Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försättslinser för makro

Produkter
(logga in för att koppla)

Jennoo

Medlem
Hej
Jag äger idag två linser. En "original" som kom med kameran på Canon 18-55mm och en Sigma 18-200mm.
Jag vill kunna fota makro bilder. Rätta mig nu om jag har fel men jag borde kunna använda dess med ett försättslins (skruva fast på framsidan av linsen om jag fattat rätt) för makro och därmed kunna fota fina makro bilder på blommor och fän?
Är jag rätt ute eller helt ute i skogen bland kottar och sten?
Har ni några tips?

Hoppas att någon kan svara på min fråga...

Jodå, du är rätt ute. Det finns lite olika slags närbildslinser. Ett sätt att klara sig med bara en uppsättning närbildslinser är att köpa en storlek som passar det objektiv som har störst filtergänga, och sedan köpa till billigare stepringar som gör att linserna även kan monteras på det mindre objektivet. Sedan finns en lösning från Raynox med ett universalfäste som gör att det kan monteras på objektiv med olika storlek på filtergängen. Förövrigt ger Raynox DCR-150 och 250 bra bildkvalitet till ett hyfsat pris.

Närbildslinser får större effekt på längre brännvidder, samtidigt som bildkvaliten blir sämre. Det är inte heller säkert att de fungerar så bra på alla objektiv har jag läst.

Billiga närbildslinser i set om fyra med olika styrka finns på tex Kaffebrus. Kvaliten är inte på topp, men priset är desto bättre. Men man skall komma ihåg att det finns de som helt förkastar denna lösning pga bristande bildkvalitet. Samtidigt tycker andra att de är prisvärda och att resultatet blir förvånande bra med tanke på priset. Hoya har gott rykte om sig att ge bra bildkvalitet, men då har priset gått upp en del.

Tvålinsiga (eller fler) närbildslinser är bättre än enlinsiga. Raynox är trelinsiga.

Jag skulle snegla lite på Raynox om jag var du och se om de inte går att montera en sådan på båda dina objektiv med hjälpav en stepring. Jag kan däremot inget säga om hur Raynox skulle fungera på just dina objektiv. Kanske blir det vinjettering med din superzoom 18-200. Här kan du se bilder tagna med DCR-250: http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=3640

För att leka kan man också vända på ett objektiv och sätta det framför det andra på kameran, mitt 28mm framför mitt 85mm ger väldigt närgångna makrobilder... :) Finns gängor för att montera ihop objektiven, t.ex. på fotofyndet.se. Stora nackdelen är ju att det objektivet som är vänt blir helt oskyddat vilket kanske inte är så kul...

Sen finns det distansringar som man kopplar mellan objektiv och kamera för att få närmare närgräns, kanske ett alternativ till linser framför objektivet?

Jodå, du är rätt ute. Det finns lite olika slags närbildslinser. Ett sätt att klara sig med bara en uppsättning närbildslinser är att köpa en storlek som passar det objektiv som har störst filtergänga, och sedan köpa till billigare stepringar som gör att linserna även kan monteras på det mindre objektivet. Sedan finns en lösning från Raynox med ett universalfäste som gör att det kan monteras på objektiv med olika storlek på filtergängen. Förövrigt ger Raynox DCR-150 och 250 bra bildkvalitet till ett hyfsat pris.

Närbildslinser får större effekt på längre brännvidder, samtidigt som bildkvaliten blir sämre. Det är inte heller säkert att de fungerar så bra på alla objektiv har jag läst.

Billiga närbildslinser i set om fyra med olika styrka finns på tex Kaffebrus. Kvaliten är inte på topp, men priset är desto bättre. Men man skall komma ihåg att det finns de som helt förkastar denna lösning pga bristande bildkvalitet. Samtidigt tycker andra att de är prisvärda och att resultatet blir förvånande bra med tanke på priset. Hoya har gott rykte om sig att ge bra bildkvalitet, men då har priset gått upp en del.

Tvålinsiga (eller fler) närbildslinser är bättre än enlinsiga. Raynox är trelinsiga.

Jag skulle snegla lite på Raynox om jag var du och se om de inte går att montera en sådan på båda dina objektiv med hjälpav en stepring. Jag kan däremot inget säga om hur Raynox skulle fungera på just dina objektiv. Kanske blir det vinjettering med din superzoom 18-200. Här kan du se bilder tagna med DCR-250: http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=3640

Raynoxen är ju inte så hemsk dyr att köpa så jag får börja där. De kanske blir bra och okej bilder. Om inte annat är de ju bara att beställa en bra macro lins till min kamera.
Vilken makro lins rekommenderar du? Har en Canon 350D.

Nej jag kan inte rekommendera någon. Du måste själv tänka efter hur du tror att du kommer att använda tillbehöret och köpa något som passar ditt sätt att fotografera. Har annars sett väldigt fina bilder med DCR-250 och brännvidder runt 100 mm. Det är bara du som vet hur du fotograferar, du får själv göra valet utifrån det. Bäst vore kanske om du kunde komma åt att prova innan du köper.

Valet är ju inte självklart en Raynox. De rekommenderar minst 75 mm brännvidd (35 mm film ekvivalent). Dessutom är Raynoxens fäste mindre än filtergängan på din 18-200 zoom, vilket kan ge vinjettering. Svårt fall. Försök prova som sagt. Vanliga närbildslinser kan vara ett bra alternativ.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar