Annons

Försäkring!

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin-B

Aktiv medlem
Skall inhandla en Nikon d80 inom en väldigt snar framtid och har kikat runt lite på olika butiker. Har fastnat för cyberphoto pga deras bra priser, men...jag vill gärna ha min kamera försäkrad eftersom den kostar multum. Fysiska butiker erbjuder väldigt ofta en försäkring som man kan köpa till men har inte sett något liknande på cyberphoto, eller är jag ute och cycklar nu? Hur löser jag detta på bästa sätt?

Man brukar kunna kryssa i en ruta om försäkringserbjudande från Solid. Försäkringen är ganska dyr (räknas på en procent av köpsumman) men funkar väldigt bra. Allt från om man tappar kameran i golvet till stöld (tror jag). Självrisken är bara 200 kr har jag för mig. Har lämnat in en kamera för länge sen på en sådan försäkring, funkade jättebra då.

Lycka till med kameraköpet!

//Mari

Personligen har jag lite svårt att förstå varför man tecknar försäkringar som egentligen bara kostar pengar.
Din hemförsäkring täcker din fotoutrustning, upp till et tvärde av 30.000:-. Om du skaffar prylar så att det sammanlagda värdet på dina fotosaker går över 30.000:- (eller du vill vara på den säkra sidan) så tecknar du en sk. sakförsäkring. Mycket billigare att ta det via ditt vanliga bolag än andra "småbolag"

(Hoppa inte på mig nu för att jag kallar Solid för litet, men hemförsäkringar och livförsäkringar har de icke.)

Problemet är väl att hemförsäkringar inte brukar täcka saker som stjäls från ex, en obevakad bil. Jag vet att detta gäller ex. laptops och det lär väl rimligen gälla för kamerautrustning också då det knappast är mindre stöldbegärligt.

Tyvärr brukar "heltäckande" kameraförsäkring vara rejält dyr och ibland finns det lite underliga klausuler såsom att man måste meddela bolaget innan man reser utomlands med kameran (gäller en av de större bolagen här i England).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar