Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försökt fotografera måne!

Produkter
(logga in för att koppla)

Artoz

Aktiv medlem
Men det gick inte så bra. Det blev suddiga bilder. Jag är väldigt ny när det gäller inställningar.
Försökte på alla vis. Men det blev bara suddigt eller mörkt.

Har en konica minolta dimage Z2

Hjälp ngn. Önskar lära mig hur man gör

Stativ är i princip ett måste. För att få det riktigt bra så kan man ta 2 exponeringar som man sätter ihop i efterhand. En exponering där man spotmätt på månen och en där man mäter bakgrunden.

Så gjorde jag på denna iallafall.

Bilagor

• smallmoon.jpg
    smallmoon.jpg
    25.4 KB · Visningar: 592
Jag körde efter samma princip här om kvällen. En exponering på månen som är mycket ljusare än vad du tror och en exponering för att få med moln och reflexer.

Sedan lite piller i Photoshop för att skapa en bild av dessa två.

http://jfoto.homeip.net/fastview/20d/IMG_0744-high.jpg

Jag körde med ISO100, F11 och "bracketing" på slutartiderna (vad heter detta på svenska? Jag har förlagt min manual:)

--jalle

Trracer skrev:
Stativ är i princip ett måste. För att få det riktigt bra så kan man ta 2 exponeringar som man sätter ihop i efterhand. En exponering där man spotmätt på månen och en där man mäter bakgrunden.

Så gjorde jag på denna iallafall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar