Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Försäkring på kameran
- Trådstartare MrBigger
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
Som jag har förstått det så kan du få ut ersättning för båda samtidigt.TheJaff skrev:
Vad är det för skillnader mellan vanliga Allrisk(drulle)-tilläggsförsäkring och Allrisk Special? Gärna för Folksam om du har den infon.. Eero?
EDIT: Såg nu på Folksams sida att Specialen krävs för utrustning värd mer än 30000kr.
Vilket innebär 30' allrisk + Sakförsäkringen.
jompey
Aktiv medlem
Det känns som om diskussionen spårat ur lite Jag använder iaf Länsförsäkringar, vanlig hemförsäkring med allrisktillägg som täcker upp till 35000. Som jag förstått det på dem kan jag i princip tillfoga skada på hur klantigt sätt som helst och få ersättning. Förutsättningen är ju dock att det är just en skada. Om kameran pajar utan skada är det garantin som ska fixa det, har garantin gått ut har du svårt få ersättning. Då kamerautrustning räknas som stöldbegärlig egendom är det lite knepigare regler som gäller vid stöld och här varierar det mellan olika bolag. Det är till exempel inte självklart att du får ersättning och du lämnat kameran på låst hotellrum. Vid överfall/rån gäller andra regler och där får man i princip alltid ersättning men du måste kolla ersättningsnivåerna som kan variera.
Försäkringar är en riktig djungel. Det bästa är om du funderar vad du har för behov och pratar med ditt försäkringsbolag. Kolla att dom kan täcka upp vad som är viktigt för dig, är du en klantpelle är det viktigt ha bra klant-skydd, går du inte med kameran med dig jämt är väl bra stöldskydd klokt. Ska du ut att resa - var noga att specificera detta och kolla vad som gäller där. Läs sedan igenom villkoren och kolla att det om sagt verkligen stämmer. Dom har säkert en bra lösning och får ofta billigar om man köper tilläggsförsäkring än teckna helt nytt hos annan.
Försäkringar är en riktig djungel. Det bästa är om du funderar vad du har för behov och pratar med ditt försäkringsbolag. Kolla att dom kan täcka upp vad som är viktigt för dig, är du en klantpelle är det viktigt ha bra klant-skydd, går du inte med kameran med dig jämt är väl bra stöldskydd klokt. Ska du ut att resa - var noga att specificera detta och kolla vad som gäller där. Läs sedan igenom villkoren och kolla att det om sagt verkligen stämmer. Dom har säkert en bra lösning och får ofta billigar om man köper tilläggsförsäkring än teckna helt nytt hos annan.
Erik Schalin
Aktiv medlem
På vilket sätt?jompey skrev:
Det känns som om diskussionen spårat ur lite
TheJaff
Aktiv medlem
Kanske är ute på lite hal is här men:jompey skrev:
Det känns som om diskussionen spårat ur lite Jag använder iaf Länsförsäkringar, vanlig hemförsäkring med allrisktillägg som täcker upp till 35000. Som jag förstått det på dem kan jag i princip tillfoga skada på hur klantigt sätt som helst och få ersättning. Förutsättningen är ju dock att det är just en skada. Om kameran pajar utan skada är det garantin som ska fixa det, har garantin gått ut har du svårt få ersättning.
Om den har slutat funka "bara sådär" och du har ingen garanti kvar.. varför inte bara kasta den i backen (hårt) och sedan glatt säga att du tappat den (dvs om saken i fråga är värd mer än självrisken)?
Ahem.. tappade kameran i sjön (som står som exempel på Folksams hemsida om Allrisk), borta?jompey skrev:
Då kamerautrustning räknas som stöldbegärlig egendom är det lite knepigare regler som gäller vid stöld och här varierar det mellan olika bolag. Det är till exempel inte självklart att du får ersättning och du lämnat kameran på låst hotellrum.
Dajo
Aktiv medlem
Utan att ha läst alla inlägg så kan jag ju säga att Länsförsäkringars hemförsäkringar med allrisk ersätter upp till 35000 av stöldbegärlig vara utanför hemmet.
I hemmet finns ingen begränsning förutom det totala försäkringsbeloppet.
Ska jag ut med min kamera och vill få ut allt på försäkringen vid stöld eller annan skada så är det prylar med ett ersättningsvärde på sammanlagt 35000kr alltså.
Ska jag ut med min kamera och vill få ut allt på försäkringen vid stöld eller annan skada så är det prylar med ett ersättningsvärde på sammanlagt 35000kr alltså.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Ja just det och det innebär att jag/vi knappt får ersättning för skidutrustning.Dajo skrev:
Utan att ha läst alla inlägg så kan jag ju säga att Länsförsäkringars hemförsäkringar med allrisk ersätter upp till 35000 av stöldbegärlig vara utanför hemmet.
Kameran.... zip nada inte en spänn
jompey
Aktiv medlem
TheJaff skrev:
Kanske är ute på lite hal is här men:
Om den har slutat funka "bara sådär" och du har ingen garanti kvar.. varför inte bara kasta den i backen (hårt) och sedan glatt säga att du tappat den (dvs om saken i fråga är värd mer än självrisken)?
Ahem.. tappade kameran i sjön (som står som exempel på Folksams hemsida om Allrisk), borta?
Precis så kan man göra.. ville bara inte skriva det själv
Dajo
Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
Ja just det och det innebär att jag/vi knappt får ersättning för skidutrustning.
Kameran.... zip nada inte en spänn
Begränsningen var stöldbegärlig utrustning.
Såvitt jag förstod det var det kameran, mobiltelefoner, handdator, smycken osv som ingick i dom 35000 och sedan fanns det en högre gräns för annat såsom kläder osv.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Då har du läst på ett annat sätt än jag.Dajo skrev:
Begränsningen var stöldbegärlig utrustning.
Såvitt jag förstod det var det kameran, mobiltelefoner, handdator, smycken osv som ingick i dom 35000 och sedan fanns det en högre gräns för annat såsom kläder osv.
jompey
Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
Då har du läst på ett annat sätt än jag.
Det är precis det här jag menar.. man måste snacka med någon på försäkringsbolaget för att kolla vad som gäller. Det är omöjligt att läsa sig till vilka regler som gäller i varje situation och sedan försöka tolka texten. Sedan gäller det bara att den du pratar med vet vad han snackar om och inte bara drar ihop massa "lyckolögner"
DavidBerg
Aktiv medlem
jompey skrev:
...Jag använder iaf Länsförsäkringar, vanlig hemförsäkring med allrisktillägg som täcker upp till 35000. Som jag förstått det på dem kan jag i princip tillfoga skada på hur klantigt sätt som helst och få ersättning. Förutsättningen är ju dock att det är just en skada. Om kameran pajar utan skada är det garantin som ska fixa det, har garantin gått ut har du svårt få ersättning.
Jag använder också länsförsäkringar och för några månader sedan pajjade min ganska dyra hemmabioförstärkare utan att jag "skadat" den på något sätt. Garantin har gått ut sedan flera år tillbaka. Jag mailade försäkringsbolaget och frågade om min försäkring gällde. De svarade med ett mail där de ville veta när den gått sönder och nån annan basic-fråga som jag svarade på. Svaret var att min försäkring gällde (med en självrisk på 1500). Jag lämnade in på reparation (3500kr som jag själv betalade) och mailade Länsförsäkringar en kopia på kvittot och två dagar senare hade jag pengarna på kontot. Det är första och hittils enda gången jag använt mig av min försäkring.
/David
jompey
Aktiv medlem
DavidBerg skrev:
Jag använder också länsförsäkringar och för några månader sedan pajjade min ganska dyra hemmabioförstärkare utan att jag "skadat" den på något sätt. Garantin har gått ut sedan flera år tillbaka. Jag mailade försäkringsbolaget och frågade om min försäkring gällde. De svarade med ett mail där de ville veta när den gått sönder och nån annan basic-fråga som jag svarade på. Svaret var att min försäkring gällde (med en självrisk på 1500). Jag lämnade in på reparation (3500kr som jag själv betalade) och mailade Länsförsäkringar en kopia på kvittot och två dagar senare hade jag pengarna på kontot. Det är första och hittils enda gången jag använt mig av min försäkring.
/David
Trevligt!! Då är den ju bättre än jag trodde. När jag tecknade min försäkring var säljaren noga att specificera detta men kanske inte är ngt dom tar jättehårt på när det verkligen gäller.
Eeros
Aktiv medlem
Johan Okker skrev:
Hur får du använda utrustningen då enligt IF?
Vilka aktsamhetskrav råder?
Någon hake måste det vara till det premiepriset.
Och det verkar vara aktsamhetskraven och ersättningsavdragen som är haken.
Egendomen får inte utsättas för uppenbar risk att skadas eller förloras. Och avdraget för ersättning är 50%.
länk
Det är väl ganska självklart att man får nedsättning av ersättningen alternativt ingen ersättning alls, om man utsätter det försäkrade för uppenbar risk att skadas eller förloras. Vad som däremot kan diskuteras, är vad som bör betraktas som som en så grov försummelse att det föranleder nedsättning av beloppet.
Att med flit slänga kameran i backen är enligt mig ett ganska solklart fall där kameran kan bedömas ha en "uppenbar risk att skadas". Att det stjäls från hotellrummet är enligt mig en inte lika självklart uppenbar försummelse, om man själv befinner sig i rummet (sover) vid tilltaget.
TheJaff
Aktiv medlem
Psst. Du stavade fel på "tappade".Eeros skrev:
Att med flit slänga kameran i backen är enligt mig ett ganska solklart fall där kameran kan bedömas ha en "uppenbar risk att skadas".
Dajo
Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
Då har du läst på ett annat sätt än jag.
Snarare har jag blivit uppringd av någon där som informerade mig om hur det låg till.
Ring du också, försäkringsvilkor är svåra att läsa...
Eeros
Aktiv medlem
Nu ska vi se om Iff försäkring duger till något. Var ute och fotade förra helgen och snubblade på en snöklump. Ramlade raklång framlänges och smällde kameran (Canon 20D) med 70-200/2.8L IS objektivet i backen. Som ytlig skada blev det åtminstone ett djupt jack underst i kamerahuset och motljusskyddet, som jag tack och lov har nästan alltid på, blev repigt.
Visst, kameran funkade bra även efter fallet, men jacket sätter ju ner andrahandsvärdet. Dessutom vill jag gärna att en serviceverkstad kollar både optiken och kameran så att de inte skadats inuti. Inte minst är jag intresserad av att veta hur Iff, som hade den klart billigaste försäkringen, fungerar. Ersätter de när utrustningen blir repigt efter fall; klassas det som normal förslitning eller inte. Och vad säger de om räkningen som serviceverkstaden skickar.
Fast det är klart, jag har ju en självrisk på femtonhundra också...
-Eero
P.S. Det var inte enbart kameran som fick ett jack...
Visst, kameran funkade bra även efter fallet, men jacket sätter ju ner andrahandsvärdet. Dessutom vill jag gärna att en serviceverkstad kollar både optiken och kameran så att de inte skadats inuti. Inte minst är jag intresserad av att veta hur Iff, som hade den klart billigaste försäkringen, fungerar. Ersätter de när utrustningen blir repigt efter fall; klassas det som normal förslitning eller inte. Och vad säger de om räkningen som serviceverkstaden skickar.
Fast det är klart, jag har ju en självrisk på femtonhundra också...
-Eero
P.S. Det var inte enbart kameran som fick ett jack...