Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försäljning av bilder på människor

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hej.

Undrar hur man går tillväga i följande scenario.

Jag har varit och fotat människor under arbete.
De har muntligt sagt att det är ok att jag publicerar bilderna
på min hemsida för allmän beskådning.

Vad gäller om jag får en förfrågan om t.ex vykortsframställning av en bild eller om bilden ska användas i reklamsammanhang.

Måste jag skriftligen ha ett godkännande av personen i fråga, eller
har jag rätt att sälja bilden så länge den inte uppvisar personen i en
förnedrande situation?

Om man ser till alla "streetfoton" så borde det vara ok, eller?

MVH Julle,

Det enda tillfälle då du behöver ett medgivande från den avbildade personen är om bilden ska användas i reklam. Medgivandet behöver inte vara skriftligt, men det är förstås alltid bra att ha avtal på papper.

Det enda tillfälle då du behöver ett medgivande från den avbildade personen är om bilden ska användas i reklam. Medgivandet behöver inte vara skriftligt, men det är förstås alltid bra att ha avtal på papper.

Nja?

Du behöver väl ha tillstånd för såväl marknadsföringssyfte som kommersiellt syfte?

Så, om bilden skall tryckas på ett vykort som sedan säljs så är det väl frågan om kommersiellt syfte?

Så har iallfall jag tolkat vad BLF säger?

Jag vet inte vad BLF skriver, men det låter som om BLF har fel. Jag förstår iofs inte riktigt vad de menar med "kommersiellt syfte". Bara om bilden ska användas i reklam ("marknadsföringssyfte") behövs tillstånd från den avbildade personen.

Dessutom kan det förstås vara olagligt att publicera om bilden uppfattas som kränkande, men det är en annan sak.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar