Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försäkringsbolag

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag med men fick tänka om förra året när jag blev av med min ryggsäck i London. Satt på helt tomt café och väskan försvann. Helt tomt så när på servitrisen och min kära fru.

Det är upplevelser av den typen jag hade tänkt mig att slippa sas!

Jag brukar ibland efter viktiga telefonsamtal maila till den jag pratat med och skriva nåt sånt här:

"Jag uppfattade vårt samtal som att vi var överens om blablabla. Stämmer det med din uppfattning?"

Det är ju förstås en mycket bra lösning på problemet! Lite pill kan det väl bli, eftersom man inte kan maila specifikt till den personen man pratat med på försäkringsbolaget, men det kan förstås lösas genom att man skriver det mer allmänt (jag ringde er och frågade osv). Tack för en bra tanke!

När det gäller försäkringar i allmänhet har jag två erfarenheter som kan vara relevanta:

- Beskeden man får när man tecknar försäkringen och snackar med kundtjänst om villkor är vad säljarna säger. När skadan väl händer kopplas en skadereglerare in som inte alltid känner sig bunden av vad säljaren sagt. Om man pressar försäkringssäljarna kan man få höra saker som "jag kan inte tänka mig att en skadereglerare skulle ha...".

- Om man har en dator eller kamera som används (eller som försäkringsbolaget tror används) i någon form av yrkesverksamhet så vill INTE skadereglerarna låta detta gå på hemförsäkringen. En kompis hade en privat laptop som skadades i ett oväder vilket täcktes av försäkringen men när han till försäkringsbolaget sade "men reparationen måste gå snabbare, jag har jobbfiler på datorn" tvärvände bolaget och vägrade låta det gå på hemförsäkringen.

Personligen har jag tagit det lite lugnare med försäkringar, har få specialförsäkringar och högre självrisker där jag kan välja (bilen t.ex.) och istället sparar jag pengar till en egen buffert så jag kan köpa nytt eller reparera det som behövs. Hittills tror jag det har lönat sig.

........ Vad man också bör tänka på när man försäkrar sin kamerautrustning är att försäkringsbolagen skriver ner värdet på den redan efter 1 år.. om jag minns rätt med så mycket som 30% men som sagt återigen något man bör kolla med sitt försäkringsbolag.

Enligt en artikel i Kamera och Bild för några år sedan (2-3?) skrev försäkringsbolag ner med 15% som direktavskrivning och därpå 1% per månad.

Fungerar faktiskt riktigt bra även när jag som privatperson ska prissätta vid köp/sälj.

När det gäller försäkringar i allmänhet har jag två erfarenheter som kan vara relevanta:

- Beskeden man får när man tecknar försäkringen och snackar med kundtjänst om villkor är vad säljarna säger. När skadan väl händer kopplas en skadereglerare in som inte alltid känner sig bunden av vad säljaren sagt. Om man pressar försäkringssäljarna kan man få höra saker som "jag kan inte tänka mig att en skadereglerare skulle ha...".

- Om man har en dator eller kamera som används (eller som försäkringsbolaget tror används) i någon form av yrkesverksamhet så vill INTE skadereglerarna låta detta gå på hemförsäkringen. En kompis hade en privat laptop som skadades i ett oväder vilket täcktes av försäkringen men när han till försäkringsbolaget sade "men reparationen måste gå snabbare, jag har jobbfiler på datorn" tvärvände bolaget och vägrade låta det gå på hemförsäkringen.

Personligen har jag tagit det lite lugnare med försäkringar, har få specialförsäkringar och högre självrisker där jag kan välja (bilen t.ex.) och istället sparar jag pengar till en egen buffert så jag kan köpa nytt eller reparera det som behövs. Hittills tror jag det har lönat sig.

Det var därför jag tänkte att man skulle få det skriftligt på mail. Om det sedan är så att skadereglerarna inte vill göra vad "supporten" sagt att det skulle göras har man det på skriftligt att de faktiskt sagt så. Fungerar inte det så går man på ordentligt och börjar gorma och härja, fungerar inte det så letar man helt enkelt rätt på ett annat försäkringsbolag. (Gärna att man säger åt skaderegleraren rakt upp och ner att "då vill jag avsluta min försäkring hos er.". Liknande taktiker brukar fungera för mig i andra situationer iaf!

Nu kommer jag visserligen inte använda kameran i någon som helst form av yrkessyfte, så den biten ska nog inte vara något problem.

Det sista du skriver är faktiskt ett tips som fler och fler verkar ge, det kanske är så att man ska nöja sig med hemsförsäkringen med något eventuellt tillägg på.

Enligt en artikel i Kamera och Bild för några år sedan (2-3?) skrev försäkringsbolag ner med 15% som direktavskrivning och därpå 1% per månad.

Fungerar faktiskt riktigt bra även när jag som privatperson ska prissätta vid köp/sälj.

Det ska jag lägga på minnet!

Alltid när jag pratar med kundtjänst/säljare så har jag ett anteckningsblock som jag noterar saker på, till exempel namn på personen som man pratar med. Antecknar på blocket all relevant information jag får. Avslutningsvis ber jag personen i fråga att maila mig vad vi har kommit framtill. De få gånger deras mail inte har stämt överens har jag mailat direkt och fått dem att ändra. När man har det skrivet är det alltid lättare att få rätt!

// Oscar

Jag med men fick tänka om förra året när jag blev av med min ryggsäck i London. Satt på helt tomt café och väskan försvann. Helt tomt så när på servitrisen och min kära fru. ...

...
Det var första och enda gången jag har blivit bestulen under alla mina resor. Jag brukar vara rätt försiktig med att visa min utrustning. Brukar vanligtvis använda gamla väskor som inte ser ut som en kameraväska. Jag har rest igenom rätt farliga trakter utan bekymmer men inte väntade jag mig detta på ett tomt café i London. På andra gator i denna stad javisst! men inte här. Förmodligen slappnade jag av trots mina försiktighetsåtgärder med axelremmarna......

?Hur gick det med försökring och ersättning uppmärksamhet osv?
Micke

Alltid när jag pratar med kundtjänst/säljare så har jag ett anteckningsblock som jag noterar saker på, [...]

Man får ju fruktansvärt många matnyttiga tips här! Man tackar, man tackar. Efter detta känns det som att jag kommer vara något av en expert på att prata med försäkringsbolag :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar