ANNONS
Annons

Förslag: Begränsad "liggetid" i bildkritikpoolen

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Aktiv medlem
Mina bilder i bildkritikpoolen tenderar att "kallna" ganska fort, det har säkert att göra med det stora inflödet av bilder (förutom att mina egna bilder antagligen är mest intressanta för mig själv och mina bekanta).

Jag upplever ofta att det blir jobbigt att gå tillbaka genom tusentals bilder om man vill se om det finns nåt intressant utan att söka på något specifikt motiv- eller teknikområde.

Jag tror att om redaktionen begränsade tiden som en bild kan ligga i kritikpoolen, t ex till 12 månader, så skulle bildkritikpolen inte bli så stor...och därav bli mera "överskådlig". Hur många är det som bara är inne och surfar på FS, och ids sitta och bäddra bland bilder inlagda t ex 2004 ? Det kan ju finnas lite äldre bilder man gillar som av nån anledning inte platsade i Galleri FS, men som är inlagda för ett par månader sen...då är det inte så bånga tumnaglar att scrolla igenom.

En ännu kortare liggetid skulle kanske också funka, det kunde ju göras så att när det t ex är 14 dagar kvar så får fotografen automatiskt frågan om bilden ska raderas helt från FS eller om fotografen vill ha den kvar i sitt egna album. Vill fotografen fortsätta att efterlysa kritik på sin bild, får han/hon lägga in den i kritikpolen igen sedan liggetiden gått ut.

Motförslag och synpunkter intresserar mig!
mvh
Canalog

Jag förstår inte riktigt problemet med att de gamla ligger kvar egentligen, det hindrar väl inte nya bilder från att synas, inflödet blir inte mindre?

Visst, det kanske inte tillför något att de ligger där heller - fånom någon säger "idag vill jag kritisera riktigt gamla bilder!" och gör en sådan sökning - men som sagt, jag förstår inte heller på vilket sätt de hindrar något.

Svar på C Linds kommentar

Jag tror faktiskt att begränsad liggetid skulle på sikt få flera fotografer att hålla sina bilder i kritikpoolen "aktuella"...visserligen kan man ju själv ta bort en bild ur bildkritikpoolen enbart (tror jag) men däremot behålla den i eget album -

Jag tror att många bilder ligger kvar i kritikpoolen av slentrian...inte minst jag skälv skulle kunna radera flera av mina bilder som rönt svagt intresse från andra fotografer.

Det jag ville sätta fingret på, är att kritikpoolsbilder "kallnar" väldigt fort och uppmärksammas sällan.
Det kanske bara är jag som upplever detta, eller ??
mvh
/B

Jag har sett det här förslaget förut och jag förstår fortfarande inte vad det skulle göra för skillnad. Poolen är sorterad efter tid så det är ju bara att skita i att bläddra så långt tillbaka. Att problemet finns är ju sant, men detta kommer knappast lösa någonting.

Jag har sett det här förslaget förut och jag förstår fortfarande inte vad det skulle göra för skillnad. Poolen är sorterad efter tid så det är ju bara att skita i att bläddra så långt tillbaka. Att problemet finns är ju sant, men detta kommer knappast lösa någonting.

Vad jag har förstått (rätta mej gärna om jag har fel!) har brist på serverkapacitet varit en flaskhals under Fotosidans snabba tillväxt - och det har man delvis åtgärdat genom att begränsa antalet bilder man får lägga in under en vecka (fn max 2 bilder). Genom att minska poolens storlek gm en begränsad liggetid skulle man kunna frigöra serverkapacitet och då kunna tillåta inläggning av fler bilder per vecka.

mvh
/B

Vad jag har förstått (rätta mej gärna om jag har fel!) har brist på serverkapacitet varit en flaskhals under Fotosidans snabba tillväxt - och det har man delvis åtgärdat genom att begränsa antalet bilder man får lägga in under en vecka (fn max 2 bilder). Genom att minska poolens storlek gm en begränsad liggetid skulle man kunna frigöra serverkapacitet och då kunna tillåta inläggning av fler bilder per vecka.

mvh
/B

Om du menar utrymme så spelar det ju ingen roll om de tas bort ur poolen och ligger kvar i albumen. Syftet med begränsingen i antalet bilder in i kritikpoolen är nog att stövja just inflödet, inte att spara serverkapacitet. Fler bilder per vecka ger ju helt motsatt effekt mot det du menar att du söker - bilderna skulle sjunka ännu snabbare.

F ö uppgradera väl FS sina servrar för inte så länge sedan.

mvh
/B

Bilderna ligger på servern oavsett om de visas i en bildpool eller inte. Tror inte att det vore positivt att tillåta högre bildfrekvens i kritikpoolen, snarare tvärt om.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar