Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försäkring

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag har förstått saken rätt så försäkrar dem inte saker som är äldre än 2 år.

Vilket utesluter mig som köper begagnat som kund.

/Erik

Jag har förstått det motsatta då det i infobladet står att sakerna äldre än 5 år återbetalas enligt gällande marknadsvärdet.

Med andra ord så borde man ju även kunna försäkra dessa grejor upp till gällande marknadsvärdet.

Kanske bäst att fråga de rakt ut innan man "skriver på".

Jag har varit i kontakt med mitt försäkringsbolag TryggHansa om just detta. I hemförsäkringen "Plus" som jag har är hemmet och dess prylar försäkrade upp till 1 miljon. Utanför hemmet är det upp till 10 000kr som gäller. Att köpa till en försäkring för en digital SLR kostar 795kr per år för värden upp till 20 000 kr, men då måste man som tidigare sagt här kunna visa upp värdeintyg från de handlare man köpt sina produkter från.

Jag tycker det är orimligt mycket pengar Björn.

Har du inte räknat med att få ngt för optiken? Det är optiken som är dyr.

Om man räknar på samma sätt för en bil så skulle vi hamna på 8000 kr för 200 000 kr bil, Det är i alla fall för mig en orimlig summa pengar.

/Erik

Erik, det står var och en fritt att värdera sin utrustning högre, men då stiger också kostnaden.
Jag gav bara ett exempel. 795kr är vad man får betala för värden upp till 20 000kr.

Precis det menar jag Björn.

Varför skall jag betala mer pengar för ngt som jag sköter bättre?

Hur många hade kommit på tanken att parkera sin kamera utomhus (om den nu hade tålt vädret)?

I det perspektivet tycker jag att kameran är alldeles för dyr i försäkringsavgifter.
Framförallt nu när försäkringsbolagen har världens chans i och med att DU enligt lag är tvingad att lämna tillbaka kameran om du har köpt en stulen. Det är bara för bolagen att starta upp ett register över stulna nummer. Det finns tydligen sådana här register redan idag på nätet men jag har glömt var.

Mvh Erik

795kr för upp till 20000 är faktiskt ganska dyrt.
Vad är självrisken?

Gevfert tycker jag har en vettig policy vad gäller pris, självrisk och ersättning till marknadsvärde för begagnade prylar. Åtminstonde för SFF-are.

geronimo13 skrev:
Självrisken är vanligvist 1000:- om man inte valt högre

Och vad händer efter fyra år när du blir av med din kamera som du en gång i tiden köpte ny?
Hur värderar TryggChansa?
Från Gevfert får jag (om aktsamhetskravet är uppfyllt) ut fullt nyvärde.

Johan Okker skrev:
Och vad händer efter fyra år när du blir av med din kamera som du en gång i tiden köpte ny?
Hur värderar TryggChansa?
Från Gevfert får jag (om aktsamhetskravet är uppfyllt) ut fullt nyvärde.
När jag var i kontakt med dom så sa dom att man får ut samma/lika utrustning som man har eller likvärdig om den inte finns på marknaden längre.

På specialförsäkringen är det så att om försäkringsobjektet av ett värde som är 80% av nyvärdet så får man ny likvärdig egendom. Är värdet under 80% så får man vad det kostar att köpa likvärdig egendom i allmäna handelnd. Är ju därför man värderar sakerna, sen måste försäkringstagaren se till att värderingen stämmer överrens med marknaden.

hasse lundberg skrev:
När jag var i kontakt med dom så sa dom att man får ut samma/lika utrustning som man har eller likvärdig om den inte finns på marknaden längre.

Jag var kanske oklar..

Givetvis är det så
Försäkringsvärde för saker som är fem år eller yngre ersätts med nypris eller försäkrat värde. I övrigt är det dagspris.

Nypris definieras som kostnad för att vid skadetillfället köpa ny, obegagnad likvärdig pryl.

Pongu skrev:
Hur vore det med en fotosidan-gruppförsäkring, genom Gefvert eller något annat bolag?

/Pontus
Låter som ett JÄKLA BRA TIPS :) Toppenide om det går att genomföra..

Annars har jag aldrig haft problem med mina försäkringar dom gånger jag råkat ut för olyckor tack vare allrisktillägget.
blev knuffad till en gång då jag bytte film i en Nikon FA o körde tummen genom ridåslutaren...
Gick upp med den till Folksam o dom skickade ner den och efter ett par veckor fick jag kvittera ut en ny "likvärdig" beg. trist att behöva pröjsa 1200 spänn, men det hade kostat betydligt mer att behöva köpa ett nytt hus..

GF

Erik Schalin skrev:
Det går att lösa en sakförsäkring, alltså för en viss pryl/tavla osv, men för en kamera så är det såpass dyrt att om jag sparar frösäkringspremierna för en 8-10 år så kan jag köpa mig en NY motsvarande utrustning. Det är alltså inte ekonomiskt försvarbart.

Försäkringspremier må vara dyra men det där stämmer inte. Hos Gefvert exempelvis är premien omkring 2-3 procent per år vilket innebär att du skulle behöva spara premien i 30-50 år för att det skulle motsvara vad utrustningen kostar ny.

I ett annat presenterat exempel (var det Trygg Hansas allrisk?) motsvarar premien 4 procent per år vilket innebär 25 års sparade premier.

Johan A skrev:
Försäkringspremier må vara dyra men det där stämmer inte. Hos Gefvert exempelvis är premien omkring 2-3 procent per år vilket innebär att du skulle behöva spara premien i 30-50 år för att det skulle motsvara vad utrustningen kostar ny.

I ett annat presenterat exempel (var det Trygg Hansas allrisk?) motsvarar premien 4 procent per år vilket innebär 25 års sparade premier.
Gefverts premie du hänvisar till gäller väl endast medlemmar i SFF?
För oss övriga dödliga är den högre.

Jag betalar nån stans runt 1200-1400/år hos gefvert utan att vara sff medlem. Försäkrat värde är drygt 47000. Detta gör knappt 3%/år av värdet.
/Stefan

elmfeldt skrev:
Hmm.. ja varför inte.. Det skulle ju kunna vara en av förmånerna med betalmedlemskap. Jag skall kolla det.

(D)

Hur har det gått med denna gruppförsäkring?
Släpar runt på prylar för runt 50-60000:- inköpta detta år och skall nu skafa en bra försäkring.

ANNONS
Spara upp till 11400 kr på Canon-prylar