Annons

Försäljare rekommenderar ny kamera istället för ljusstarkt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimbo85

Avslutat medlemskap
Börjar med att säga hej, första inlägget här. :)

För det första är jag en glad amatör som försöker bli bättre. Följde här om dagen med en vän som vill köpa systemkamera och passade på att kika på lite objektiv.

Jag har en Canon 550D med kitobjektiv + en telezoom som ingick i paketet jag köpte. Det är inga ljusstarka objektiv utan de ligger på f3,5-5,6. Vännen min ska köpa en kamera för att bl.a. ta bilder på sin handbollsspelande dotter. Återkommer strax till det.

Jag själv har fotat mina barn mycket i alla tänkbara miljöer och på både avstånd och nära inpå. Jag har försökt läsa mig till det mesta jag kan för att bli bättre på att fotografera och har konstaterat att jag själv hade haft nytta av ett lite mer ljusstarkt objektiv många gånger, speciellt i inomhusmiljöer där jag inte vill eller kan använda blixt och barn sitter ju sälla still så lite högre slutartider är ett krav för att få bra bilder.

När jag pratade med säljaren om detta så rekommenderar han istället ett nytt kamerahus framför ett ljusstarkt objektiv då dessa hanterar ISO bättre än min "gamla" kamera med sämre sensor, då kan jag använda ISO för att kompensera bilderna. Så istället för att satsa på ett hyggligt teleobjektiv typ Sigma/Tamron med bländare f2,8 brännvidd 50-150mm så tycker han att jag ska köpa ett nytt kamerahus typ 700D och behålla mina objektiv med högre bländare. Kamerahuset kostar i det här fallet mer än tänkta objektiv som jag hittat kring 6-7 tusen kronor.

Åter till min vän med handbollsspelande dotter. Hon ska med andra ord ta bilder i en sporthall med sunkigt ljus, utan blixt och på ganska så långa avstånd, behöver dock inte zooma jättenära sm sportfotografer gör utan mer schysta kort på laget när de spelar. Jag tycker då att hon bör köpa liknande objektiv som jag är ute efter om brännvidden är lång nog för det. Bortser vi från brännvidden så tror ändå jag att hon har mer nytta av ett sådant objektiv än något av de jag har till min kamera idag. Jag tycker ett kitobjektiv + ett sådant som jag tänkt mig hade vart ett mycket bättre köp för henne om man också ser till att budgeten ligger kring 10-15 tusen kronor.

Vad tror ni? Är jag helt ute och cyklar eller är säljaren så dålig på att se behovet som jag tror?

Jag förstår vad säljaren menar med att man kan kompensera med ISO. Men om behovet av att zooma inte är jättestort och man klarar sig med en brännvidd uppåt 150, är inte det då ett bättre alternativ än ett nytt kamerahus för min del?
 
Hej, som jag ser det kan det säkert finnas en vinst vad gäller hög-ISO-egenskaper i ett nytt hus, men jag tror inte att skillnaden är dramatisk mellan 550D och 700D. Om du istället (som du själv är inne på) skaffar ett ljusstarkt objektiv så tror jag att du vinner mer på det.

Jag har själv fotat mycket inomhussport med budgetkombinationen 500D & EF85/1.8. Där klarade jag mig oftast på ISO1600 och bilderna dög utmärkt för mitt syfte.

Mitt tips skulle vara att snegla på nån av de populära fasta gluggarna EF85/1.8 eller EF100/2. (De är i princip samma konstruktion men med lite olika brännvidd.) Båda är riktigt bra utan att kosta en förmögenhet (i objektivsammanhang...). Men det förutsätter ju att du kan leva utan zoom.
 
Han har fel, du tjänar 1-3 steg på att köpa en f/2,8-zoom istället och så mycket bättre ISO har inte en annan kamera. Dessutom får du möjlighet till kortare skärpedjup och antagligen snabbare autofokus.
 
Men ett ljusstarkare objektiv så kan du både fota i mörkare miljöer utan att gå över ISO 1600 samt att fota mer stämningsfulla bilder när andan faller på. Nog ser jag att du får en vinst i att byta kamerahus, men kitobjektivet som följer med är inte särskillt rolig och gör inte ditt nuvarande hus rättvisa. Autofokusen i dunkelt ljus borde även bli bättre med ljusstarkare optik.
En 85mmF1.8 tror jag skulle sitta fint på din kamera. 200mm kan bli lite väl långt och du kan inte zooma ut. Möjligheten att beskära finns däremot alltid. Sigma har annars ett 50-150mmF2.8 som skulle sitta finfint, i varje fall på papperet. Om det stämmer vet jag inte då jag aldrig har sett ett i verkligheten.
 
550D och 700D har samma grundsensor. Möjligen är JPEG hanteringen bättre i 700D men i råformat är det i stort sett sak samma. För en väsentlig vinst får man gå på en 5D II eller III eller en 1DX inom Canon och någon FX kamera hos Nikon (D700,600,800,D3/D3s, D4). Satsa på ljusstark optik. En 700D eller 650D ger möjligen lite bättre följande AF utanför mitten men det är allt. En opåläst säljare alltså.
 
I ditt fall med Canon APS-C så har säljaren helt enkelt fel, 550D-700D är ungefär samma prestanda på sensorn. Jag skulle rekommendera ljusstark fast optik då kan du komma billigt undan. Jag fotar en del i sporthallar och för mitt syfte (styrkelyft) passade 50mm 1.8 ganska bra på en 600D. 70-200/f4 funkar men är på gränsen upplevde jag som. Kikar på en del bilder nu, jag har valt att stanna på ISO 1600 och 1/100, handhållet utan IS 200mm... Tveksam träffprocent.
 
Som Torbjörn ovanför sade har säljaren helt fel, han är helt ute och cyklar. Skillnaden i ISO-hantering mellan de två kameror som nämnts är så nära noll att den knappast går att se med blotta ögat i många fall.

Skillnaden du får med ett mer ljusstarkt objektiv däremot är jättestor, och lätt synlig.

Sigmas 50-150F2.8OS är jättetrevligt. Mycket skarpare än Canons orginal-kit-telezoom, och ger två helsteg mer ljus. Samma sak som att sänka ISO två helsteg, från ISO3200 till ISO800. Detta syns mycket, mycket mer än att byta till ett nytt kamerahus.

Vill du ha lite längre skulle jag nog rekommendera ett begagnat 70-200IS av version 1. De brukar man kunna få för bara lite mer pengar än Sigma-alternativet.
 
Jonta

Fotat en hel del handboll i olika inomhus miljöer och canons 85:a 1.8 är fantastiskt bra och pratar vi iso så har jag nu införskaffat mig en 6D som skrämmer mig när jag kör AV och den ger mig 6400 iso som är bättre än 800 på min gamla 500D.
 
Fotat en hel del handboll i olika inomhus miljöer och canons 85:a 1.8 är fantastiskt bra och pratar vi iso så har jag nu införskaffat mig en 6D som skrämmer mig när jag kör AV och den ger mig 6400 iso som är bättre än 800 på min gamla 500D.

Måste flika in med en fråga. Är detta verkligen sant?
I så fall måste jag ju byta kamera idag!

Edit. Vill ju dock invänta 7D mkII.
 
Nej, det är det inte (riktigt sant). 6D är ganska exakt lika bra på ISO6400 som 550D är på ISO1600-2000, så en överdrift med minst ca 2x är inkluderad... :)

Större sensor är ju alltid bättre för ljusinfångst, men kräver å andra sidan längre objektiv med samma bländare för att skillnaden ska bli verklig. Men ett 85/1.8 eller ett 100/2.0 på en kamera, FF eller APS, är alltid trevligt för inomhusbruk.

85mm på FF ger dock inte mycket chans till närmre matchbilder, det är ju som att köra 55mm på din nuvarande kamera.
 
Jonta

Kan tänka mig att 7D II kommer att ha fantastiska iso , sensor , af och mycket mer.. Men tillbaka till mitt byte till 6D och ff , färger och djup är något som jag och min bror (7d ägare)reagerar på.
 
Jonta

Ok Joakim
Jag överdrev men upplevde en extrem skillnad när jag satt i LR och skulle börja jobba.
 
Visst är det mycket skillnad :)

Jag menar bara att man ska vara lite försiktigt med att ta i för mycket, annars blir det lätt som med försäljaren... Visst är 700D lite, lite bättre än 550D på höga ISO, men inte är det mycket. Knappast mer än ett tredjedels steg, dvs samma sak som att kunna gå från F5.6 till F5.0.
 
Nej, det är det inte (riktigt sant). 6D är ganska exakt lika bra på ISO6400 som 550D är på ISO1600-2000, så en överdrift med minst ca 2x är inkluderad... :)

Större sensor är ju alltid bättre för ljusinfångst, men kräver å andra sidan längre objektiv med samma bländare för att skillnaden ska bli verklig. Men ett 85/1.8 eller ett 100/2.0 på en kamera, FF eller APS, är alltid trevligt för inomhusbruk.

85mm på FF ger dock inte mycket chans till närmre matchbilder, det är ju som att köra 55mm på din nuvarande kamera.

Nu blandade vi ju iofs in en modell till.
Enligt DXO är 550D bättre än både 500D och 700D vad gäller ISO. Lite märkligt (ett ämne som säkert varit uppe tidigare).

http://www.dxomark.com/index.php/Ca...rand2)/Canon/(appareil3)/586|0/(brand3)/Canon

500D och 700D verkar snarlika, vilket bekräftar inläggen ovan.
 
Om man behåller kameran, vilket verkar rimligt, så skulle ju en f/2,8 zoom erbjuda från 2/3 till 2 steg bättre ljusstyrka än idag. Är det mer tele skulle jag föreslå en begagnad Canon 70-200/2,8 L USM för sport för ca 5500-6500:-. Alternativt en beg Canon 70-200/2,8 L IS USM för 9000:- eller en ny Sigma 70-200/2,8 OS HSM för samma pris. En bra normalzoom till vettigt pris finnar man hos Sigma/Tamron 17/18-50/2,8. Begpris (beroende på version 1500-2500:).
 
Helt underbart med forum som dessa med alla experter! Tack för alla svar!

Uppenbarligen var den här säljaren ute efter att pracka på mig en ny kamera. Jag sa inte hur mycket jag läst på mig mest för att känna av hur pass seriös han var. Det som skrämmer mest är att han arbetar i en riktig fotobutik och inte någon hemelektronik kedja eller liknande.

Hursomhelst så köpte min vän en kamera idag med kit objektiv och inväntade lite svar och tips rörande vad hon ska satsa på för tele, och det vet vi ju ju!

För egen del blir det en normalzoom f2.8 så snart ekonomin tillåter. Den kommer nog ta mitt fotande av barnen till en helt ny nivå.

Tack för hjälpen!
 
Helt underbart med forum som dessa med alla experter! Tack för alla svar!

Uppenbarligen var den här säljaren ute efter att pracka på mig en ny kamera. Jag sa inte hur mycket jag läst på mig mest för att känna av hur pass seriös han var. Det som skrämmer mest är att han arbetar i en riktig fotobutik och inte någon hemelektronik kedja eller liknande.

Hursomhelst så köpte min vän en kamera idag med kit objektiv och inväntade lite svar och tips rörande vad hon ska satsa på för tele, och det vet vi ju ju!

För egen del blir det en normalzoom f2.8 så snart ekonomin tillåter. Den kommer nog ta mitt fotande av barnen till en helt ny nivå.

Tack för hjälpen!

Ja hela grejen med säljaren verkar konstig. Frågan är om säljaren bara var väldigt okunnig. I många fall ger ett sälj av objektiv ifrån tredjepartstillverkare som du nämnde bättre marginal än kamerahus ifrån NIkon och Canon.
 
Priset är väl inte satt, men det kommer en 18-35 f1.8 från Sigma. Lite stort och tungt kanske men lär vara kanon inomhus :-D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.