Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försäkringsbolag

Produkter
(logga in för att koppla)

Vattendroppe

Aktiv medlem
Jag hoppas att den här tråden är lagt på rätt ställe. Nåväl.

Jag har nyligen gått upp ett steg i pris på kamerautrustningen jag nyttjar, med tanke på detta kombinerat med att jag börjar använda min kamerautrustning i mer och mer "extrema" miljöer känner jag att det börjar bli dags att skaffa sig en separat försäkring för min kamera.

Så jag söker helt enkelt tips på försäkringsbolag för att försäkra min kamerautrustning! Jag har min bas i sthlm och utrustning är väl värt runt 20 papp allt som allt (vet inte om detta spelar någon roll, men det är väl lika bra att säga på en gång).

Tack på förhand!

Jag har länsförsäkringar hemförsäkring. Med deras drulleförsäkring har jag fått ut pengar när min D80 och mitt sigma 18-50 2.8 gick sönder. Så innan du tecknar någon ny försäkring, så kolla va din hemförsäkring täcker.

Det kan ju förstås vara så att min hemförsäkring täcker kameran, varför har jag inte tänkt på det? Brukar inte självrisken vara betydligen lägre på en separat kameraförsäkring än om man tar det på hemförsäkringen?

Om det är värt det beror ju förstås på hur mycket man skulle få betala för den separata försäkringen.

Så jag söker helt enkelt tips på försäkringsbolag för att försäkra min kamerautrustning!
Både Folksam och försäkringsmäklaren Gefvert har lämpliga försäkringar. Själv har jag en försäkring i Folksam (genom Journalistförbundet) och betalar ungefär tre procent av värdet i premie. Då gäller försäkringen i hela världen.

Men, som redan påpekats, det är mycket möjligt att din hemförsäkring duger!

En sak jag funderade på är, hur fungerar det med saker man saknar kvitton till på vanligt försäkringar? Jag har köper en del begagnade saker, och en blixt jag köpte hade personen jag köpte av tappat bort kvittot till.

Teckna extra försäkring "allrisk, trygghet, m.m" sånt brukar kosta lite extra per månad men det är värt :) Du kan kontakta med försäkringsbolaget, fråga hur mycket de täcker med och utan extra försäkring.

Om det skulle vara så att det försäkringsbolag man vanligtvis använder sig av kan ge någon erbjudande som känns särskilt lockande, finns det några andra försäkringsbolag man kan vända sig till då? (Kanske finns specielinriktade, vad vet jag?)

Observera att många försäkringsbolag (alla?) brukar ha ett tak på sina allrisk-/drulleförsäkringar. 30 000 kr är ett helt normlat tak. Räcker kanske till en tiondel av kamerautrustningen, om ens det, hos många entusiaster.

Innan jag startade eget hade jag ett mycket förmånligt avtal med IFF, men en dag fick jag ett brev hem om att de av "misstag" gett mig ett alldeles för lågt pris på försäkringen så de ville höja årsavgiften med en sisådär 800 %. Jag sa upp försäkringen, då jag ungefär samtigit hade startat eget, och tecknade en försäkring hos Gefvert.

En sak jag funderade på är, hur fungerar det med saker man saknar kvitton till på vanligt försäkringar? Jag har köper en del begagnade saker, och en blixt jag köpte hade personen jag köpte av tappat bort kvittot till.

Bäst är att fråga ditt försäkringsbolag. Vad jag har förstått så är det du som måste kunna styrka att du har haft föremålet i ditt ägo, om en förlust/stöld inträffar.

När jag har tecknat kameraförsäkringar så har de alltid velat ha en komplett lista på hela min utrustning, inklusive serienummer från alla kamerahus och objektiv.

Observera att många försäkringsbolag (alla?) brukar ha ett tak på sina allrisk-/drulleförsäkringar. 30 000 kr är ett helt normlat tak. Räcker kanske till en tiondel av kamerautrustningen, om ens det, hos många entusiaster.

[Nytt inlägg]

Bäst är att fråga ditt försäkringsbolag. Vad jag har förstått så är det du som måste kunna styrka att du har haft föremålet i ditt ägo, om en förlust/stöld inträffar.

När jag har tecknat kameraförsäkringar så har de alltid velat ha en komplett lista på hela min utrustning, inklusive serienummer från alla kamerahus och objektiv.

Som jag skriver i mitt ursprungstillägg så är jag ännu "endast" uppe i ett värde på 20 000 än så länge, det lär väl öka till lite drygt 25-27 någon gång under nästa år om "det går som jag planerat", men med en gräns på 30 klarar jag mig fortfarande! Det verkar däremot dumt att ha ett tak på hur mycket man kan försäkra, precis som du säger är det ju många entusiaster det långt från räcker till för.

Om de tar serienummer och det räcker så är det inga problem. Jag antar att det kan vara olika mellan olika försäkringsbolag i och för sig, men det är väl bara kolla med det man tänkte sig använda!

Faktum är att jag precis ska sätta mig ner och skriva ihop ett mail till det försäkringsbolaget jag har mina andra försäkringar på (Trygghansa) och fråga dem vad som ingår i mina nuvarande försäkringar och om de erbjuder någon extra försäkring! :)

Ang Trygg-Hansa så kolla noga med dom.. Tidigare när jag var i kontakt T-H ang hemförsäkring så klassade dom kamerautrustning som stöldbegärligt och därför var maxbeloppet dom ersatte kamerautrustning max 10 000:- även om totalbeloppet på allriskförsäkringen då låg på
30 000:-.

Detta var som sagt några år sedan dom hade denna regeln som för övrigt gällde smycken och klockor också bla.. så den kan ha ändrats.

Vad man också bör tänka på när man försäkrar sin kamerautrustning är att försäkringsbolagen skriver ner värdet på den redan efter 1 år.. om jag minns rätt med så mycket som 30% men som sagt återigen något man bör kolla med sitt försäkringsbolag.

Vad man också bör tänka på när man försäkrar sin kamerautrustning är att försäkringsbolagen skriver ner värdet på den redan efter 1 år.. om jag minns rätt med så mycket som 30% men som sagt återigen något man bör kolla med sitt försäkringsbolag.

Finns det några försäkringsbolag som folk generellt kan rekommendera?

En fråga att fundera på är vilka skador du vill ha ett försäkringsskydd för och vad du är villig att betala för det. Att tänka på är att sakförsäkringar i regel ersätter med återanskaffningsvärdet för dentförlorats eller skadats. En kamera som du idag köper i butik för 10 000:-, som när den skadas om ett år är i bruksskick, kommer att ha ett återanskaffninsgvärde på begafnatmarknaden för en kameera i samma skick som är lägre än det du köpte den för. Prisfallet på kameror är kraftigt. Försäkringsvärdet är kostnaden för att återanskaffa varor i samma skick som de du för ögonblicket har.

Ställa återanskaffningsvärdet av dina fotoprylar på begagnatmarknaden, din förmåga att vara aktsam/oaktsam/klantig mot den premie och den självrisk du får på en försäkring. Fundera även på om din nuvarande hemförsäkring är tillämplig.

Rimligen kommer din kamerautrusning som idag när den köps ny kostar 20 000:-, komma att kosta 10 000:- på beganatmarknaden inom ett år. Om två år har priset sjunkit ytterligare på kameran. Objektiv faller inte i samma takt.

Jag har generellt avstått från att teckna speciella försäkringar och har istället katastrofförsäkringar av karaktären, "mitt hem brinner upp", och är då beredd att ta en högre självrisk, mot en lägre premie. Normal aktsamhet brukar leda till att grejerna är med tillbaka och hela.

Finns det några försäkringsbolag som folk generellt kan rekommendera?

Jag satt och diskuterade detta med en kompis häromdagen och val av försäkringsbolag är en nog väldigt individuellt. Man bör se över helheten, vad har man för ägodelar, hur man lever osv..

Ang Trygg-Hansa, så kanske ändå det i slutändan är det bästa alternativet för dig om nu deras villkor är de samma.. Är deras premie mycket lägre än övriga bolag, kanske en tilläggsförsäkring för din kamerautrustning totalt sett blir det billigaste och bästa alternativet.. Däremot om du dessutom går omkring med en dyr klocka osv.. kanske den ev låga premien äts upp av alla specialförsäkringar du måste ta.

Därför som sagt tror jag, att man själv måste sätta sig in i detta kolla runt med bolagen och se till den bästa lösningen för dig personligen

Länsförsäkringar!

Fick delar av min utrustning stulen för ett år sedan och de ersatte allt som försvann med rimliga åldersavdrag utan knot. I vissa fall tom förvånade små avdrag. De har ett maxbelopp men jag vill minnas att det var på närmare 50000 kr. Tyvärr täcker det kanske inte hela utrustningen men det överstiger i alla fall den utrustning som jag vanligtvis brukar ha med mig i rygggsäcken.

Jag har en helt vanlig hem/villaförsäkring men med tillägget allrisk. Ingen extra kameraförsäkring således....

Jag sitter just nu och läser på vad min hemförsäkring täcker. Verkar redan nu som att jag kommer behöva ringa/maila, det är så mycket undantag och specialvillkor att jag blir helt snurrig!

Jag har generellt avstått från att teckna speciella försäkringar och har istället katastrofförsäkringar av karaktären, "mitt hem brinner upp", och är då beredd att ta en högre självrisk, mot en lägre premie. Normal aktsamhet brukar leda till att grejerna är med tillbaka och hela.

Det har du ju visserligen rätt i. Jag har ju hittils aldrig varit med om att min kamerautrustning har kreverat, trots mina strapatser. Det skulle vara så tråkigt om man snubblade och på något vänster krossade skärmen på kameran och helt plötsligt satt utan kamera.

Jag satt och diskuterade detta med en kompis häromdagen och val av försäkringsbolag är en nog väldigt individuellt. Man bör se över helheten, vad har man för ägodelar, hur man lever osv..

Ang Trygg-Hansa, så kanske ändå det i slutändan är det bästa alternativet för dig om nu deras villkor är de samma.. Är deras premie mycket lägre än övriga bolag, kanske en tilläggsförsäkring för din kamerautrustning totalt sett blir det billigaste och bästa alternativet.. Däremot om du dessutom går omkring med en dyr klocka osv.. kanske den ev låga premien äts upp av alla specialförsäkringar du måste ta.

Därför som sagt tror jag, att man själv måste sätta sig in i detta kolla runt med bolagen och se till den bästa lösningen för dig personligen

Det jag äger som är dyra prylar utgörs av datorer och min kamera. Datorerna står ju mest hemma, och vad jag kan läsa ut av försäkringen så är det inga problem då. Kameran däremot är jag lite mer osäker på, det finns ju så sjukt många reglerna och undantag för ditten och datten.

Jag har fortfarande inte lyckats bli på det klara med om kamera ingår i gruppen för "stöldbegärlig egendom", men med tanke på att det står "apparater för text-, ljud- och bildåtergivning, exempelvis TV, video eller cd-spelare" antar jag det. Men med tanke på hur det är i den där bryokratiska världen är det inte säkert att kameran används för "återgivning", utan snarare för "återskapning". Hurvas.

Länsförsäkringar!

Fick delar av min utrustning stulen för ett år sedan och de ersatte allt som försvann med rimliga åldersavdrag utan knot. I vissa fall tom förvånade små avdrag. De har ett maxbelopp men jag vill minnas att det var på närmare 50000 kr. Tyvärr täcker det kanske inte hela utrustningen men det överstiger i alla fall den utrustning som jag vanligtvis brukar ha med mig i rygggsäcken.

Jag har en helt vanlig hem/villaförsäkring men med tillägget allrisk. Ingen extra kameraförsäkring således....

Det låter ju inte helt dumt det! Om jag har lite tur så ingår kameran i den gruppen under trygghansa som ger mig (ungefär) samma förutsättningar som du beskriver.

Jag skulle som sagt ta och ringa upp försäkringsbolaget och diskutera med dom och fråga rent ut.. Vad händer om jag gör si eller så? Vad händer om någon min utrustning blir stulen när jag är ute med den. Vad gäller vid resa och vilka åtgärder måste jag vidta vid resa för att försäkringen skall gälla...

Jag brukar som sagt aldrig maila mitt försäkringsbolag utan diskutera med dom direkt ang villkoren.

Ang försäkringbolag så har jag genom åren använt Trygg-Hansa, IF och Salusansvar.. Samtliga har varit jättebra att ha med att göra vid skador, men som sagt grundförutsättningen är att försäkringen täcker det som hänt.

Som exempel har tom Trygg-Hansa ersatt en nyinköpt dräkt (dyr sådan) när en okänd person ute på restaurang hällde ett helt glas rött vin över den. (upptäckte det tyvärr inte förrän jag kom hem)

Jag skulle som sagt ta och ringa upp försäkringsbolaget och diskutera med dom och fråga rent ut.. Vad händer om jag gör si eller så? Vad händer om någon min utrustning blir stulen när jag är ute med den. Vad gäller vid resa och vilka åtgärder måste jag vidta vid resa för att försäkringen skall gälla...
[...]
Samtliga har varit jättebra att ha med att göra vid skador, men som sagt grundförutsättningen är att försäkringen täcker det som hänt.

Att ringa låter som ett bättre alternativ, det håller jag med om. Fördelen med mail är förstås att man får det i text, så att man är säker på att man kan styrka det man har fått sagt till sig. Nu SKA det ju inte vara något problem oavsett om man ringer eller mailar...

Och att ersättning utfaller på ett smidigt sätt så till vida försäkringen täcker är inte det jag är orolig för, utan precis som du säger just OM det täcker kameran eller om jag måste skaffa något ytterligare. Det blir att ringa i eftermiddag!

Jag med men fick tänka om förra året när jag blev av med min ryggsäck i London. Satt på helt tomt café och väskan försvann. Helt tomt så när på servitrisen och min kära fru.

Det fanns två ingångar på cafét vi satt brevid den ena av dem på rätt höga barstolar. Ryggsäcken stod på golvet mellan mina ben. Ena axelremmen hade jag mitt ben igenom och igenom den andra hade jag trätt ett av stolsbenen. Dessutom hade jag klämt ihop benen så att jag hela tiden kände väskan med benen. Döm om min fövåning när jag upptäckte att väskan var borta. Förmodligen har tjuven klippt eller skurit av remmarna och jag på under ett kort ögonblick tappat kontakten med väskan med benen. Jag vet att jag snabbt sträckte mig efter en sked eller om det var socker och kanske hände det då. Hur som helst så var den borta med pass och kameror......

Det var första och enda gången jag har blivit bestulen under alla mina resor. Jag brukar vara rätt försiktig med att visa min utrustning. Brukar vanligtvis använda gamla väskor som inte ser ut som en kameraväska. Jag har rest igenom rätt farliga trakter utan bekymmer men inte väntade jag mig detta på ett tomt café i London. På andra gator i denna stad javisst! men inte här. Förmodligen slappnade jag av trots mina försiktighetsåtgärder med axelremmarna......

Att ringa låter som ett bättre alternativ, det håller jag med om. Fördelen med mail är förstås att man får det i text, så att man är säker på att man kan styrka det man har fått sagt till sig. Nu SKA det ju inte vara något problem oavsett om man ringer eller mailar...

Jag brukar ibland efter viktiga telefonsamtal maila till den jag pratat med och skriva nåt sånt här:

"Jag uppfattade vårt samtal som att vi var överens om blablabla. Stämmer det med din uppfattning?"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar