag har varit medlem på fotosidan i ca en månad nu. Jag är överlag väldigt positiv till sajten, innehållet, det stora antalet medlemmar och funktionaliteten. Men jag saknar ett mycket viktigt element som jag hade förväntat mig här: Det är generellt extremt få kommentarer från de fotografer som är mer än bara vanliga hobbyentusiaster som verkligen är konstruktiv kritik. Jag hade förväntat mig att dom som är frilans- eller yrkesfotografer mer aktivt kommentar bilder med brister för att hjälpa oss amatörer att bli bättre (rent krasst tycker jag att det är deras skyldighet när dom är medlemmar på en sådan här sajt).
Jag har därför följande förslag:
1. Kommentarer kan ges ur två synvinklar: Som a) betraktare/konsument av bilden (i princip estetik och orignalitet), eller som b) teknisk sakkunnig (komposition, tekniskt utförande). Tyvärr är 90% av alla kommentarer som ges här av typ a) - även kommentarer från proffsfotograferna. Jag skulle gärna se att man aktvit måste kategorisera sin röst/kommentar i enlighet med ovan för att på så sätt kanske få fram mer kommentarer av typ b).
2. Jag rekommenderar att "Avancerad kritik" poolen läggs ner (den verkar ändå inte fungera som tänkt) och erätts med en "Proffskritikpool" där vem som helst får ladda upp en bild, men endast frilans- och yrkesfototgrafer får kommentera, samt, att kommenterarena måste vara av typ b) i enlighet med ovan.
Det vore synd om fotosidan degenereras till en klubb för inbördes beundran.
Hälsningar
Kenneth - amatör.
Jag har därför följande förslag:
1. Kommentarer kan ges ur två synvinklar: Som a) betraktare/konsument av bilden (i princip estetik och orignalitet), eller som b) teknisk sakkunnig (komposition, tekniskt utförande). Tyvärr är 90% av alla kommentarer som ges här av typ a) - även kommentarer från proffsfotograferna. Jag skulle gärna se att man aktvit måste kategorisera sin röst/kommentar i enlighet med ovan för att på så sätt kanske få fram mer kommentarer av typ b).
2. Jag rekommenderar att "Avancerad kritik" poolen läggs ner (den verkar ändå inte fungera som tänkt) och erätts med en "Proffskritikpool" där vem som helst får ladda upp en bild, men endast frilans- och yrkesfototgrafer får kommentera, samt, att kommenterarena måste vara av typ b) i enlighet med ovan.
Det vore synd om fotosidan degenereras till en klubb för inbördes beundran.
Hälsningar
Kenneth - amatör.