Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försäkring

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett litet tips: Det finns mkt att läsa om försäkringar här på Fotosidan. Jag tycker att du ska testa att söka! =)

Har du en hemförsäkring i något bolag? Teckna isåfall en kameraförsäkring där, det brukar bli bäst och billigast så.

Jag har hemförsäkring i Länsförsäkringar och ska teckna en kameraförsäkring där.

Lycka till!

//J

Ett litet tips:
Kolla villkoren på hemförsäkringen och eller tilläggsförsäkringen. Särskilt vad gäller värdering och ersättning..

Hej!

Jag blev nyligen uppringd av Länsförsäkringar, och blev tillfrågad om jag ville ha en Hemförsäkring hos dom.

Jag frågade då om hurvida denna försäkring täckte min kamera utrustning EOS 300 + lite objektiv och sånt. Då sade killen jag snackade med att dom innefattades av hemförsärkingen, med en självrisk på typ 1.000:- eller ngt, om man skulle tappa prylarna eller få dom knyckta.

Är en speciell kameraförsäkring mer lönsam? eller behövs den om man har utrustning som är dyrare?

MVH

Alexander

Tack för alla svar, och extra tack till Johan Okker som kom med ett egentligen uppenbart men ändå väldigt bra tips (eftersom jag inte tänkt på det) =).

Jag ringde mitt försäkringsbolag Trygg Hansa, och de har tydligen ett tillägg till hemförsäkringen som de kallar Allrisk. Detta ersätter för stöld med upp till 10.000:- och för skada upp till 35.000:-

Låter ju helt suveränt! Övre gränsen för stöld hade ju gärna fått vara lite högre, men.. Prisuppgift fick jag dock ingen eftersom hon hade problem med datorn. Men hon skulle återkomma..

Eftersom jag bor så litet och får studentrabatt så känns det som att detta alternativ blir förmånligare än en helt fristående försäkring..

Återigen, tack allihopa!

Mvh. Adrian

Åja..Jag ska inte ha cred för det.
Jessica Höglund skrev ju det egentliga tipset!

Det jag ville poängtera var att försäkringsbolagen ser lite olika på prylarnas värde när de börjar få några år på nacken.

En kameraförsäkring via Gevfert ersätter även begagnade prylar till marknadsvärde, vilket kanske inte en standardförsäkring gör.

Här kan det alltså bli ett litet problem vad gäller att försäkringsbolaget i värsta fall klassar din begagnade, 15 år gamla glugg som du köpte för 10000 som skrotvärde..

Avskrivningstakten är viktigt att titta på.

Helt riktigt! Får titta närmare på det när försäkringsbrevet kommer.. Tecknade iaf tillägget nu.. Känns som att det är bättre än inget, och Gefvert-sidan fungerade dessvärre inte. =(

204 spänn per år, och det täcker inte bara kameran, utan mobiltelefoner och annat smått också. Känns helt ok för den pengen.

Mvh. Adrian

Nej de verkar ju ha något problem med sin sida just nu.

och 200kr / år är ju billigt.

genom gevfert kostar det ju sina % av försäkrade värdet.

Aleks skrev:
Hej!

Jag blev nyligen uppringd av Länsförsäkringar, och blev tillfrågad om jag ville ha en Hemförsäkring hos dom.

Jag frågade då om hurvida denna försäkring täckte min kamera utrustning EOS 300 + lite objektiv och sånt. Då sade killen jag snackade med att dom innefattades av hemförsärkingen, med en självrisk på typ 1.000:- eller ngt, om man skulle tappa prylarna eller få dom knyckta.

Är en speciell kameraförsäkring mer lönsam? eller behövs den om man har utrustning som är dyrare?

Vet inte vem du pratade med men själv har jag hemförsäkring hos länsförsäkringar och pratade nyss med de om detta.

Min videokamera gick sönder i fredags utan någon som helst anledning. Använde den för tre veckor sedan och filmade sonen men när jag skulle använda den i fredags så tjöt den bara och uppförde sig allmänt konstigt. Först trodde jag att batteriet var felaktigt men det visade sig vara samma fel med ett annat batteri.

Då jag, när jag tecknade försäkringen, fick veta att dessa saker var försäkrade genom hemförsäkringen ringde jag upp länsförsäkringar och då visade det sig att den vanliga hemförsäkringen täcker inte dessa typer av skador utan man måste ha en allriskförsäkring isf.

Så mitt råd är, om du inte vill teckna ett separat försäkring för kamerautrustningen/hemelektroniken kontrollera iaf att den vanliga hemförsäkringen täcker alla typer av skador. Även de plötsliga...

För mig själv känns det ganska surt nu då jag inte kan få något för kameran som är strax över två år gammal. Hade jag vetat detta tidigare så skulle ja självklart betalat de här 300 kronor per år som en allriskförsäkring kostar.

Jag ringde och frågade Folksam och Trygg Hansa, om man läser det finstilta så är det ofta så att de exkluderar "särskilt stöldbegärlig" egendom, i vanliga hem - och tilläggs försäkringar. Det man får göra är att ta en särskild försäkring för kamera utrustningen.

De rådde mig att skicka in kvitto och beskrivning på kamerautrustningen, så kommer de att räkna på vad det kommer att kosta. Det kan bli dyrt! De verkar hellst inte vilja försäkra sådan stöldbegärlig och dyr utrustning.

Journalistförbundet och konstnärsförbund har en del avtal med försäkringsbolagen. Det kan vara värt att undersöka. Dock krävs det ofta medlemskap i förbunden, vilket förutsätter att du arbetar och känar ditt uppehälle via ditt bildskapande.

Sen jag skrev inlägget ovan har jag läst alla inlägg om försäkringar för kameror och kringutrustningen här på fotosidan.

De flesta frågor och svar baserar sig på att kameran åker i golvet eller blir stulen men hur fungerar det om de bara lägger av så som min videokamera gjorde.

Hur är Gefvert i det avseendet? Täcker deras försäkring även dessa skador eller måste man teckna ett separat försäkring även hos de?

Darren,

Det beror alltid på vilken orsaken till skadan är. Vanlig förslitning eller annat fel som uppkommer utan någon som helst yttre påverkan täcks inte av någon försäkring, ej heller av Gefvert.

Om du ska få någon ersättning så måste du kunna säga exempelvis kameran tappats i golvet och att den fungerade innan men inte efter. Detta kan sedan i sin tur räknas som vårdslöshet utöver vad som täcks av den vanliga hemförsäkringen (beroende på respektive villkor) och kräver i så fall en tilläggsförsäkring typ allrisk.

Min rekommendetion är att du sträckläser villkoren för just din försäkring.

Senast ändrad:
Hmm.. ja varför inte.. Det skulle ju kunna vara en av förmånerna med betalmedlemskap. Jag skall kolla det.

(D)

Det låter ju som en toppen ide faktiskt.

Och troligen så blir ju det ändå ett relativt vettigt sätt att "ragga" kunder.

Hej

Mina synpunkter:

Först en allriskförsäkring, ja den är ett måste den omfattar men täcker i mitt fall inte kameran. Min fasa är inte att tappa kameran (det håller den för), utan att få den stulen. Allriskförsäkringen täcker upp till ett visst belopp men det gäller ALLT som har blivit stulet/förstört plånbok, kläder, skidor, lös inredning i bil = 3 bilbarnstolar osv osv...... Det beloppet räcker alltså inte för att täcka kameran. Om jag däremot blir bestulen på BARA kameran då räcker det en bit på vägen.

Nästa problem är att försäkringsbolaget inte anser att mina prylar är värda det som jag har betalat. Skulle vi gå efter kvitton så räcker det ungefär till ett nytt hus och ett nytt objektiv eftersom jag köper begagnat, sedan är pengarna slut. Men nu går försäkringsbolaget efter kvittona OCH räknar dessutom ner värdet vilket gör att jag i princip står med tomma händer och får börja om från början.

Det går att lösa en sakförsäkring, alltså för en viss pryl/tavla osv, men för en kamera så är det såpass dyrt att om jag sparar frösäkringspremierna för en 8-10 år så kan jag köpa mig en NY motsvarande utrustning. Det är alltså inte ekonomiskt försvarbart. Dessutom även om jag har en sakförsäkring så räknas fortfarande värdet ner i samma takt som ovan.

:(

/Hälsning Erik

I många försäkringsdiskussioner, inte minst denna, hänvisas det till Gefvert som tydligen ska vara bra att ha att göra med. När jag kontaktade dem angående försäkring sa de att de endast försäkrar företag med foto som huvudverksamhet och anslutna till någon branschorganisation (kommer inte ihåg vilken). Om man har foto som biverksamhet i företag (som jag) är det stopp. Försäkrar Gefvert privatpersoner? Jag fick inte den känslan när jag pratade med dem...

Hejsan!

Hos trygghansa får du ersättning för stöldbegärlig egendom upp til 10 000:- utanför hemmet. Denna begränsning gäller då det är förlust av egendom, dvs stöld, du tappar den osv.

Skulle det istället vara så att du tappar tex din nya 10d så är det 35 000:- som gäller.

Sen finns det en specialförsäkring om man har haft sin hemförsäkring i Trygghansa i mer än ett år.

Där kan man då försäkra upp sin egenom (efter att man varit och värderat den hos en värderingsman).
Man får då ersättning för förlust och stöld upp till det försäkringsbeloppet man har angett i försäkringsbrevet. Gäller även för tex om man tappar den till försäkringsbeloppet.

Hoppas det svarade på vissas frågor.

foto-ulf skrev:
...Försäkrar Gefvert privatpersoner? Jag fick inte den känslan när jag pratade med dem...

När jag pratade med de så frågade killen om jag var medlem i någon branschorganisation eller om jag ville försäkra sakerna som privatperson. Detta bara för att han var tvungen att veta vilket blankett han skulle skicka mig så jag antar att de försäkrar även privatpersoner.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar